De 4 pijlers onder elke succesvolle organisatie

ConsultancyDe 4 pijlers onder elke succesvolle organisatie

Wat zijn de belangrijkste thema’s voor mijn organisatie? Het was een indringende vraag. De ondernemer die mij ooit deze vraag stelde was zoekende. Als onderdeel van de leiderschapscoaching kwam ook zijn leiderschap als ondernemer aan de orde. Zelfs met een bak aan praktijkervaring en veel kennis van zijn corebusiness, was hij de focus kwijt. Alles leek belangrijk. Maar in de praktijk van alle dag kwam hij niet veel verder. Want als alles belangrijk lijkt, kijk je naar een mission impossible. Ook deze ondernemer kwam erachter dat alleen dát belangrijk is wat ook echt het verschil maakt. Hij ging naar huis met misschien wel de 4 belangrijkste thema’s voor elke onderneming.

Leiderschap

We hebben (te) lang gedacht dat wij mensen kunnen managen. Maar de snel veranderende wereld heeft ons hardhandig wakker geschud. Processen moet je managen… niet mensen! Werknemers en teams zijn uitstekend in staat zichzelf te managen. Maar daar is nieuw leiderschap voor nodig. Leiderschap van een andere soort. Leiderschap wat buiten de traditionele kaders durft te denken en te doen. Albert Einstein wist het al: ‘Je kunt een probleem niet oplossen met dezelfde manier van denken die het veroorzaakt heeft’.
Mensen en organisaties hebben nieuw leiderschap nodig. Nieuw leiderschap creëert zelfmanagement en zelfleiderschap. Ondernemers zijn niet de ‘pappa of mamma’ van werknemers. Bijna altijd is juist ‘oud’ leiderschap de reden waarom organisaties blijven hangen in destructieve verhoudingen. Leiderschap en management transformeren. De traditionele rollen verdwijnen en veranderen razendsnel. Is er nog wel plaats voor managers? Want nieuwe leiders zijn je huidige medewerkers. Zelfleiderschap en zelfmanagement dwars door de hele organisatie is de nieuwe orde.

Organisatie

Het is nog vaak schrikken hoe weinig organisaties functioneren vanuit een missie, visie en daarop afgestemde strategie. Soms ontbreekt deze helemaal of is zo ver opgeborgen dat niemand deze nog weet of weet te vinden. We doen dan maar wat en zijn verbaasd dat we ergens uitkomen waar we helemaal niet wilden arriveren. Maar ja, als je geen fundament en routeplanner hebt, is elke bestemming een optie. Ook die je helemaal niet wil.
De levensduur van een strategisch ondernemingsplan is beperkt. Het opstellen is een hele klus. En als het af is, valt het niet mee om volgens dat complexe plan te werken. Een Business Model Canvas (BMC) – businessplan is een prima alternatief om regelmatig naar je bedrijfsstrategie, de markt, klanten en kosten te kijken. In elke fase. Het canvas model helpt je daarbij. Het is een handige A4 tool om snel te zien waar kansen liggen. Waar je beter mee kan stoppen en waar je juist aan moet werken. Zo kun je blijven groeien en innoveren. Het is een eenvoudig model dat je steeds kunt bijstellen. Als op een bierviltje, maar dan goed uitgewerkt. Voor je bestaande bedrijf of voor een hele nieuwe businesscase.

Gedrag

Als manager geef je leiding aan werknemers om doelen te realiseren. Dit gaat je gegarandeerd een stuk makkelijker af als je beter zou begrijpen hoe mensen denken en beslissingen nemen. Sterker nog: als jij beter begrijpt hoe jouw eigen brein werkt, kun jij je werknemers beter begrijpen en krijg je meer voor elkaar. Managers zouden meer moeten weten over het menselijk brein en gedrag om effectief hun werk te kunnen doen. Maar ook hoe belangrijk talent en motivatie is en hoe die samenwerken. Je kunt heel talentvol zijn, maar als de intrinsieke motivatie ontbreekt zal je niet de beste resultaten realiseren. Daar heb je toch echt motivatie voor nodig. Maar als je alleen erg gemotiveerd bent, maar onvoldoende talent hebt voor bepaalde werkzaamheden, schiet je nog steeds tekort. Pas als we beter begrijpen wie we zijn, kunnen we worden wie we zijn. Het beste wat je kunt worden is tenslotte gewoon jezelf. Maar wie ben jij? Veel mensen hebben geen idee. Ze proberen daarom maar wat. De oorzaak van ontevreden zijn over werk en persoonlijke ontwikkeling is daarom geen mysterie, maar gebrek aan zelfkennis. Persoonlijkheidstesten helpen jou én de werkgever inzicht te krijgen in wie je bent… en wie je niet bent.

Veranderen

Verandermanagement wordt steeds belangrijker voor organisaties. Als je niet verandert mis je de aansluiting op een wereld die razendsnel aan het veranderen is. De houdbaarheidsdatum van businessmodellen wordt steeds korter. Veranderen is daarom geen keuze meer, maar noodzakelijk voor duurzaam succes. Veel onderzoeken laten zien dat meer dan de helft van alle veranderprocessen in bedrijven mislukken. Dat zijn confronterende cijfers! Veranderen is vooral lastig omdat het te maken heeft met gedrag. Als mensen niet veranderen, verandert er niets. Om succesvol te zijn in Verandermanagement moet je eerst anders leren denken. Daarnaast is veranderen ook een werkwoord. Je moet het ook gewoon gaan doen! Succesvol veranderen komt je dus niet aanwaaien. Het veranderen van je organisatie doe je er ook niet een beetje bij. Verandermanagement is een vak apart! Als verandertrajecten zo vaak mislukken, maak dan niet de fout zelf te gaan knutselen. Goede bedoelingen zijn niet genoeg. Mislukkingen creëren metaalmoeheid bij werknemers. Zorg dat veranderingen een serieuze kans van slagen krijgen door expertise aan te trekken die jou daarbij helpen.
Leiderschap, het organiseren van je business, manifesteren van gewenst gedrag en de noodzaak van veranderen zijn misschien wel de belangrijkste 4 pijlers onder elke succesvolle organisatie.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.