BLOG: Hoe zorg je ervoor dat normen en waarden meer zijn dan alleen make-up?

BLOG: Hoe zorg je ervoor dat normen en waarden meer zijn dan alleen make-up?

Normen en waarden krijgen steeds vaker een prominente plaats in bedrijven en organisaties. Wat zijn de belangrijkste fundamentele beginselen van organisatie-ethiek eigenlijk?

Het staan voor normen en waarden in organisaties is de basis van alle succes

Peter de Heer -

Het is een trend aan het worden de waarden en normen van organisaties openbaar te maken. Was het vroeger een onderwerp wat alleen in min of meer vertrouwelijke gesprekken aan de orde kwam, nu is op bijna elke publicatie van een bedrijf wel aandacht voor bedrijfsethiek. Waarden en normen zijn in. Die drijvende kracht van bedrijfsbeginselen verwoorden bronnen en fundamentele redenen waarom en hoe bedrijven zich manifesteren. Belangrijke schrijvers over dit fenomeen zijn Ken Blanchard en Norman Vincent Peale met hun boek The Power of Ethical Management. In deze bestseller beschrijven zij de vijf beginselen voor het verkrijgen van een sterke ethiek in organisaties.

  • Doelgerichtheid
    De missie van je organisatie wordt gecommuniceerd door het management.
    De organisatie wordt gedragen en geleid door waarden, hoop en visie die duidelijk maken wanneer iets wel of niet door de beugel kan.
  • Trots
    Wees trots op jezelf en je organisatie. Door trots te zijn wordt de verleiding weerstaan ons onethisch te gedragen.
  • Geduld
    Blijf geloven dat het vasthouden van ethische waarden je uiteindelijk succes zal opleveren. Hiervoor is nodig dat we het evenwicht bewaren tussen het verkrijgen van de gewenste resultaten en de gewenste manier om deze te verkrijgen.
  • Onverzettelijkheid
    Beloof je te zullen gedragen volgens de ethische beginselen. Die belofte is cruciaal. Deze zal er voor zorgen dat je handelen in overeenstemming is met jouw doel.
  • Perspectief
    Managers en werknemers maken regelmatig pas op de plaats en stellen vast
    waar ze staan, om te bepalen waar ze heen willen en hoe ze daar komen.

De auteurs merken verder op:

“Wij zijn er van overtuigd dat een sterk gevoel van normen en waarden in elk bedrijf de basis is voor succes. Voor managers die ethisch handelen is succes verzekerd.” (bron: The Power of Ethical Management)


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.