Alleen geweldige bedrijven maken morgen het verschil

ConsultancyFictief persoon visueel omringd door benodigdheden die het verschil maken

We zijn op weg naar een nieuwe wereld. Een nieuwe economie. Simpelweg omdat deze wereld en haar economische onderdelen zichzelf steeds opnieuw uitvinden. Nu we licht zien aan het einde van de tunnel van de pandemie, is het hoog tijd om ons hierop voor te bereiden. Want als de wereld om ons heen aan het veranderen is, dan gaat dat natuurlijk de deur van jouw onderneming niet voorbij. Tegelijk een mooie kans en prikkel om ook echt uit je stoel te komen.

Zo’n pandemie – of welke crisis dan ook – is vaak noodzakelijk om de in hun comfortzone ‘verdronken’ ondernemers te reactiveren. Soms zijn we zo in onszelf en ons succes gaan geloven, dat de ernst en urgentie ons zomaar kan ontgaan dat we langzaam de verbinding met de echte wereld aan het verliezen zijn. Een crisis dwingt ons om opnieuw naar de organisatie te kijken als een architect. Een nieuwe tekening maken van je bedrijf. Maar hoe dan? Waar begin je? Met welke uitgangspunten, principes en waarden?

Van goed naar geweldig

Jim Collins deed er studie naar. In de bestseller Good to Great beschrijft hij o.a. enkele opvallende eigenschappen die leiders van uitzonderlijk presterende bedrijven met elkaar gemeen hebben. “Geweldige leiders leveren uitzonderlijke prestaties en wijzen daarbij niet naar zichzelf.” Het goede is de vijand van het geweldige, zo stelt Collins. Omdat we geneigd zijn genoegen te nemen met het goede, is er zo weinig dat uitzonderlijk wordt. Eigenlijk is ‘goed’ niet veel meer dan gemakzuchtige middelmatigheid. De 13 in een dozijn bedrijven.

De G2G-bedrijven, zoals de uitzonderlijk goed presterende bedrijven in het boek worden genoemd, onderscheiden zich hierin. Dit is met name te danken aan de leiders van deze bedrijven. Zij zijn de spil van de organisatie. Ook al is kenmerkend voor hen dat ze dit zelf zullen ontkennen. Jim Collins noemt hen niveau 5 leiders. Daarmee aangevend dat er nog 4 onderliggende niveaus zijn. Maar naast leiderschap, zijn er nog zeven andere belangrijke onderscheidende kenmerken te noemen die onderscheidend zijn voor G2G bedrijven.

De 8 kenmerken van G2G bedrijven

1. Niveau 5 Leiderschap

G2G-bedrijven staan allemaal onder leiding van een zogenaamd ‘niveau 5-leider’. Zij richten hun behoefte aan erkenning niet op zichzelf, maar juist op het creëren van een geweldig bedrijf. Het is niet zo dat zij geen ego hebben of geen eigenbelang kennen. Integendeel: ze zijn ontzettend ambitieus, maar hun ambitie richt zich vooral op de organisatie, niet op henzelf. Laten we eens kijken naar de 5 niveaus van Jim Collins m.b.t. leiderschap.

Niveau 5 – Niveau 5 leidinggevende: Leidinggevenden die bouwen aan langdurig succes. Kenmerkend voor deze leiders is hun bescheidenheid en tegelijk hun drive en sterk ontwikkelende professionele wil en gedrevenheid.

Niveau 4 – Effectieve leider: Op dit niveau kijken we naar een leider met een duidelijke visie. Hiermee weet hij een sterk commitment te creëren in de organisatie die een stimulans voor hoge prestaties.

Niveau 3 – Competente manager: Deze leider weet mensen en resources goed te organiseren. Hij realiseert op een effectieve en efficiënte manier van tevoren vastgestelde doelen;

Niveau 2 – Goed presterend teamlid: Op dit niveau draagt de leider bij met zijn individuele capaciteiten aan het team en de teamdoelen. De leider is in staat om goed samen te werken met andere groepsleden.

Niveau 1 – Veelbelovend individu: De aankomend leider met talent kennis en ontwikkelde vaardigheden. Heeft een proactieve werkhouding en is productief.

Een leider kan niet uitgroeien tot een niveau 5-leider zonder eerst de lagere niveaus te hebben doorlopen. Gestapeld leiderschap in ontwikkeling zou je kunnen zeggen. Leiders op het hoogste niveau beschikken volgens Collins allemaal over eigenschappen die leiders uit de andere niveaus ook hebben.

Succesvol leiderschap op het hoogste niveau uitgebeeld door twee fictieve personen

Kenmerken van niveau 5 leiderschap

Laten we nog eens kijken naar enkele belangrijke kenmerken van een geweldige leider, zoals Collins die ontdekte uit zijn wetenschappelijke onderzoeken:

  • Is herkenbaar aan zijn bescheidenheid. Kiest liever voor de achtergrond dan voor het podium.
  • Heeft een sterke ontwikkelende persoonlijke overtuiging. Weet wat hij wil en heeft daar focus op.
  • Is zeer gedreven. Is op dat punt erg aanstekelijk voor de rest van de organisatie.
  • Kiest voor de organisatie en niet voor zichzelf. Maakt persoonlijke belangen ondergeschikt aan het bedrijfsbelang.
  • Heeft beslist geen groot ego. Denkt bescheiden over zichzelf.
  • Gelooft onvoorwaardelijk met overtuiging in waar hij voor staat v.w.b. persoonlijke principes en waarden.
  • Heeft langdurige relaties met mensen en is trouw. Zowel zakelijk als privé.
  • Kijkt als eerste naar zichzelf bij tegenslag. Durft de feiten onder ogen te zien.
  • Bij succes wijst hij als eerste naar anderen. Zelfs als hij de factor van succes is, geeft hij werknemers de credits.
  • Neemt als eerste de verantwoordelijkheid bij falen en tegenslag. Gaat voor zijn werknemers staan om de consequenties op te vangen.
  • Kijkt niet weg als de waarheid pijnlijk is. Benoemt wat niet goed is en maakt het niet mooier dan het is.
  • Is transparant met informatie en houdt die niet achter voor zijn medewerkers.
  • Kiest eerst voor de juiste mensen om samen met hen het juiste plan of strategie te bepalen. Heeft de moed om afscheid te nemen van mensen die hier niet in passen.
  • Weet dat je mensen niet kan veranderen. Dat kunnen ze alleen zelf.
  • Weet dat intrinsieke motivatie niet bereikt kan worden door steeds hogere beloningen.

Persoonlijk leiderschap

Collins is er na zijn onderzoek wel achter gekomen dat je deze eigenschappen niet even leert door zijn boek te lezen. Het is een levensreis waar je dagelijks zult moeten werken aan het ontwikkelen van deze leiderschapskwaliteit. Een leven lang leren in persoonlijk leiderschap. Tegelijk is dit leiderschap niet alleen weggelegd voor de enkeling. Zeker niet. Het is een keuze in gedrag en persoonlijke ontwikkeling gebaseerd op principes en waarden, waar je de rest van je leven mee bezig bent.

Leiderschapscoaching en de juiste training kunnen je zeker helpen op je weg naar leiderschap niveau 5. Je structureel beschikbaar maken voor persoonlijke ontwikkeling is tegelijk ophouden te denken dat jij jouw leiderschap wel onder de knie hebt. Zelfs leiders op niveau 5 zullen nooit denken dat ze ‘af’ zijn. Het is een way of live!

2. Eerst wie, dan wat

De juiste mensen zijn belangrijker dan het ‘wat’ van een bedrijf. Zorg dat je de beste mensen aan boord hebt voor je plannen gaat maken voor de toekomst. En zorg dat je op tijd afscheid neemt van die werknemers die niet (meer) passen. Vraag advies hoe je dit kan aanpakken. Maar kom in actie. Met de juiste mensen op de juiste plaats bereik je zoveel meer! Heb je twijfels? Met een valide persoonlijkheidstest heb je al snel de juiste objectieve indicaties.

3. Cultuur van discipline

Met de juiste mensen op de juiste plek en transparantie in visie en strategie, heb je discipline aan boord. Dan is er geen hiërarchie meer nodig, want mensen managen en leiden zichzelf. Als individu en als team. Eigenaarschap, zelfdiscipline en intrinsieke motivatie zijn dan vanzelfsprekend.

4. De harde feiten onder ogen zien, zonder het vertrouwen te verliezen

Wegkijken heeft geen zin. Problemen lossen zich in de meeste gevallen zeker niet vanzelf op. Problemen zijn juist handvaten in urgentie, die jou en je organisatie uitdagen én dwingen om het anders te gaan doen. Omarm problemen als een kans om het fundamenteel anders te doen en om herhaling te voorkomen.

5. Het egelconcept

Het egelprincipe van Collins komt voort uit een fabel die hij in zijn boek beschrijft. De kern van de boodschap: zorg dat je passie en talent samenbrengt en verzeker je ervan dat deze bijdragen aan de economische waarde (winstgevendheid) van de organisatie. Alleen passie is niet genoeg. Want als je niet kunt waarmaken waar je enthousiast over bent, gebeurt er uiteindelijk niets. Met alleen talent (ergens goed in zijn), maar je hebt er geen plezier in en je werkt met tegenzin alleen op discipline, hou je dat nooit vol. Breng passie en talent samen en je hebt een succesvolle economische motor gebouwd.

Het nieuwe verkopen bevindt zich digitaal

6. Technologie

Nieuwe technologie is een middel om tot je doel te komen. Bedrijven die geloven dat nieuwe technologie de heilige graal is komen bedrogen uit. Gebruik technologie waar het voor nodig is en waar het kan bijdragen aan het grotere doel. Maar technologie zelf is nooit zelf het hogere doel.

7. Het vliegwiel

Succesvolle bedrijven worden nooit succesvol van het ene op het andere moment. Succesvolle bedrijven herken je aan het vliegwiel proces. De eerste meters gaan ongelofelijk zwaar. Maar elk jaar gaat het steeds iets gemakkelijker. Daarom is succes: hard werken om stapje voor stapje verbeteren, vernieuwen en innoveren.

8. Bewaak je kernwaarden en identiteit

Bewaak de reden waarom je doet wat je doet: je kernwaarden. Dat is wie je bent en wilt zijn. De manier hoe je daar mee om gaat, zal aangepast worden recht evenredig aan de veranderingen in de wereld om je heen. Maar verlies nooit wie je wilt zijn. Bewaak je integriteit.

 

Wil jij morgen het verschil gaan maken?

Het kan zomaar zijn dat het je duizelt na het lezen van dit blog. Waar begin je? Hoe moet jij jouw bedrijf begrijpen en plaatsen in relatie tot G2G? Dan is een keer vrijblijvend sparren met een professionele G2G adviseur misschien voor jou de eerste stap. Neem contact met ons op! We helpen je graag om de eerste stappen te zetten naar een geweldig bedrijf.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.