De 21 onweerlegbare wetten van Leiderschap

ConsultancyLeiderschap uitgedrukt in een schaakspel

John Calvin Maxwell (geboren in 1947) is een Amerikaanse auteur en spreker die diverse boeken heeft geschreven, voornamelijk gericht op leiderschap. We lichten er in dit blog één uit: De 21 onweerlegbare wetten van leiderschap”. Van zijn boeken zijn er wereldwijd miljoenen verkocht, waarvan sommige op de bestsellerlijst van de New York Times zijn terecht gekomen.

Hier in Nederland  is hij minder bekend. Maar Maxwell is een fenomeen. Als je leiderschap serieus neemt dan kun je niet om John Maxwell heen. Maxwell ís leiderschap. Ik heb het genoegen gehad om hem te horen en te ontmoeten op een leiderschapscongres in Chicago. Hij is een zeer begaafd spreker en geeft spreekbeurten over de hele wereld. Hij is in staat om een zaal van duizenden toehoorders binnen enkele minuten te boeien. Maar nog belangrijker is dat hij leiderschap ademt.  Zijn 21 onweerlegbare wetten van leiderschap zijn waardevolle principes die je niet kunt negeren als je leiderschap serieus neemt.

De 21 wetten van leiderschap

 

1. De wet van het deksel

Hij beschrijft hier dat elk leiderschaps- niveau bepaalt wordt door de leiderschapsvaardigheid van de leider. Kortom: hoe effectief je als leider bent bepaalt hoe succesvol je organisatie is. Elk leiderschapslevel is direct gelinkt aan potentie. Wanneer je een 6 scoort op leiderschapsvaardigheden, ben je als leider niet in staat de potentiele effectiviteit van de organisatie daar bovenuit te laten stijgen. Daar ligt dus dan gelijk ook het plafond van de organisatie.

2. De wet van invloed

Mensen in organisaties laten zich alleen vrijwillig intrinsiek beïnvloeden door de leider. De echte invloed op volgers is een exclusief besluit van de volger zelf. Die invloed zal de leider moeten verdienen alvorens hij invloed kan hebben.

3. De wet van voortgang

Hier beschrijft hij dat je leiderschapsvaardigheden voortdurend moet ontwikkelen. Het is een continu proces van leren. Of in Maxwell´s woorden: “leiderschap groeit dagelijks, niet in een dag. Jezelf voortdurend ontwikkelen maakt je gereed voor de toekomst die voortdurend zal veranderen. Structureel lezen, leren, trainen etc. is een vast onderdeel van elke dag van elke leider. Kennisontwikkeling als een vast onderdeel je leiderschap.

4. De wet van navigatie

Een leider zal altijd vooruit kijken. Verder dan anderen. Anticiperen op wat komen gaat. Leiderschap heeft daarom alles met richting geven te maken vóór de actie. Naar de toekomst kijken en begrijpen wat er komt en nodig is. Dit vooruitzien en hier een beeld van vormen ontstaat door te luisteren naar volgers, naar de wereld om je heen, feiten onder ogen zien (en niet wegkijken) en doen wat nodig is. Navigeren op weg naar de toekomst die steeds zal veranderen.

5. De wet van het luisteren

Eerst begrijpen voor jij als leider begrepen kan worden. Luister voor je spreekt. Als je dat doet zullen volgers luisteren als jij spreekt. Want ze weten hij begrijpt mij. Volgers luisteren dan niet om dat het moet, maar uit respect voor jou als leider die begrijpt.

6. De wet van het fundament

Vertrouwen is het fundament van leiderschap. Vertrouwen ontstaat door transparantie en de waarheid. Leiders die doen wat ze zeggen en zeggen wat ze doen, creëren vertrouwen. Deze leiders zijn in staat fouten toe te geven. Geschaad vertrouwen bij volgers schaad de leider en zijn invloed.

7. De wet van respect

Volgers willen een leider volgen die sterker is dan zijzelf. We erkennen leiderschap als deze tot meer in staat is dan wijzelf. Je wilt niet als volger geen leider hebben die jij moet helpen en ondersteunen. Als volger wil je geholpen en ondersteunt worden. Je wilt een leider respecteren voor zijn aantoonbaar leiderschap.

8. De wet van intuïtie

Van leiders mag verwacht worden dat zij abstracte maar ook concrete situaties kunnen evalueren, voorzien en in- en aanvoelen. Leiders moeten situaties kunnen ‘lezen’ om de juiste inschattingen te maken, zodat de juiste besluiten volledig uitgenut kunnen worden. Daarvoor is nodig dat zij hun volgers maar ook zichzelf door en door kennen.

9. De wet van magnetisme

Je bent wat je denkt. En hoe je denkt en doet, trekt vaak mensen aan die op jou lijken zoals karakter, generatie, houding, achtergrond, waarden enz. Zodra je merkt dat de mensen die je aantrekt beter zijn dan jou, is het tijd om hen voor te laten gaan, of zelf te veranderen en beter te worden.

10. De wet van de connectie

‘Touch peoples heart before you ask them for a hand’. Zonder connectie geen volgers. Zonder relatie met je volgers, volgen ze alleen omdat het moet, niet omdat ze echt willen. Om jezelf te leiden, volg je hoofd; om anderen te leiden, volg je hart.

Boten als beeld voor het Leiderschap van Maxwell

11. De wet van de inner-circle

Je bent met wie je samenwerkt en optrekt. Maxwell beschrijft 5 type mensen:
1- mensen die zichzelf verbeteren en ontwikkelen, 2- mensen die de moraal verhogen, 3- mensen die jou als leider doen groeien,  4- mensen die collega’s doen groeien, 5- zo leiding geven dat er nieuwe leiders opstaan.

12. De wet van delegeren

Om deze wet juist te beschrijven citeren we een uitspraak van Theodore Roosevelt: ‘de beste manager is degene die genoeg verstand heeft om de juiste mensen aan te nemen om dingen te doen die hij gedaan wil krijgen, en genoeg zelfbeheersing heeft om hen niet in de weg te zitten terwijl zij die dingen doen’.

13. De wet van de reproductie

Leiders creëren nieuwe leiders. De meeste leiders zijn geïnspireerd door andere leiders als rolmodel.
Wees een leider en je zult nieuwe leiders laten ontstaan. Niet iedere volger wil of kan een leider worden. Maar onder jouw volgers zitten potentiele leiders. Daag ze uit, inspireer ze en leef leiderschap voor.

14. De wet van de buy-in

Bij een goede leider ontbreekt nooit een goede visie. De combinatie van leider buy-in en de visie buy-in is de enige manier om te zorgen dat volgers volgen. De leider geeft aan welke weg we inslaan. De leider brengt de volgers daar waar zij en de organisatie tot hun recht komen. De volgers zullen vervolgens de leider volgen die hen op hun bestemming brengt.

15. De wet van overwinning

Leiders geven niet op voor ze hun doel hebben bereikt. Er is geen 2e keus. Leiders weten wat nodig is en willen maar een ding: hun doelen realiseren. Ze nemen geen genoegen met een naar beneden bijgesteld plan B. Ze doen wat nodig is om hun A-plan te realiseren.

16. De wet van het grote moment

Leiders kiezen hun momentum. Dat is het enige moment waarop volgers luisteren. Vóór of na momentum zitten vervolgers over het algemeen niet te wachten op boodschappen. Maar bij momentum komt alles bij elkaar. Om momentum te creëren is voorbereiding en intrinsieke motivatie van de leider cruciaal. Vervolgens is de leider in staat om bij momentum de verandering in te zetten en medewerkers te motiveren te volgen.

17. De wet van prioritieten

Niet de activiteit maar de juiste prioriteit zal leiden tot prestatie. Doe wat het belangrijkste is. Drie criteria zijn hierbij belangrijk: 1. De dingen die gewoon gedaan moeten worden (natuurwet) 2. Prio’s die het belangrijkste zijn voor de organisatie/aandeelhouders, 3- prioriteiten van persoonlijke menswaarde.

18. De wet van offeren

Als leider moet je een prijs willen betalen. Een offer. Jezelf beschikbaar maken om te groeien en te veranderen. Dingen opgeven om andere te kunnen geven. Persoonlijke belangen opgeven om zo de belangen van je volgers voorop te stellen.

19. De wet van timing

Timing is alles. Op het juiste moment de actie in zetten geeft succes. De beste denkbare acties inzetten op een onjuist moment zal niets opleveren. Sterker nog; het zal schade toebrengen aan mensen en de organisatie.

20. De wet van explosieve groei

Je leiderschap delen is vermenigvuldigen. Leiders die nieuwe leiders weten op te leiden vermenigvuldigen de groei van de organisatie explosief. 1+1 is dan geen 2, maar 5- 10 of 100 en meer. Creëer nieuwe leiders en je creëert explosieve groei.

21. De wet van het nalatenschap

Leiderschap is jezelf misbaar maken. Een zeer succesvolle Amerikaanse zakenman (Max Dupree) formuleerde het als volgt: Prestaties ontstaan wanneer iemand iets voor zichzelf kan realiseren. Succes ontstaat wanneer iemand anderen beïnvloed om dingen samen met hem te doen. Betekenis ontstaat wanneer hij mensen ontwikkeld om dingen voor hem te doen. Maar een nalatenschap wordt alleen gecreëerd wanneer leiders de organisatie in staat stellen om dingen te realiseren zonder hem.

 

Natuurwetten in leiderschap

Deze wetten in leiderschap zijn te vergelijken met natuurwetten. Het gaat er niet om wat wij daar van vinden. Ze zijn er dus neem ze bloedserieus. Net als de wet van de zwaartekracht. Daar kan je alles van vinden. Maar zodra je van 4 hoog naar beneden springt weet je halverwege al dat je deze natuurwet beter serieus had kunnen nemen.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.