5 stappen om met vervelende mensen om te gaan

ConsultancyReflectie van eigen gedrag

Wat moet ik toch met Gerard? Dit was de titel van een boek wat al enige jaren geleden het daglicht zag. De titel triggert. Simpelweg omdat wij allemaal ‘Gerards’ kennen. Het zijn van die mensen die bij ons irritatie en frustratie oproepen. Ze zitten al snel in onze allergie. Het zijn mensen die we samengevat als vervelend zien en ook zo ervaren.

In heel wat leiderschapstrainingen en coachsessies heb ik ondernemers horen klagen over vervelende werknemers en/of klanten. Mensen die kennelijk snel weerstand oproepen. De gezichtsuitdrukking die men er dan bij trekt, spreekt boekdelen. Soms heeft die ondernemer of manager er dan zelf veel last van, of hij kent de zich herhalende geruchten over die ‘Gerard’ in z’n organisatie of team. Ronduit ‘vervelende’ en dwarse personen die in staat lijken het met werkelijk iedereen aan de stok te krijgen. Lastige teamleden die we liever kwijt dan rijk zijn.

Onderzoek en ‘vervelende’ mensen

Er is heel wat onderzoek gedaan naar gedrag. Natuurlijk ook naar het gedrag en de consequenties van ‘lastige’ personen. Ik herinner me het onderzoek naar de kwaliteit van besluiten nemen door teams. Het onderzoek was zo opgezet dat er teams van gelijkgestemden werden geformeerd. Teams die hun eigen teamleden mochten uitzoeken. En teams die dat ook mochten, maar die kregen een zogenaamde mol toewezen. Die laatste had de geheime opdracht zich dwars te gedragen, alles ter discussie te stellen, maar uiteindelijk wel constructief voor het beste resultaat te gaan.

Nou, je voelt de bui al aankomen. Teams met gelijkgestemden konden zelfs met de meest taaie onderwerpen, afstemming vinden met elkaar en gezamenlijk unanieme besluiten nemen. De teams met de mol hadden het lastig. Het was erg moeilijk een gezamenlijk besluit te nemen. Simpelweg omdat de mol altijd weer kwam met tegenwerpingen. Als het team al dacht uiteindelijk tot een afronding te kunnen komen, kwam de mol weer met nieuwe feiten en argumenten. Om gek van te worden.

Doel van het onderzoek was om te onderzoeken wat de objectieve kwaliteit van de uiteindelijke besluiten en beslissingen waren die de teams hadden genomen. Het was snel duidelijk. De teams met een mol in hun midden creëerden significant, aantoonbaar betere en effectievere besluiten dan de teams met gelijkgestemden. De mol had een duidelijke functie en meerwaarde voor het team en de besluitvorming.

Ter afronding van het onderzoek moesten de teams nog één opdracht uitvoeren. De teams kregen de opdracht één teamlid te ontslaan. De gelijkgestemden hadden het erg zwaar. Ze wilde niemand missen. Maar de teams met een mol waren er binnen een minuut uit: de lastige mol ging eruit!

Zonder dat we het in de gaten hebben zijn wij dus in staat om wat het beste is voor onze organisatie, te ontslaan als we de kans krijgen. Alleen omdat we niet om kunnen – of willen – gaan met lastige en vervelende mensen.

Mededogen met lastige mensen

Omgaan met vervelende mensen zegt vooral iets over onszelf. En dat is misschien wel de kern van onze weerstand. We zien vaak zoveel van onszelf in anderen, dat we dat beeld zo snel mogelijk van ons netvlies willen hebben. De betekenis van mededogen is het lijden van anderen te erkennen en vervolgens actie te ondernemen om te helpen. Mededogen voor anderen, vooral voor degenen die ons irriteren, kan ons uiteindelijk leiden tot mededogen voor onszelf. Zelfcompassie lost de behoefte op om van anderen een vijand te maken. Door simpelweg te leren het lijden te zien en beter te begrijpen dat anderen onder hun gedrag ervaren, kunnen we delen van onszelf in hen zien.

5 stappen om compassie te ontwikkelen voor lastige mensen

  1. Neem een ​​bewuste pauze. Je hebt echt even denktijd nodig. De ‘Gerards’ van deze wereld brengen vaak niet het beste bij je boven. En dat weet je zelf het beste. Daarom; have a break.
  2. Let op wat je voelt. Wees je bewust wat gedrag van anderen bij je teweeg brengt. Wat is het? Wat doet het met je?
  3. Vraag jezelf af wat deze gevoelens jou misschien proberen te leren. Onthoud dat gevoelens onze interne kompas zijn. Vaak vertellen en fluisteren ze ons de waarheid in over ons eigen gedrag.
  4. Herinner jezelf eraan dat we allemaal soms moeilijke momenten hebben en dit gedrag vertonen. Oordelen is echt iets anders dan veroordelen. Ongewenst gedrag is ongewenst. Maar realiseer je dat je soms naar je eigen ongewenste zit te kijken bij die ander.
  5. Sta er voor open hoe een ervaring met een jou triggerend persoon wel eens meer met jou te maken kan hebben dan met die ander. Vaak zijn interne reflectie en diepere verkenning nodig om een ​​verschuiving in jouw (subjectieve) gedachten, gevoelens en gedrag te bewerkstelligen in relatie tot mensen die jou al snel irriteren en frustreren.

Kennis en kom in actie

Omgaan met ‘lastige’ mensen begint niet bij die ander, maar bij jou. Besef dat als jij geïrriteerd raakt door ‘lastige’ personen, zij kennelijk in staat zijn jouw emoties te bespelen. Wil je dat wel? Maar ook de vraag: heb je dat eigenlijk wel in de gaten? Tenslotte zien we de dingen niet zoals ze zijn, maar zoals wij zijn. Wat weten we eigenlijk zelf over gedrag en psychologie, als we samenwerken met en/of leidinggeven aan anderen? In dat opzicht zou het wel eens kunnen zijn dat we echt eerst zelf beter moeten begrijpen hoe ons eigen gedrag werkt, voor we anderen kunnen begrijpen. Zolang anderen door hun gedrag onze emoties op hol laten slaan is er werk aan de eigen gedragswinkel nodig.

Kennis helpt om de dingen in het juiste perspectief te zien en te waarderen. Maar iets weten is nog geen doen. Als je weet dat dit wel eens een bottleneck voor je kan zijn overweeg dan eens een training Psychologie, zodat je beter begrijpt hoe mensen denken en doen. Met zelfbedachte, persoonlijke aannames en veronderstellingen sla je al gauw de plank mis. Persoonlijke coaching kan helpen om je eigen gedrag onder ogen te zien en te veranderen waar dit is gewenst. Kom in actie! Gun jezelf, je organisatie en al diegene waarmee je samenwerkt het beste. Want als jij niet besluit om te veranderen, zal er niets veranderen.

Bekijk onze trainingen.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.