Als wij niet veranderen, veranderen anderen ons!

ConsultancyVeranderen

Nu de houdbaarheidsdatum van businessmodellen onder grote tijdsdruk staan, is (tijdig) veranderen een must. Maar hoe doe je dat? Hoe krijg je dat voor elkaar?
De noodzaak van veranderen zit inmiddels wel tussen de oren. Maar hoe dan?

Verbeteren, Vernieuwen of (opnieuw) Uitvinden

Effectief veranderen begint bij effectief onderscheiden waar die verandering over gaat.
Sommige diensten en producten scoren in de ogen van de klant t.o.v. de concurrent niet meer voldoende. In dat geval is VERBETEREN jouw grote uitdaging. Zorg ervoor dat je diensten of producten minimaal gelijk of beter presteren dan je concurrent. Als je merkt dat jouw kwaliteit fantastisch is, maar niemand zit er meer op te wachten, dan heeft verbeteren geen zin. Je zult in dat geval moeten VERNIEUWEN. Je bestaande product of dienst is geweldig, maar je hebt geen afnemers meer die erin geïnteresseerd zijn. Deze diensten of producten schreeuwen om een vernieuwingsslag die wel aansluit bij de behoeften en wensen van je klanten. Als verbeteren en vernieuwen geen zin meer heeft, dan kan het zijn dat jij je businessmodel opnieuw moet UITVINDEN. Je bedrijf heeft in de huidige vorm en met het bestaande businessmodel geen levensvatbaarheid meer voor de toekomst.

Zie de feiten onder ogen

Als de urgentie van verbeteren, vernieuwen of opnieuw uitvinden een feit is, dan is er de harde noodzaak van veranderen. Wegkijken en hopen dat het vanzelf wel weer goed zal gaan is de doodsteek voor je bedrijf. ‘Zie de feiten onder ogen, maar verlies de hoop niet’. Deze uitspraak is van Jim Collins en neergeschreven in zijn boek met de titel ‘Good to Great’. Als de houdbaarheidsdatum van je dienst, product of zelfs businessmodel er op zit, kijk dan niet weg maar ga hoopvol veranderen. Om duurzaam succesvol te zijn hoort veranderen inmiddels tot een vast en steeds terugkerende activiteit binnen elke onderneming.

Veranderen gaat over gedrag

Als wij mensen niet veranderen zal er niets veranderen. Elke verandering zal pas succesvol slagen als eerst wij mensen veranderen. En dit is precies waarom ongeveer 50- tot 75% van alle veranderingen mislukken. Grote en noodzakelijke veranderingen binnen organisaties vragen een verandering van de mens in die organisatie. Als wij niet veranderen zal niets veranderen. Veranderingen gaan daarom niet als eerste over producten, diensten, processen of systemen. Het gaat over mensen! Over jou en mij.

MAAR HOE DAN?
Onder gedragswetenschappers wordt het COM-B-model als praktisch en realistisch gezien. Om veranderingen te laten slagen moet je aan meerdere factoren werken.
COM staat voor: Capability – Opportunity en Motivation (COM). Deze drie leiden tot gewenst gedrag – Behavior (B).

  • Capaciteit – Je kunt wel veranderend gedrag van iemand vragen, maar is iemand ertoe in staat? Heeft zo iemand de kennis en heb je er over nagedacht wat dit fysiek voor hem of haar gaat betekenen? In die gevallen is het belangrijk om na te denken hoe je eventuele belemmeringen kunt wegnemen. Maar ook de vraag: kun je voldoende gekwalificeerde mensen op de been brengen?
  • Gelegenheid – Gedragswetenschappers wijzen op het belang van de fysieke en sociale omgeving bij veranderingen. Wat moet je veranderen aan de fysieke werkomgeving van mensen om een verandering te laten slagen. Welke middelen en omgevingsfactoren gaan mensen echt helpen? Of welke sociale aspecten spelen een rol. Ben je een team-player of werk je liever alleen?
  • Motivatie – De motivatie van mensen in veranderprocessen is erg belangrijk. Doen ze het omdat het moet of worden ze gedreven door angst voor ontslag? Het werken aan een intrinsieke motivatie geeft de beste kans van slagen. Jezelf als organisatie afvragen hoe je dit kunt bereiken en wat je hiervoor moet doen of wegnemen is belangrijk voor je aan de slag gaat.

Veranderen en gewenst gedrag

Het heeft niet veel zin om maar één aspect van het COM-B model aandacht te geven. Met veel motivatie beginnen aan iets waar kennis en vaardigheden ontbreken zal vroeg of laat mislukken. Beschikken over veel capaciteit maar je gelooft zelf niet dat veranderingen zullen slagen, tja… dan zal het waarschijnlijk ook niet lukken. Aandacht voor alle factoren is belangrijk om de kans van slagen bij veranderprocessen te vergroten. Wij kunnen mensen niet veranderen. Dat kunnen ze alleen zelf. Zorg dat je mensen inspireert, uitdaagt en motiveert, zodat ze er zelf voor kiezen te veranderen en het daarbij gewenste gedrag gaan vertonen.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.