Als dat wat je ziet jou niet aanstaat, wat ga jij dan anders doen?

ConsultancyBlog Verandermanagement

Veranderprocessen

Anno 2019 snappen bedrijven heel goed dat veranderen noodzakelijk is.
Veranderprocessen zijn meer en meer ‘dagelijkse’ kost. Onderzoeken naar veranderprocessen hebben over het algemeen dezelfde uitkomst; 70% slaagt niet.

Sommige onderzoeken zijn genuanceerder en komen uit op 50%.
De nuance is dan dat veranderingen soms na overschrijding van tijd en budget, later (ten dele) alsnog lijken te slagen. Maar heel blij kun je niet worden van deze cijfers.

Kijken en analyseren we nog wat dieper, dan zien je dat wij verandertrajecten vaak te complex maken en daar veel te hoge niet realistische verwachtingen van hebben. We denken nog behoorlijk naïef over het veranderbaar zijn van mensen en organisaties.
Daarbij zijn het vaak niet de grote complexe reorganisaties die gewenste uitkomsten realiseren.
Het zijn juist die kleine behapbare veranderingen die kans van slagen hebben en het verschil maken.
Zeker als ze snel en praktisch zijn toe te passen en we de resultaten meten, evalueren en hiervan leren.

Veranderen heeft ook weinig kans van slagen als we niet erkennen dat de cruciale factor de mens is.
Organisaties veranderen niet als mensen de verandering niet accepteren, niet begrijpen en zich hier tegen (blijven) verzetten. Veranderen gaat in essentie over veranderen van gedrag. Maar je kunt mensen niet veranderen. Dat kunnen ze alleen zelf. Zolang we dit niet begrijpen, erkennen en serieus nemen blijven de resultaten van verandermanagement teleurstellend laag.

Ik geloof in de combinatie van heldere, evidence based principes én gezond verstand. Want aan mooie theorieën die je niet kunt toepassen, heb je niet zo veel in mijn vak.

Ben Tiggelaar


Het moet anders! Maar hoe?

Als wij ontevreden zijn met de uitkomsten van onze veranderprocessen, wat gaan jij en ik dan anders doen? Logische vraag. Maar in de praktijk zien we nog vaak dat we het gewoon nog een paar keer proberen en hopen op een andere uitkomst. Zonder eerst de onderliggende oorzaken van de mislukte laatste verandering te begrijpen of te erkennen.
Doe dat, en je organisatie en je werknemers verliezen hun geloof en hoop in verandermanagement.
Het slechtste wat een organisatie kan overkomen in een wereld die structurele veranderingen eist.
En waar het jezelf regelmatig opnieuw uitvinden, een urgente overlevingsstrategie is om relevant te blijven.

Verandermanagement is een vak. Je kunt je afvragen hoe lang je nog als management de hoofdrol blijft opeisen in het mislukken van verandertrajecten, voor je kennis en ervaring inbrengt.


Anders denken & Anders doen

Ben Tiggelaar, bestsellerauteur, internationaal spreker en gedragswetenschapper op het gebied van leiderschap en verandering zegt het zo:

“Ik geloof in de combinatie van heldere, evidence based principes én gezond verstand. Want aan mooie theorieën die je niet kunt toepassen, heb je niet zo veel in mijn vak.”

In deze korte videoboodschap geeft hij heel kernachtig aan waar veranderen over gaat.

Veranderen is heel persoonlijk. Het is niet in de eerste plaats iets waar je naar wijst. Het wijst als eerste naar jou en mij. Dáár begint veranderen. Want als je erkent dat veranderen noodzakelijk is, wat ga jij dan eerst anders doen om die gewenste verandering te realiseren.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.