5 manieren om je gevoeligheid als kracht te gebruiken

HRGevoeligheid als kracht te gebruiken

Op werkplekken die kracht en macht verheerlijken, kunnen hoog gevoelige mensen ten onrechte aannemen dat hun gevoeligheid een zwakte is. Hoog gevoelige mensen hebben unieke sterke punten, zoals: het zijn effectieve communicators, fenomenaal in het bijhouden van details en het zijn geweldige teamleden.

Gevoeligheid op de werkvloer

Veel gevoelige mensen doen het minder goed als ze overrompeld worden. Maar doen het geweldig als ze zich kunnen voorbereiden op interacties met hoge belangen, zoals onderhandelingen. Op een werkplek die kracht en macht verheerlijkt, kunnen hoog gevoelige mensen ten onrechte aannemen dat het vermogen om dingen intenser te ervaren een zwakte of persoonlijk falen is.

Maar het tegendeel is waar. Het zal je misschien verbazen, maar recent onderzoek naar prestaties op de werkplek bevestigt wat psychologen al jaren weten. Managers beoordelen mensen met een hogere gevoeligheid consequent als de best presterende in hun organisaties.

Naarmate onze samenleving meer geautomatiseerd raakt, wordt de behoefte aan werknemers met intuïtie, creativiteit en empathie nog groter. De capaciteiten van gevoelige mensen kunnen nooit door technologie worden gereproduceerd. Ze blijven uitblinken in alles, van sollicitatiegesprekken tot het leiden van teams en bijna alles daartussenin.

Als je een zeer gevoelig persoon bent en besluit om je unieke gaven volledig te benutten, zul je een verfrissende reeks waardevolle bijdragen leveren aan je organisatie.

5 manieren om jouw gevoeligheid om te zetten in kracht op het werk

1. Heb vertrouwen in jouw communicatieve vaardigheden

De meeste hoog gevoelige mensen vertonen zeldzaam sterke punten op belangrijke gebieden van emotionele intelligentie. Ook wel bekend als emotioneel quotiënt (EQ). Het vermogen om emoties bij zichzelf en anderen te herkennen en te begrijpen. Deze sterke punten, waaronder zelfbewustzijn en sociaal bewustzijn, zijn onmisbaar en zeer waardevol.

Omdat je snel overprikkeld kunt raken, heb je wellicht hulp nodig op het gebied van zelfmanagement en relatiebeheer. Je hyperbewustzijn van emoties kan betekenen dat je hulp nodig hebt om op constructieve manieren naar die emoties te handelen.

Maar of je nu een team leidt, jouw collega’s motiveert of een klankbord voor anderen bent, jouw gevoeligheid is uiteindelijk een geschenk om de communicatie op jouw werkplek soepel te laten verlopen. Juist deze gaven zullen jouw carrière tot bloei brengen.

Mensen met een hoge gevoeligheid ervaren sterke emoties die voor hen gemakkelijk te herkennen zijn. Ze communiceren zo effectief omdat ze niet alleen de woorden uit de mond van andere mensen horen komen. Ze zijn ook afgestemd op subtiele gebaren en toon.

2. Zeg het als anderen iets hebben gemist

Hier is nog een troef die je hebt: je bent niet alleen afgestemd op het voelen, maar ook op die kleine details die anderen misschien hebben gemist. Jij bent degene die iets ontdekt dat niet helemaal klopt, voordat je bedrijf een nieuwe kandidaat aanneemt. Of die de perfecte en door niemand geziene kans om kosten te besparen tijdig signaleert, wanneer het tijd is voor bezuinigingen.

Je bent pas tevreden als elk detail is uitgewerkt en elke gebeurtenis is gepland. Op de werkplek – vooral als het snel gaat met veel gedetailleerde bewegingen en acties – is deze kracht om de details bij te houden en te blijven overzien van onschatbare waarde.

3. Duik in teamwerk

Als jij of iemand die je kent een hoge gevoeligheid heeft, ben je waarschijnlijk een uitzonderlijk teamlid. Je hebt een zeldzaam vermogen om rekening te houden met de gevoelens van mensen en om verschillende onderdelen van complexe vraagstukken en beslissingen te overdenken.

Wanneer jouw collega’s in je team bijvoorbeeld onderzoeken hoe een nieuw beleid van invloed kan zijn op elke afdeling in jouw organisatie, kun jij de verborgen voor- en nadelen ontdekken.

Je gedijt ook goed in- en draagt ​​bij aan ondersteunende samenwerkingen. Hou er echter rekening mee dat dit allemaal mis kan gaan als jij degene bent die de definitieve beslissingen neemt. Gebruik jouw gaven voor het verzamelen van input en analyse. Overweeg dan hoe je de meningen van anderen kunt verzamelen terwijl je jouw teamgenoten als puzzelstukjes in elkaar kunt laat vallen voor het nemen van een finale beslissing.

Teamwerk

4. Gebruik je creativiteit om problemen op te lossen

Hoewel het soms een enorme last kan zijn om zo sterk beïnvloed te worden door wat er om je heen gebeurt, laat je intuïtieve aard je ook toe om je creativiteit aan te boren.

Misschien ben jij wel de persoon die altijd een notitieboekje bij zich heeft. Of misschien heb je er baat bij om een ​​whiteboard in je kantoor te hebben om ideeën vast te leggen en te brainstormen.

Als creatief persoon ben je diep in harmonie met je innerlijke wereld en dit kan leiden tot fascinerende doorbraken, innovatieve oplossingen voor problemen en een uniek gevoel van helderheid. Iets dat de meeste van je collega’s niet ervaren. Zodra jij je op je gemak voelt in het toegang krijgen tot en gebruik maken van jouw creatieve kant, zullen meer collega’s zich tot je wenden voor inspiratie wanneer ze zelf vastlopen.

5. Bereid je voor op stimulerende situaties

De meeste hoog gevoelige mensen doen het niet goed als ze overrompeld worden tijdens vergaderingen of presentaties. Wanneer interacties met hoge inzetten je emoties verwarren en doen bevriezen, kun jij je behoorlijk ongemakkelijk voelen door het verliezen van de controle. Het beste tegengif is voorbereiding – op de juiste manier. Jouw manier!

Probeer, voor zover mogelijk, te anticiperen op vragen en van tevoren na te denken over jouw beste antwoorden. Terwijl je er rekening mee houdt dat overmatige voorbereiding ook een probleem kan zijn. Je wilt tenslotte ook weer niet te star worden en niet kunnen reageren als er maar even iets kleins en onverwacht gebeurt.

Overweeg, vooral in het geval van onderhandelingen of sollicitatiegesprekken, om een ​​schets te maken met de ‘kernpunten’ die je het liefst wilt behandelen. Zorg er wel voor dat jij jezelf niet verliest. Als je in de war raakt, zal je geheugen je als snel in de steek laten.

Gevoeligheid is jouw grootste kracht

Als persoon met een hoge gevoeligheid die sterke emoties ervaart, kan het zijn dat je soms het gevoel hebt dat je een zware last draagt. Vooral op het werk. Maar de waarheid is dat je waarschijnlijk een enorme hoeveelheid on- aangeboorde waarde hebt om te delen met je collega’s, klanten en in je carrière als geheel. Het is tijd om je gevoeligheid te laten zien voor wat het is: je grootste kracht.

Om jouw talent, gaven en potentieel tot z’n recht te laten komen kan persoonlijke coaching helpen om te worden wie je bent. Soms kan die (professionele) derde je daar heel gericht bij helpen. Neem met minder geen genoegen. Schud dat klein- denken over jezelf van je af. Jouw gevoeligheid is een ongekende kracht die je organisaties en collega’s heel goed kunnen gebruiken. Laat het niet ongebruikt in jezelf liggen. Maar ga het gebruiken en zet het in. Het beste wat je kunt worden is jezelf. De wereld om je heen zal je er dankbaar voor zijn zodra ze merken en ervaren dat jouw gevoeligheid een krachtig instrument die niet gemist kan worden!

Personeelsgesprekken

Situationeel Leiderschap

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.