Hoe zorg je ervoor dat normen en waarden meer zijn dan alleen make-up?

OpleidenMake-up als beeld voor normen en waarden die worden voorgehouden

Normen en waarden krijgen steeds vaker een prominente plaats in bedrijven en organisaties. Maar wat zijn de belangrijkste fundamentele beginselen van organisatie-ethiek eigenlijk?

“Het staan voor normen en waarden in organisaties is de basis van alle succes” Peter de Heer

Normen en waarden

Het is een trend aan het worden de waarden en normen van organisaties openbaar te maken. Wat vroeger alleen een onderwerp was wat min of meer alleen in vertrouwelijke gesprekken aan de orde kwam, is intussen nu op bijna elke publicatie van een bedrijf wel aandacht voor bedrijfsethiek. Waarden en normen zijn in. Die drijvende kracht van bedrijfsbeginselen verwoorden bronnen en fundamentele redenen waarom en hoe bedrijven zich bijvoorbeeld manifesteren. Belangrijke schrijvers over dit fenomeen zijn Ken Blanchard en Norman Vincent Peale met hun boek The Power of Ethical Management. In deze bestseller beschrijven zij de vijf beginselen voor het verkrijgen van een sterke ethiek in organisaties. Samengevat zijn dat de volgende punten:

Doelgerichtheid

De missie van je organisatie wordt gecommuniceerd door het management.
De organisatie wordt gedragen en geleid door waarden, hoop en visie die kortom duidelijk maken wanneer iets wel of niet door de beugel kan.

Trots

Wees trots op jezelf en je organisatie. Want door trots te zijn wordt de verleiding weerstaan ons onethisch te gedragen.

Geduld

Blijf geloven dat het vasthouden van ethische waarden je uiteindelijk succes zal opleveren. Hiervoor is nodig dat we het evenwicht bewaren tussen het verkrijgen van de gewenste resultaten en de gewenste manier om deze te verkrijgen.

Onverzettelijkheid

Beloof je te zullen gedragen volgens de ethische beginselen. Die belofte is cruciaal. Dit zal er voor zorgen dat je handelen in overeenstemming is met jouw doel.

Perspectief

Managers en werknemers maken regelmatig pas op de plaats en stellen vastwaar ze staan, om toch te bepalen waar ze heen willen en hoe ze daar komen.

De auteurs merken verder op:

“Wij zijn er van overtuigd dat een sterk gevoel van normen en waarden in elk bedrijf de basis is voor succes. Voor managers die ethisch handelen is succes verzekerd.” (bron: The Power of Ethical Management)

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.