De 20 belangrijkste SEO termen

CommercieelSEO termen

Ben je net begonnen met SEO (Search Engine Optimization) dan moet je onderstaande termen niet vergeten. Met enige regelmaat komt Google met nieuwe updates van hun algoritme en wordt het ieder jaar steeds ingewikkelder om in de organische resultaten als eerste naar boven te komen. Waar je vroeger nog met een aantal ’trucjes’ goed kon scoren, telt anno 2021 alleen nog maar ‘relevantie’. Hoe relevant ben jij of is jouw product of dienst?

In het online vakgebied (Digital Marketing) zal je als SEO specialist of Online Marketeer iedere dag te maken krijgen met onderstaande termen. De één soms iets belangrijker dan de ander. En ieder jaar verschuift de verhouding. Maar hou ze altijd goed in de gaten!

1. Crawling

Zoekmachines zoals Google speuren iedere dag het hele internet af op zoek naar nieuwe website, nieuwe pagina’s of zaken die veranderd zijn. Dit proces heet ‘crawling’.

2. Indexing

Als de Googlebot jouw website heeft ‘gecrawled’ dan moeten deze gegevens worden verwerkt in hun database. Dit noemen we ‘indexing’ of het indexeren van de gegevens.

3. Ranking

Al deze gegevens worden weer gecategoriseerd op lijsten en overzichten. Jouw plek op verschillende lijsten van verschillende parameters noemen we ‘ranking’.

4. Crawler

Dit is de ‘robot’ die jouw website checkt op nieuwe elementen en/of wijzigingen. In het geval van Google heet de crawler de Googlebot. In de praktijk kunnen iedere dag tientallen crawlers jouw site of shop ‘onderzoeken’.

5. Backlinks

Dit is zijn verwijzingen vanuit andere websites en/of webshops naar jouw website of webshop. Hoe meer backlinks, hoe beter! Het creëren van deze backlinks noemen we linkbuilding.

6. Caching

Bij caching wordt data (lees: pagina’s) tijdelijk bewaard waardoor dit op een later tijdstip sneller beschikbaar is. Je eigen computer slaat bijvoorbeeld sommige websites, pagina’s en afbeeldingen op in de caching, zodat je de volgende keer sneller toegang hebt tot deze gegevens.

7. KPI

Dit is de afkorting van Key Performance Indicator. Oftwel welke parameters van jouw website of webshops zijn belangrijk? Dit kan zijn; Domein Rating, Backlinks, Keywords etc.

8. Traffic

Met traffic wordt het aantal bezoekers bedoeld die dagelijks op je website terecht komen. Deze bezoekers kunnen verdelen in verschillende groepen;

  • Direct = Bezoekers die de url van jouw site of shop direct in de zoekbalk hebben ingetikt. Zij kennen jouw bedrijf of site dus al.
  • Organisch = Dit zijn bezoekers die o.b.v. de zoekmachine en hun zoekintentie bij jou terecht komen, omdat bijvoorbeeld Google jouw site of shop hoog in de zoekresultaten laat verschijnen.
  • Betaald = Deze bezoekers komen op jouw site of shop terecht, omdat je een advertentie hebt ingekocht.

9. Meta omschrijving

Dit is het stukje tekst en info wat je vaak ziet onder een zoekresultaat. Je noemt dit ook wel de pagina omschrijving. Hier staat vaak een samenvatting van de desbetreffende site of pagina.

10. Search Intent

Letterlijk vertaald betekent dit ‘zoekintentie’ oftewel waar is men naar op zoek in bijvoorbeeld de Google zoekmachine als ze een woord of zin intikken?

Voorbeeld: Men zoekt op het woord ‘Sneakers’…. maar wat zoeken ze dan precies? Sneakers voor vrouwen? Voor mannen? Voor kinderen? Dit is belangrijk om te weten!

zoekintentie-internet

11. Black Hat SEO

Dit is eigenlijk de ‘zwarte magie’ en duistere kant van het SEO spectrum. Eigenlijk zijn dit trucjes die niet echt worden gewaardeerd door Google. Bij misbruik kan een penalty het gevolg zijn. Dan wordt je als het ware afgestraft door Google en kun je behaalde posities kwijtraken.

12. Do/ No Follow

Als je inmiddels backlinks hebt verkregen dan zijn er verschillende manieren op deze te typeren; Do Follow & No Follow. Oftewel, wel volgen of niet volgen door de zoekmachines. Sommige sites zoals bijvoorbeeld Facebook & Twitter zullen altijd alle linkjes op No Follow hebben staan. Jij kunt hier zelf ook voor kiezen als je zelf een backlink instelt voor andere sites.

13. Algoritme

Een algroritme is eigenlijk een wiskundige formule waarmee je een opdracht of instructie automatisch laat uitvoeren door je systeem of computer.

14. Keyword stuffing

In de beginjaren van het internet was dit een trucje om hoger in de Google rankings te komen. Zoveel mogelijk zoekwoorden van 1 onderwerp op een pagina zetten. Dit noem je ‘keyword stuffing’. Inmiddels werkt dit niet meer en is het voor Google vooral belangrijk dat je relevant bent op een bepaald onderwerp. En vooral niet dat je 200x het woord ‘voetbalschoen’ op een pagina hebt staan.

15. Internal Links

Je hebt twee soorten links, backlinks vanuit andere externe url’s en interne links die binnen je website of webshop andere pagina’s met elkaar in verbinden zetten. Interne links zijn zowel goed voor de lezer als voor de Googlebot.

16. Robots.txt

Dit is een klein tekstbestand dat web-robots instrueert en richtlijnen geeft over hoe crawlers jouw website het beste kunnen crawlen. Hoe beter dit wordt gedaan, hoe beter je url wordt geïndexeerd.

17. Hreflang

De ‘hreflang tag’ wordt vooral gebruikt bij meertalige website. Je kunt op deze manier aangeven welke talen/ regio de bots moeten hanteren voor jouw websites. Dit zorgt voor een correcte indexatie van je url.

18. Sitemap

Een sitemap is een overzicht van alle pagina’s van jouw website of webshop. Dit is belangrijk om te tonen aan de web-robots zodat ze precies kunnen zien welke pagina’s ze moeten crawlen en indexeren.

19. Duplicate content

Dit is ouderwetse plagiaat. Oftewel precies dezelfde tekst die ook ergens andere op het internet te vinden is. Dit kan op je eigen site zijn of op een andere externe site. Duplicate content wil je te allen tijde voorkomen. Mocht Google jouw tekst zien als duplicate content, dan kan dit leiden tot een penalty/ straf.

20. Redirects

Mocht je een pagina verwijderen dan is het raadzaam om deze pagina vervolgens te verwijzen naar een nieuwe pagina. Deze verwijzing noem je een ‘Redirect’. Indien je dit niet doen, kunnen bezoekers terecht komen op een 404 error pagina en ook dat doet niet veel goeds voor je website.

SEO trends whitepaper

Wij hebben een download ontwikkeld met alle SEO trends in 2021!
Download gratis de whitepaper SEO

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.