6 dringende redenen om je marketing uit te besteden

Commercieelonline marketing inhuren

Kijk om je heen en je ziet dat zo’n beetje elke organisatie op zoek is naar professionals en vakmensen. Tegelijk zien we wat een geweldige opgave dit is en iedereen in dezelfde vijver aan het vissen is… zonder iets te vangen. Los van de traditionele functies voltrekt zich nog een ander vacuüm. Nu eindelijk elke zichzelf respecterende MKB-onderneming begrijpt dat traditionele sales activiteiten, meer en meer versmelten met digital (online) Marketing, zijn nou juist deze vakmensen niet te vinden. En als we er één weten binnen te roeien, dan blijkt de kennis en ervaring vaak te kort te schieten.

Digital marketing in 2022

Digital Marketing anno 2022 is geen kunstje wat je op bijvoorbeeld een HBO opleiding leert. Daar voorzien ze studenten van algemene basiskennis. Maar in de praktijk blijkt deze kennis niet meer dan een marketing ‘rijbewijs’ zonder rijervaring en onvoldoende aan te sluiten op de Marketing 2.0 wereld. Zelfs veelbelovende jonge marketeers lopen vast in organisaties. Want wie gaat hen coachen, begeleiden en aansturen? Vooral als marketing voor ondernemers en managers nog vaak een vaag en onbegrepen mysterie is van data en algoritmes.

We komen in onze praktijk net even te veel ondernemers tegen die deze teleurstellende routes achter de rug hebben, om te denken dat het wel meevalt. Dat doet het niet! Kennis van digital marketing – die het verschil moet maken in jouw organisatie – is echt meer dan een opgeleukte website en wat flitsende posts op social media.

Ok! Maar wat dan?

Al langer zien we met elkaar dat cruciale organisatieonderdelen ondernemers boven het hoofd groeien. Om maar eens wat te noemen; personeelszaken, financiële, fiscale en juridische kwesties, gezondheid en verzuim, sales en marketing etc. Om nog maar te zwijgen over de steeds belangrijker wordende automatisering en digitalisering. De complexiteit neemt niet alleen intern toe, maar daardoor sluiten deze achterblijvende bedrijfsonderdelen onvoldoende effectief aan op een veranderende wereld. En die wereld zijn jouw klanten. Je bestaansrecht.

Door vast te houden aan de gedachte alles maar zelf in eigen huis te houden, lopen processen onnodig vast. Het is onhoudbaar! Je kunt niet steeds over de noodzakelijke kennis en vaardigheden beschikken die vandaag zijn vereist en morgen weer anders zijn. Het gaat te snel en nog belangrijker… er is binnen de organisatie niet voldoende tijd en expertise om deze werknemers effectief allemaal zelf te coachen en te begeleiden. Vanaf dag 1 begin je achter te lopen en missen organisaties kansen, worstelen ze met onnodige problemen en kwesties en haken uiteindelijk klanten af.

Doen waar jij goed in bent!

Het plezier van ondernemen gaat er zo wel snel vanaf. We spreken net even te vaak zuchtende en zwoegende managers en ondernemers die niet met hun corebusiness bezig zijn (waar ze geweldig en expert in zijn), maar met oplossen van problemen veroorzaakt door te kort schietende organisatieonderdelen. Verlos je als ondernemer van de gedachte dat je alles zelf veel beter kunt en dat wat buiten de deur gehaald moet worden te duur is. Durf je organisatieonderdelen stap voor stap onder te brengen bij externe kennis en ervaring. Je komt al snel tot de ontdekking dat: 1- een hoge kwaliteit, 2 effectiviteit en efficiëntie en 3 aantoonbare kostenreducties vaste waarden zijn.

Het is echt een hardnekkige misgedachte alles zelf te kunnen. Heel wat organisaties zijn druk met van alles en nog wat. Maar niet met waar ze echt goed in zijn en waarmee ze hun onderneming kunnen laten excelleren: hun eigen corebusiness en expertise! Succes gaat meer dan ooit over focus hebben op dat waar je echt goed bent en loslaten en andere overlaten waar zij dat zijn. Om vervolgens samen het onmogelijke mogelijk te maken.

toekomst online marketing

Marketing gaat het verschil maken.

We zien met elkaar natuurlijk al langer dat de traditionele sales en verkoop activiteiten aan het verdwijnen zijn. De opstomende digitalisering en automatisering laat zien dat verbindingen tussen vraag en aanbod, zich meer en meer dominant voltrekt via het internet. De oude vertrouwde verkoper transformeert naar een adviseur. Die ene door digital Marketing verkregen lead en/of opdracht, samen met de klant de puntjes op de i zet. Marketing heeft gezorgd voor de verbinding tussen vraag en aanbod.

Voorbeeld: ons besluit welke auto we willen kopen voltrekt zich op het internet. Met alle daar aanwezig informatie en kennis zijn we in staat een keuze te maken. In de showroom komen we alleen nog maar voor de beleving (het nieuwe leer ruiken bijvoorbeeld) en de financiële afhandeling. Zoeken en vinden. Daar gaat Marketing over. Het is een dynamisch werkveld en een expertise die steeds belangrijker aan het worden is voor ondernemers en organisaties die relevant willen zijn en blijven.

Zelf doen of uitbesteden?

We maken er geen geheim van wat onze overtuiging is. Digital marketing gaat het verschil maken. Dit proces is niet meer te keren. Ook niet voor jouw onderneming. En een beetje doen aan online marketing is niet voldoende. Dan mis je de boot alsnog. Als je het doet, doe het met kennis van zaken en ga samenwerken met een betrouwbare partner. Ga niet in zee met een marketing ‘cowboy’, maar kies zorgvuldig een partij die jou bewijst – met aantoonbare resultaten – dat elke besteedde euro een investering is. Marketing is geen mysterie. Het is het nieuwe verkopen.

6 redenen om je marketing WEL uit te besteden

1. Manusje van alles

Als er in organisaties gekozen is voor: ‘wat aan marketing te gaan doen’, blijkt deze rol al snel een veredelde klusjesman of vrouw. Het gebrek aan kennis en strategie, maakt dat de marketing werkzaamheden blijven hangen in het opleuken van de website, het posten van berichten op social media, een nieuw logo bedenken, etc. Kortom: marketing is dan al snel een bij-taak van een bestaande functie. We doen het erbij. Heel eerlijk: als wij marketing niet echt serieus nemen, zullen vroeg of laat onze bestaande en potentiële nieuwe klanten ons niet meer serieus nemen.

2. Zet een streep door je overheadkosten

Als digital marketing ook voor jouw organisatie de verschilmaker is, denk dan goed na over kosten en baten. Heel eerlijk; de professional waar jij naar op zoek bent zit al ergens. En in onze waarneming en kennis van dit vakgebied niet bij het gemiddelde MKB-bedrijf. Deze professionele experts zitten of bij de grote internet ondernemingen, het grootbedrijf of bij marketing- expertise bureaus. Simpelweg omdat de kosten van noodzakelijke kennis en ervaring van deze specialist en expert, bijna nooit in een dienstverband, financieel is te verantwoorden binnen een MKB-bedrijf. Dat is het eerlijke verhaal. De expert die jij nodig hebt kun je niet vinden en is gewoon te duur om zelf aan te nemen. Met minder genoegen nemen is nog duurder. Je maakt dan kosten die nimmer het verschil zullen maken. Niet alleen duur, maar ook erg zuur als je daar te laat achter komt.

3. Maak gebruik van externe expertise

Het credo in menig traditionele organisatie is nog vaak: ‘wij willen alles in eigen huis doen met onze eigen mensen’. Maar voor steeds meer bedrijfsonderdelen is deze stelling niet meer haalbaar en betaalbaar. Als je bestaansrecht afhangt van jouw corebusiness (jouw expertise), dan is het vernietigend voor je focus als je ook nog eens alle bordjes hoog moet houden van steeds complexere bedrijfsonderdelen die je allemaal in huis hebt gehaald. Afgezien nog van het tekort aan de juiste mensen, maakt kennis en ervaring het verschil. Alles is aan het veranderen. Blijf niet vasthouden aan oud denken over je principiële credo van éigen mensen als dit niet meer voldoende werkt en het je meer kost dan je lief is.

SEO Scan aanvragen

Wil je weten of je website voldoet aan alle SEO regels en hoe goed je vindbaarheid is? In de SEO scan beoordelen wij jouw website en geven jou gratis advies!
Vraag gratis advies aan!

4. Samenwerking tussen intern en extern.

Voor sommige bedrijven is volledige uitbesteding van Marketing misschien de beste keuze in kwaliteit, kennis en kostenreductie. Maar een goed uitgebalanceerde samenwerking tussen ‘binnen’ en ‘buiten’ is natuurlijk ook prima. Verschillende marketingactiviteiten zijn terugkerende processen die prima uitgevoerd kunnen worden door interne medewerkers. Samen met de externe expertise zijn hier uitstekend werkende samenwerkingsvormen voor af te spreken.

5. Zorg voor consistentie

Of je nu geheel of ten dele je marketingactiviteiten hebt uitbesteed aan externe professionals, alleen zo kies je voor een duurzame winstgevende inzet. Jouw externe partner kan consistentie in de uitvoering garanderen. Terwijl in menig organisatie – met de krapte op de arbeidsmarkt – het personele beleid meer lijkt op een duiventil. Consistentie in uitvoering, kennis en innovatie is met een externe betrouwbare partner een vaste waarde. Terwijl intern opgebouwde kennis en ervaring, zomaar onverwacht via de achterdeur weer naar buiten kan lopen.

6. Ga kosten besparen én beheersen. Kies voor extern.

Het is echt een hardnekkige misvatting dat externe expertise op het gebied van digital Marketing (te) duur en zelf doen goedkoper is. Het is vaak van tweeën een: 1- of je bent in zee gegaan met een partij die letterlijk alleen vooral kosten maakt zonder aantoonbaar resultaat. 2- je bent als ondernemer op grond van deze ervaring ‘het dan maar weer zelf en goedkoper gaan doen’. Met natuurlijk als gevolg dat we nog steeds geen resultaat en effect sorteren, maar wel tegen lagere kosten. Maar inzet van digital/online marketing is nu juist per definitie een winstgevend instrument. Maar het instrument digital marketing bespelen, is een vak van professie. Zonder die professionele kennis en expertise creëren we een ‘valse toon’ en voorstelling van zaken met een recht evenredig resultaat. Transformeer je traditionele verkoopkosten naar winstgevende marketingkosten.

Meer weten over een externe professionele marketeer?
Praten en elkaar beter begrijpen kost niets. Maar het zal je zeker meer inzicht geven en eventuele vooroordelen wegnemen. We maken met plezier een vrijblijvende afspraak.

Hieronder tref je meer informatie aan die je verder helpen de kansen en uitdagingen van digital marketing beter te begrijpen en toe te passen op je eigen organisatie.

Waarom SEO onmisbaar is in de digitale wereld van nu

In de steeds competitievere digitale wereld is het belang van SEO (Search Engine Optimization) groter dan ooit tevoren. Het is zelfs een cruciaal onderdeel van digitale marketing en heeft een directe invloed op de zichtbaarheid en het succes van je website in zoekmachines zoals Google. In dit artikel lees je meer over waarom dit begrip…

Herkent Google teksten die door een AI zijn geschreven?

Met de komst van Chat-GPT 3 lijkt de wereld even op zijn kop te staan. Studenten leveren essays in die zij niet zelf hebben geschreven, recruiters laten binnen 5 seconden een vacature schrijven en bloggers posten vrijwel ieder uur een nieuwe artikel. Dit alles zonder enige moeite, want het tekst-gebaseerde AI model schrijft allerlei soorten…

B2B marketing in 2023: Zorg voor een digitaal volwassen marketingfunctie

In de B2B-wereld kunnen we er niet meer aan ontkomen: Voor een toekomstbestendige business heb je een digitaal volwassen marketingfunctie nodig. Aangezien aankoopprocessen en de manier waarop potentiële klanten beslissingen nemen zijn veranderd, zijn er naast een nieuwe mindset ook nieuwe methoden en gewoontes nodig om dit duurzaam te omarmen. In hoeverre ben jij in…

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.