6 Conflictsoorten en oplossingen voor op de werkplek

HRconflict op werk

Conflicten zijn onvermijdelijk – het is een feit en hoort bij het leven. Geen twee mensen zijn hetzelfde, en wanneer onze verschillende motivaties, processen en doelen botsen, ontstaan ​​er conflicten. Conflicten zijn echter niet altijd iets om bang voor te zijn. Uit conflicten komen veranderingen. Als conflicten op de juiste manier worden opgelost, kunnen ze leiden tot betere ideeën, een beter begrip en betere werkrelaties.

Door zorgvuldige conflictoplossing op de werkplek kunnen bedrijven en hun werknemers zichzelf verbeteren.

6 Conflicten en oplossingen op de werkplek

Zoveel conflicten in het leven worden veroorzaakt door een gebrek aan of slechte communicatie. Op de werkplek is dat niet anders. Misverstanden, bekrompenheid en passief-agressief gedrag dragen allemaal bij aan de volgende conflicten op de werkplek.

 1. Interne afhankelijkheid/taak gebaseerde conflicten

Op taken gebaseerde conflicten. Deze meningsverschillen ontstaan ​​in situaties waarin individuen in een onderling afhankelijk projectnetwerk hun taken moeten coördineren, zodat iedereen met succes zijn deel kan doen. Een accountant kan bijvoorbeeld zijn werk niet doen zonder alle cijfers. Als een medewerker constant te laat is met zijn rapporten, heeft dit invloed op het vermogen van de accountant om af te ronden en deadlines te halen.

De oplossing? Delegeer taken effectief. Communiceer met het team over het belang van verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid. Maak duidelijk wat iedereen in zijn of haar rol zou moeten doen, zodat ze allemaal op dezelfde lijn zitten als de deadlines naderen.

2. Leiderschapsconflicten

Iedereen heeft een andere leiderschapsstijl en iedereen reageert anders op die leiderschapsstijlen. Sommige leiders zijn gedurfd en charismatisch, andere zijn meer ontspannen, warm en uitnodigend. Sommige zijn zeer technisch en strikt op regels en deadlines, en andere zijn zo hands-off dat je ze nauwelijks ziet.

Om mogelijke conflicten op te lossen, moet u de nadruk leggen op wederzijds respect voor verschillen in het hele bedrijf. Ook moeten leiders zich bewust zijn van hun eigen leiderschapsstijlen en hoe ze omgaan met de werkstijlen en persoonlijkheden van mensen in hun team. Ze moeten zich kunnen aanpassen en contact kunnen maken met hun werknemers, ongeacht hun leiderschap voorkeuren. Nogmaals, we zijn allemaal anders – het is niet iets waar we aan kunnen ontsnappen.

3. Conflicten in werkstijl

Net zoals er verschillende leiderschapsstijlen zijn, zijn er ook verschillende werkstijlen. Sommige mensen werken liever in groepen, terwijl anderen hun beste werk alleen doen. Enkelen hebben geen extra leiding nodig om een ​​taak te voltooien, terwijl anderen van externe input en begeleiding houden bij elke stap. Sommige mensen krijgen meer werk gedaan onder druk en anderen ronden hun taken graag voortijdig af.

Hetzelfde idee van wederzijds respect en begrip is hier van toepassing, evenals bij alle conflicten op de werkplek en elke interactie waarbij andere mensen betrokken zijn. We geven misschien de voorkeur aan een bepaalde werkstijl, maar soms moeten teams in groepen samenwerken om met een idee te komen dat groter is dan één persoon alleen zou kunnen bedenken – wat betekent dat ze moeten leren omgaan met elkaars verschillen en daar het beste van creëren.

4. Op persoonlijkheid gebaseerde conflicten

We zijn allemaal anders. We zullen niet altijd iedereen leuk vinden die we ontmoeten, en het is niet gemakkelijk om te werken met iemand wiens persoonlijkheid we ongemakkelijk vinden. Het is nuttig om te onthouden dat zoals wij mensen zien, niet noodzakelijkerwijs is wie iemand werkelijk is. Dit grijpt terug naar het thema van empathie en begrip. Laat wat je ziet en denkt niet alles bepalen hoe je in de toekomst over iemand denkt.

Het draait allemaal om het verhaal dat je vertelt. Stel je voor dat iemand je afsnijdt op de snelweg. Je zou waarschijnlijk denken aan hoe iemand zo onbeschofte en respectloos kan zijn. Stel je nu eens voor dat je onderweg bent naar een geliefde die na een verkeersongeval opgenomen is in het ziekenhuis en je tijdens de rit daar naar toe iemand afsnijdt. Je kent de rechtvaardiging achter je eigen acties, maar de persoon die je afsnijdt, zit daar en denkt dat je een onbeleefde, en egoïstische en gevaarlijke weggebruiker bent. Niet alles is wat het lijkt.

5. Discriminatie

Dit is waar conflicten op de werkplek ernstiger worden en waar menselijke. Als er sprake is van intimidatie of discriminatie vanwege leeftijd, ras, etniciteit, geslacht of wat dan ook, dan is er een serieuze behoefte en noodzaak voor het bedrijf om expliciet de nadruk te leggen op ruimdenkendheid, acceptatie en begrip. We kunnen allemaal leren samenleven. Maar neem het woord ‘samenleven’ dan ook letterlijk.

6. Creatief ideeconflict

Conflicten als het gaat om brainstormen over ideeën is soms een gelegenheid om het idee nog beter te maken. Werknemers moeten de ideeën van anderen herkennen, hun eigen stem laten horen en vervolgens de beste stukjes bij elkaar zoeken voor een verbluffende alles overstijgende oplossing.

Als twee individuen het niet eens waren over een projectidee, kunnen ze met elkaar praten en samen beslissen over het ene of het andere idee. Ze kunnen ook zoeken naar compromissen, zodat beide ideeën kunnen versmelten en een nog beter resultaat uit de samenwerking kan voortkomen. Indien nodig kunnen zij een andere collega of een hogergeplaatste benaderen om te bemiddelen in de discussie of hun mening vragen te geven over de uiteindelijke te nemen beslissing. We leren en groeien door concurrentie en verschillen, mits op de juiste manier behandeld.

Waarom conflicten oplossen op de werkplek belangrijk is

Als conflicten onopgelost blijven, kan dit ernstige problemen veroorzaken voor het moreel, de productiviteit en de bedrijfscultuur op de werkplek. Niemand wil werken in een gespannen, passief-agressieve omgeving waar mensen zich constant ongemakkelijk voelen. Gevolg: hoger personeelsverloop, meer ziektedagen en slechte prestaties op het werk. In meer ernstige gevallen kan een langdurig conflict leiden tot juridische problemen en procedures.

Oplossing conflict

Conflicten oplossen op de werkplek

  1. Kalmeren

De eerste stap is om te kalmeren en de realiteit van een conflict te accepteren. Bedenk vervolgens een plan om het probleem aan te pakken door met de andere betrokken persoon (personen) te praten voordat de spanning uitgroeit tot iets ondraaglijks.

Laat de situatie niet passief-agressief worden. Pak het conflict aan voordat het zo ver komt. Laat je emoties niet de overhand krijgen. Zeg wat je moet zeggen zonder te schreeuwen en onthoud dat elk verhaal twee kanten heeft. Wat je hebt ervaren tijdens je interacties met een ander is misschien niet altijd wat zij ervaren tijdens hun interacties met jou. Open je geest voor andere gezichtspunten. Accepteer van tevoren dat je niet altijd gelijk hebt.

  1. Communiceren via actief luisteren

Het is niet alleen belangrijk om samen te praten, het is ook belangrijk om vragen te luisteren en te luisteren. Maak gebruik van je empathie en ga met elkaar in dialoog. Vermijd dit niet. Ga ergens zitten en zorg ervoor dat jullie allebei de kans hebben om alles te zeggen wat je te zeggen hebt. Wacht niet alleen tot je aan de beurt bent om te praten, luister echt naar de ander. Let op hun woorden en probeer te denken hoe ze denken en voelen hoe ze zich voelen. Stel vragen om er zeker van te zijn dat je begrijpt wat ze wilden zeggen, en niet alleen wat je dacht dat ze zeiden.

Actief luisteren is van cruciaal belang voor echte conflictoplossing. We willen allemaal het gevoel hebben dat er naar ons geluisterd wordt.

  1. Zelf-reflecteren en conflict oplossen

Je begrijpt een persoon pas echt als je de dingen vanuit zijn gezichtspunt bekijkt … totdat je in zijn huid kruipt en erin rondloopt. Zelfreflectie aan beide kanten van de situatie. Het helpt om vanuit het standpunt van de ander te kijken en helpt je te begrijpen wat ze denken en voelen, zodat je het conflict kunt oplossen. Iemand begrijpen is niet hetzelfde als iemand gelijk geven. Concentreer je op waar jij het mee eens bent en niet zozeer op waar je het niet mee eens bent.

Wees vergevingsgezind – we zijn allemaal maar mensen. We maken fouten en interpreteren situaties verkeerd. Als we allemaal empathie voor elkaar hebben, kunnen we conflicten oplossen en elkaar helpen om betere mensen te worden.

Hulp nodig bij het oplossen van conflicten op het werk?

Je kunt conflicten op de werkplek verminderen door middel van coaching, advies en training in leiderschapsontwikkeling. Maar ook door bij werknemers een persoonlijkheidstest af te laten nemen krijg je inzicht in o.a. gedragskenmerken en persoonlijkheden. Hoe beter we elkaar begrijpen, hoe beter we samenwerken en conflicten voorkomen of deze leren oplossen. Lukt het niet er samen uit te komen? Kies dan voor mediation. Met een professionele mediator creëer je een situatie die beide partijen in staat stelt een definitief einde te maken aan het ontstane conflict door een professionele, ervaren en objectieve bemiddelaar.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.