De verschillen in Leiderschap en Management, weet jij ze?

Consultancyleiderschap en management team huddle

Er zijn veel verwarringen en overlappingen, maar ook grote verschillen bij het vergelijken van leiderschap met management.

Een heel groot (technisch) verschil tussen leiderschap en management – wat we vaak over het hoofd zien –  is dat leiderschap altijd een groep mensen leidt. Terwijl management zich alleen bezig zou moeten houden met de verantwoordelijkheid over andere zaken (bijvoorbeeld IT, geld, advertenties, apparatuur, beloften, enz.).

Natuurlijk hebben veel managementfuncties grote verantwoordelijkheden op het gebied van people management. Maar het feit dat management niet noodzakelijkerwijs verantwoordelijkheid voor mensen omvat, terwijl leiderschap dit wel heeft, is een groot verschil.

Overlap tussen management en leiderschap

De grootste fundamentele overlap tussen leiderschap en management, is dat goed leiderschap altijd de verantwoordelijkheid voor het managen omvat. Veel van de beheerstaken kunnen via anderen worden gedelegeerd, maar de leider is verantwoordelijk voor een passend en effectief beheer voor de betreffende situatie of groep.

Het tegenovergestelde is niet het geval. Het zou onjuist zijn te suggereren dat het management een verantwoordelijkheid heeft om te leiden in de letterlijke zin van het woord. Daarom zien we management soms wel als een functie of verantwoordelijkheid binnen leiderschap, maar niet andersom. Overigens: waar een manager zijn of haar management verantwoordelijkheid begint uit te breiden naar een leiderschapsgebied, wordt de manager ook een leider. De manager is dan zowel leidend als aansturend.

Naast deze fundamentele overlap – dat leiderschap eigenlijk een veel grotere en diepere rol is dan management – is duidelijkheid belangrijk om de verschillen tussen leiderschap en management goed te kunnen duiden. Door enkele typische verantwoordelijkheden van leidinggeven en managen te benoemen en te bepalen – wat leiden is of juist managen – geeft de mogelijkheden deze taken juist toe te wijzen.

Natuurlijk, door de betekenis van het woord ‘managen’ op te blazen, of de betekenis van het woord ‘leidend’ te verminderen, is het mogelijk om te argumenteren dat veel van de onderstaande activiteiten in beide categorieën zouden passen. Maar volgens de algemene technisch gehanteerde beoordeling, is het belangrijk om de verantwoordelijkheden te categoriseren.

Om de verschillen te benadrukken en te verhelderen, zijn twee lijsten met verantwoordelijkheden opgesomd. Hierin wordt het typische management ‘niveau’ of de verantwoordelijkheid versus leiderschapsverantwoordelijkheid weergegeven.

Team leiden achter laptop

Verantwoordelijkheden Management

De verantwoordelijkheden staan ​​in willekeurige volgorde:

  • Tactische acties uitvoeren
  • Gedetailleerde budgettering
  • Prestaties meten en rapporteren
  • Regels en beleid toepassen
  • Disciplinaire regels toepassen
  • Organiseren van mensen en taken binnen structuren
  • Mensen werven voor banen
  • Ethiek en moraal controleren en beheren
  • Mensen ontwikkelen
  • Probleemoplossing
  • Planning
  • Verbetering van productiviteit en efficiëntie
  • Anderen motiveren en aanmoedigen
  • Delegeren en trainen
Lamp als symbool voor opheldering van gedrag

Verantwoordelijkheden leiderschap

De verantwoordelijkheden staan ​​in willekeurige volgorde:

  • Nieuwe visies en doelen creëren
  • Opstellen van financiële doelstellingen van de organisatie
  • Bepalen wat er gemeten en gerapporteerd moet worden
  • Nieuwe regels en beleid maken
  • Disciplinaire regels maken
  • Beslissende structuren, hiërarchieën en werkgroepen
  • Nieuwe functierollen maken
  • Ethische en morele standpunten innemen
  • De organisatie ontwikkelen
  • Probleem-anticipatie
  • visualiseren
  • Nieuwe kansen bedenken
  • Anderen inspireren en empoweren
  • Opvolging plannen en organiseren
  • Alle managementverantwoordelijkheden, (die meestal aan anderen worden gedelegeerd) helpen bij de motivatie en de ontwikkeling van mensen

Leiderschap heeft dus (meestal*) een grotere verantwoordelijkheid dan management. Leiderschap omvat de verantwoordelijkheid voor het beheer van de groep/situatie, wat meestal gebeurt door delegatie aan anderen.

*Opmerking: Management kan natuurlijk een grotere verantwoordelijkheid hebben dan leiderschap wanneer de schaal grootte van een managementrol veel groter is dan die van een leiderschapsrol. Bijvoorbeeld: de verandermanager van een wereldwijde onderneming in vergelijking met de leider van een klein onafhankelijk reclamebureau.

Het is ook belangrijk om nogmaals te benadrukken dat veel managers ook leiders zijn. Zij zullen dus dingen doen of misschien gevraagd worden te doen die in de lijst met leidersverantwoordelijkheden voorkomen.

Leiderschap heeft de toekomst

Hoewel de verschillen belangrijk zijn om die goed te duiden en toe te wijzen, is er wel een duidelijke verschuiving gaande. De managementrol lijkt ook steeds kleiner te worden. We zien ook steeds vaker dat deze ondergebracht wordt bij de individuele werknemer en/of een team. De gedachte dat we mensen zouden kunnen managen is aan het verdwijnen. Je kunt mensen niet managen, dat kunnen ze alleen zelf. Processen en systemen kun je managen, maar mensen gaan hier zelf over.

Er zijn heel wat geweldige leiderschapstrainingen die jou kunnen helpen het concept van de toekomst van leiderschap te verkennen en je eigen te maken. Want leiderschap heeft de toekomst en zal steeds meer de hoofdrol gaan pakken in organisaties. Management zal hierdoor ook meer en meer een onderdeel worden van Leiderschap.

Wil jij groeien in management en leidinggeven? Bekijk dan de training: Groei in Management en Leidinggeven.

Tot slot: James Scouller heeft een aanvullend en nuttig standpunt over het onderscheid tussen leiderschap en management: Hij zegt:

” Leiderschap gaat meer over verandering, inspiratie, het bepalen van het doel en de richting, en het opbouwen van enthousiasme, eenheid en ‘blijvende kracht’ voor de reis die voor ons ligt. Management gaat minder over verandering, maar meer over stabiliteit en het optimaal gebruiken van middelen om dingen voor elkaar krijgen… Maar hier is het belangrijkste punt: leiderschap en management zijn niet gescheiden. En ze worden niet per se door verschillende mensen gedaan. Het is geen kwestie van: ‘Je bent een manager of een leider’. Leiderschap en management overlappen… ” (Van de drie niveaus van leiderschap, J Scouller, 2011)

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.