Als mensen zich begrepen voelen, is het opeens niet meer belangrijk wie er gelijk had.

OpleidenSamenwerken begint met elkaar te begrijpen

Als mensen zich begrepen voelen, is het opeens niet meer belangrijk wie er gelijk had. Waar mensen samenwerken gaat het soms mis. Raar eigenlijk dat we hier nog vaak verbaasd en verontwaardigd over zijn.

Botsende karakters en generatiekloven

Het is helemaal niet logisch dat samenwerken altijd goed gaat. Zelfs met de beste bedoelingen en oprechte voornemens lukt het niet altijd in goede harmonie met elkaar te leven en te werken. Verschillen in persoonlijkheden, karakters, motivatie, talent, kennis en vaardigheden stoppen we gewoon bij elkaar en hopen er vervolgens maar het beste van. Geen wonder dat we dagelijks moeten leren dealen met botsende karakters, generatiekloven, verschillen in (ex- en intrinsieke) motivaties, ambities en ga zo maar door.

Zelfmanagement & zelfleiderschap

Er is veel geschreven over samenwerken. Talloze boeken, evenzoveel seminars en eindeloos veel onderzoeken laten zien dat samenwerken een dynamische interactie is die grillig verloopt en vaak onvoorspelbaar is. Op z’n best kun je een aantal gedeelde waarden met elkaar overeenkomen, die als reddingsboei moet dienen in zware tijden. Gedeelde waarden als ultieme reset, als we helemaal zijn vast gelopen in en met elkaar. Intussen zijn we zelfs een stap verder gegaan. Zelfsturende teams. De transformatie van het oude (en voor velen nog zo vertrouwde) ‘Command and Control’, naar: zelfmanagement & zelfleiderschap. Met andere woorden: het delegeren van verantwoordelijkheden aan werknemers.

”Mensen willen als eerste geen gelijk. Ze willen voor alles eerst begrepen worden.” Peter de Heer

Als jij wint, win ik

Ik geloof zelf onvoorwaardelijk in het teruggeven van verantwoordelijkheden aan werknemers, in plaats van die bij hen weg te houden en te borgen in management functies. Maar ook bij zelfsturing blijkt samenwerken soms knarsend en piepende vast te lopen. Het echte geheim van duurzaam, effectief (waarde en doelgericht) samenwerken ontstaat pas als we oprecht belangstelling hebben voor elkaar. Uitgaan van de gedacht: ‘als jij wint, win ik’. Geen wedstrijdjes meer wie er gelijk heeft, geen eenzijdige solo- winnaars, maar een integere gemeenschappelijke betrokkenheid op elkaar. Vertrouwen en begrijpen staan hierin centraal. ‘Ik begrijp je’ is overigens zeker niet hetzelfde als ‘ik ben het met je eens’. Maar anderen willen begrijpen vertrekt vanuit oprechte belangstelling en nieuwsgierigheid naar het standpunt en de motivatie van de ander. Je bent in staat het standpunt, de denkkaders en overtuigingen van de ander, onvoorwaardelijk naast die van jou te leggen. Om samen te kijken wat de beste optie is. Soms is een derde optie de ultieme uitkomst. Samen ontdekken dat het nog veel beter en anders kan dan beiden in eerste instantie voor mogelijk hielden.

De proef op de som
Neem de proef op de som. Analyseer zelf eens jouw vastgelopen samenwerkingen. Al gauw stuit je op ‘wantrouwen’ en ‘wederzijds onbegrip’. Wat rest zijn discussies vanuit onze zelf gegraven schuttersputjes. Samenwerken gaat echt veel beter als we ‘ik heb gelijk’ inleveren voor ‘ik wil begrijpen’. Mensen willen als eerste geen gelijk. Ze willen voor alles eerst begrepen worden.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.