COVID-19 heeft de digitale acceptatie versneld

CommercieelDigitale wereld

De implicaties van COVID-19 hebben de digitale acceptatie versneld. Het toenemende gebruik van technologie om te werken, te spelen en verbonden te blijven, heeft nieuwe digitale gewoonten gevormd. Aangezien veel landen zich momenteel in verschillende stadia van herstel bevinden, is dit het moment om te resetten. Om te draaien en na te denken om je bedrijfsactiviteiten te transformeren en/of bij te stellen. Juist nu is het belangrijk om te voldoen aan de nieuwe digitale verwachtingen die zijn ontstaan. Een goede ‘digitale’ strategie is vanaf nu het vertrekpunt voor alle organisaties.

Digitale gewoonten

Laten we dus eens kijken naar de belangrijkste digitale gewoonten die we tot nu toe hebben zien ontstaan, en hoe je je kunt aanpassen aan deze nieuwe norm….

Google Trends laat ons zien dat ons gedrag steeds digitaler is geworden. Het is niet verrassend, gezien de lockdown maatregelen in veel landen en de enige mogelijkheid voor mensen om via digitale kanalen in contact te komen met mensen en bedrijven buiten hun eigen huishouden. Wat echter interessant is, is de snelle acceptatie en de verscheidenheid aan aangeboden online services.

In januari van dit jaar waren er 4.783.503.852 (4.78 miljard) internet gebruikers over de hele wereld. De gemiddelde persoon brengt per dag 6 uur en 43 minuten online door. Ter vergelijking….. In 2014 waren er nog maar 2.95 miljard internet gebruikers.

We bestellen dus niet alleen onze kleding & boodschappen massaal online…. Ook B2B (zakelijk) doen we steeds meer digitaal. Het percentage werknemers dat in Nederland dagelijks met internet werkt is zelfs 76%.

Online winkelen en afrekenen via toetsenbord

Consumenten zullen meer online blijven winkelen

Online werd tijdens de ‘lockdown’ voor veel consumenten het standaard aankoopkanaal. Sinds maart 2020 is de zoekinteresse in online winkelen en hoe online te verkopen wereldwijd met 200% gegroeid. Alleen al in Engeland steeg online winkelen tot 30% van de detailhandelsverkopen in april, tegen 22% in maart. Bezoekers die naar fysieke winkellocaties komen, kunnen gedurende enige tijd langzaam terugkeren naar het niveau van vóór de pandemie, zoals blijkt uit de mobiliteitsrapporten van Google. De rapporten brengen bewegingstrends in kaart per geografie, in verschillende categorieën van plaatsen, zoals winkels en recreatie, kruidenierswinkels apotheken en OV stations. Over het algemeen zien we in die rapporten dat de mobiliteit rond ‘winkel- en recreatie’ -locaties in veel landen nog steeds onder het niveau van januari en februari 2020 ligt. Sectorgegevens bevestigen ook dat het aantal bezoekers onder het niveau van 2019 blijft, voor markten zoals het VK, Italië en Zweden.

De cijfers in Nederland van online omzet in 2020 zijn afgelopen week naar buiten gekomen en laten een enorme stijging zien. In totaal werd er voor bijna 27 miljard euro aan omzet gedaan online. De verwachting is dat dit bedrag voor 2021 nog weer hoger zal liggen. In januari van dit jaar was de omzet alweer 92,1% hoger dan januari 2020. De digitale trein dendert door!

Nieuwe digitale gewoonten

Door de versnelde acceptatie van e-commerce zijn veel branches tijdens de lockdown meer digitaal gaan werken. Door deze nieuwe behoeften van de consument, soms uit nood, soms uit luxe zien we dat de online wereld snel veranderd. We hebben gezien dat dit gedrag steeds prominenter wordt naarmate mensen zich online wenden tot dingen waar ze misschien niet eerder digitale kanalen voor hebben gebruikt zoals;

  • Online trainingen en cursussen
  • Virtueel kleding passen en advies
  • Online lesgeven
  • Thuis uit eten
  • Virtuele pubquiz
  • Klantenservice live chat
  • Digitaal consult
  • Virtuele sportschool
  • Etc.

Hoe versnelde digitale acceptatie bedrijven beïnvloedt

Of het nu voor transactionele, educatieve, zakelijke of persoonlijke doeleinden is, het is duidelijk dat mensen voor veel aspecten van hun leven gebruik hebben gemaakt van digitale kanalen. Denk hierbij aan; websites, webshops, Google, Facebook, Netflix, PicNic etc. Als gevolg hiervan verwacht men niet langer alleen de ervaring die ze eerder kregen, maar hebben ze veel hogere digitale verwachtingen ontwikkeld. Natuurlijk zijn we al langer gewend om onze bankzaken online te regelen en met kerst de cadeaus via Bol te bestellen. Maar nu verwachten we toch iets meer. Zeker zakelijk! Dit is de reden waarom alle bedrijven, ongeacht hun branche of grootte, hun digitale acceptatie moeten versnellen. Hun activiteiten moeten transformeren om hun klanten te ontmoeten waar ze nu zijn en hen de ervaring te geven die ze verwachten.

Werken op afstand thuis

Werken op afstand is blijvend

Hoewel veel bedrijven een gefaseerde terugkeer naar het kantoor onderzoeken wanneer de begeleiding van de lokale overheid dit toelaat en het veilig is om dit te doen, zijn er in de toekomst flexibelere werk toepassingen te verwachten. Dit vooral, omdat 23% van de werknemers zegt meer thuis te willen werken.

Dit betekent een grotere behoefte om interne organisaties te digitaliseren om ervoor te zorgen dat teams op afstand onafgebroken kunnen doorwerken. Dit heeft ook geleid tot een grote vraag naar thuisapparatuur en kantoortechnologie, zoals software voor videogesprekken. Sinds januari hebben we bijvoorbeeld gezien dat diensten als Zoom, Teams & Google Meet het dagelijkse piekgebruik met 300% heeft zien toenemen.

Reset, pas je aan en denk groots – De tijd om te transformeren is nu!

Nu je klanten en personeel meer tijd besteden aan het betrekken en werken via digitale kanalen, is transformatie in alle gebieden een grotere behoefte dan ooit. Het is zowel essentieel om in contact te komen met je klanten waar ze zich bevinden, door de ervaring te bieden die ze verwachten, als om je bedrijf op de lange termijn effectief (online) te runnen.

Hier zijn drie handige denkwijzen die het waard zijn om over te nemen;

1. Reset door je klantbehoeften te begrijpen

Ons gedrag verandert snel en onvoorspelbaar als gevolg van de ingrijpende veranderingen door de pandemie. Dit maakt het nog belangrijker voor adverteerders om altijd te begrijpen waar consumenten naar op zoek zijn en welke categorieën snel stijgen, zodat ze hun aanbod hierop kunnen aanpassen.

2. Pas je aan en wees wendbaar

Door COVID-19 moesten veel bedrijven hun traditionele strategie snel aanpassen om de juiste ‘boodschap’ op het juiste moment te tonen. Sommige bedrijven hebben zich zelfs volledig aangepast door nieuwe gebieden te betreden als reactie op de veranderende consumentenvraag. Snel en wendbaar zijn is niet alleen relevant en nuttig tijdens een pandemie, maar het helpt bedrijven ook om beter voorbereid te zijn op elke verandering in de toekomst.

3. Denk groots en heroverweeg je huidige bedrijfsmodel

In een dynamische omgeving zullen veel bedrijven zich hebben gericht op het implementeren van korte termijn oplossingen voor de uitdagingen die van invloed zijn/ waren op hun bedrijf. Snel geld verdienen om noodzakelijke kosten te dekken. Logisch! Maar wat gaan we straks doen?

Nu we naar een herstelfase gaan, is dit het moment om groot te denken en deze te gebruiken als bouwstenen voor een opnieuw ontworpen, flexibeler bedrijfsmodel. Automatisering en online kan hier een bijzonder handig hulpmiddel zijn om op de meest efficiënte manier de fluctuerende vraag op te vangen en nog meer waarde te halen uit je marketinguitgaven.

De pandemie heeft ons gebruik van technologie versneld en technologie kan ons ook versnellen uit deze crisis. Hoewel bedrijven die nog niet goed zijn aangepast aan de digitale wereld, het misschien moeilijker vinden, kan het de mogelijkheid bieden om deze noodzakelijke en fundamentele veranderingen door te voeren in de manier waarop hun bedrijven werken.

Er is nog steeds tijd om te resetten, je aan te passen en groots te denken, maar de tijd om te transformeren is nu!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

1 Reactie

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.