Doen waar je goed in bent

ConsultancyGa doen waar je goed in bent

Waarom lukt het sommige bedrijven wel succesvol te zijn en anderen niet? Om deze vraag serieus te beantwoorden moeten we eerlijk zijn. Geluk speelt een rol. Iedereen die roept dat hij of zij door zwoegen en hard werken succesvol is geworden, vertelt de helft van het verhaal. Het feit dat jij en ik in Nederland zijn geboren en niet in Jemen of Mali, maakt nogal verschil. Ook als ondernemer kun je nog zo hard werken en je best doen, maar er komen altijd ‘Jemens’ en ‘Mali’s’ op je pad. En bij sommigen ondernemers meer dan bij anderen. Ik ken honderden ‘ongelukkige’ verhalen van ondernemers. Soms vraag je je af hoe het komt dat er zoveel ellende in één mensenleven terecht kan komen. Bedrijven zijn net mensenlevens. Met al dat harde werken red je het soms gewoon niet. Je moet ook wat geluk hebben. En nee, ik geloof niet in maakbaar geluk en het afdwingen van succes. Ik ken net even teveel voorbeelden waarin dat geloof een valse religie blijkt.

Je doodongelukkig werken

Maar voor je als ondernemer nu fatalistisch in een hoek gaat zitten, nog even dit. Bij succesvolle mensen en bedrijven zie je vaak wel een patroon. Jim Collins heeft er zelfs een bestseller over geschreven die nog steeds actueel en relevant is. Geweldige bedrijven – zoals hij dat noemt – hebben een patroon van denken en doen. Wat hierbij vooral opvalt is hetgeen wat ze juist niét doen. Als je meer wilt weten over Collins zijn wetenschappelijk onderzoek en samenvatting van zijn wereldwijde bestseller moet je echt dit blog eens lezen.

Het credo – van hard werken is nog nooit iemand dood gegaan – is deels waar. Hoewel er Japanse en andere voorbeelden te noemen zijn van het je letterlijk doodwerken, is het figuurlijk gesproken wel degelijk een bedreiging. Dood slaat dan voor al op ‘dood spoor’. Uitgerangeerd en uitgeblust door een burn-out. Het plezier van werken en ondernemen zijn verloren gegaan. Elke dag de druk ervaren van het altijd maar moeten en bezig zijn met dingen die je niet echt interesseren en/of waar je niet goed in bent. Je zou er doodongelukkig van worden.

Niet harder maar slimmer werken

Zwoegen en je voortslepen lijkt dan het enige wat er nog op zit . En hopen op betere tijden. Of de lotto winnen natuurlijk. Kijken we wat scherper en objectiever vanaf de zijlijn, dan zie je patronen.

Dat zwoegen is een keuze geworden. Die bewuste of onbewuste hardnekkige misvatting dat harder werken je meer zou opleveren. Het tegendeel is waar. Afgezien van je eigen gezondheid – wat de belangrijkste reden is hiermee op te houden – is less gewoon more! In een eerder blog heb ik al eens geschreven dat onderzoeken laten zien dat harder werken en meer uren maken je gewoon steeds minder opleveren. Het heeft geen zin en je raakt alleen maar verder van je doel af. Ik ken de ondernemers die geloven in deze krachtpatserij van hard werken. OK, in bepaalde fases van je ondernemerschap is een tandje bijzetten noodzakelijk. Maar altijd van tijdelijke aard en gepland. Maar te vaak zien we dat het business as usual is. Terwijl het useless is. Hard werken zonder succes, is eerder een teken van incompetentie. Stop met alleen maar hard werken. Ga slimmer werken.

”Met al dat harde werken red je het soms gewoon niet. Je moet ook wat geluk hebben. En nee, ik geloof niet in maakbaar geluk en het afdwingen van succes. Ik ken net even teveel voorbeelden waarin dat geloof een valse religie blijkt.”  – Peter de Heer

Ken je DNA talenten

Jij en ik bezitten een unieke combinatie van talenten. Je zou kunnen zeggen dat dit ons talenten DNA is. De treurige werkelijkheid is dat veel mensen geen kennis hebben van wie ze zijn en waar ze goed in zijn. Ze zijn ergens ‘ingerold’ hoor je dan. En ‘opeens was ik manager’. Of die populaire ‘Pipi Langkous uitspraak ‘ – ik heb het nooit gedaan, dus ik denk wel dat ik het kan. Dat klinkt leuk en vooral populair. Maar als het gebaseerd is op het niet weten waar je talenten liggen, is het al gauw meer een vorm van roulette. Meestal verlies je. Een persoonlijkheidstest kan je snel uit de droom helpen. Zeker als je aan over- of onderschatting mocht leiden. Maar misschien weet je ook gewoon niet waar je nou eigenlijk echt goed in bent. Want om te gaan doen waar je werkelijk goed in bent, moet je wel je talenten DNA kennen. Het voorkomt eindeloze teleurstellingen en onnodige treurnis van verkeerd genomen afslagen in je leven. Om te worden wie je bent, moet je eerst weten wie je bent. Dat geldt voor mensen én organisaties. Het DNA van de organisatie wordt gevormd door de mensen die er werken. Niet andersom. Is het laatste het geval, dan zie je dat bedrijven ‘armen en benen’ aannemen om open gevallen functies in te vullen. Voor je het weet zijn bedrijven mensen aan het ‘misvormen’, omdat ze hoe dan ook in het ‘plaatje’ moeten passen. Maar echt succesvolle bedrijven worden vooral gevormd door talentvolle mensen die samen vorm geven aan een duurzame en winstgevende onderneming met tevreden en trouwe klanten.

Ga doen waar je goed in bent en slank af.

Als we echt gaan doen waar we goed is zijn, doen we heel veel gewoon niet meer. Moeizame bedrijven zijn ‘zwaarlijvige bedrijven’. Ze hebben vooral veel ‘armen en benen’ aan boord. Als ze in de gevarenzone belanden zetten ze een crash dieet in. Reorganisatie na reorganisatie volgt. Hard ingrijpen en een volgend verandertraject staat alweer op de agenda. Maar we weten al langer dat niet een crash-dieet, maar een andere lifestyle het verschil maakt. En als we binnen organisaties hier niet fundamenteel anders over gaan denken, gaan we het ook echt nooit structureel en duurzaam anders doen. Ga worden wie je bent als organisatie. Hou je bezig met zaken waar je verstand van hebt. Besteed zaken uit en slank je organisatie duurzaam af.

Het is gewoon niet geloofwaardig dat je als ‘slager’ of ‘bakker’ of welke corebusiness jij vertegenwoordigt, ook allemaal verstand hebt van personeelsbeleid en mensen (HR), wet en regelgeving (Recht), financieel en fiscaal (cijfers), verkoop en meer omzet (Marketing) of welk specialisme dan ook. Om van een obesitas bedrijf naar een gezonde afgeslankte organisatie te veranderen, moet je vooral dingen niet meer doen. Neem alleen mensen aan die niet in- maar aan de organisatie werken en direct bijdragen aan het hart van je onderneming: je corebusiness. Specialistische en noodzakelijke organisatieonderdelen die jouw processen dienen?… besteed ze uit! Heel eerlijk: je gaat het anders niet redden in een tomeloos snel veranderende wereld. De kennis van vandaag is morgen geschiedenis. Een leger aan eigen mensen voor al die organisatieonderdelen is als een hele dure en zwaarlijvige molensteen. Slank af! Ga samenwerkingsverbanden aan met betrouwbare externe professionals die jouw flexibel en met de best denkbare kwaliteit kostenbesparend ontzorgen. En wel op je belangrijkste organisatieonderdelen. Zoals: mensen, recht, cijfers, marketing en automatisering.

Focus op je core business

Het is gewoon niet geloofwaardig dat je als bakker, slager loodgieter, transportbedrijf, productiebedrijf, zakelijke dienstverlener, schoonmaakbedrijf, aannemer en noem maar op – ook verstand hebt van die cruciale organisatieonderdelen. De juiste mensen zoeken en vinden is op deze overspannen arbeidsmarkt sowieso een crime waar we nog jaren last van hebben. Maar als het je al lukt een specialist te vinden voor jouw organisatieonderdeel, wie gaat hem of haar dan met kennis van zaken aansturen, begeleiden en coachen? Het is echt een vorm van onbewust zelfbedrog om buiten je corebusiness mensen op je loonlijst te zetten voor organisatieonderdelen waar jijzelf geen verstand van hebt. Stop ermee. Ga doen waar je goed in bent. Als succes al is af te dwingen, dwing jezelf dan vooral te doen waar je goed in bent. Focus je op je corebusiness.

Practice what you preach

De organisatie die ik vertegenwoordig is een kennisorganisatie die de molenstenen van al die organisatieonderdelen voor onze rekening neemt. Practice what you preach. 80% van onze professionals werken op basis van een contractuele samenwerking als externe deskundige op zijn of haar vakgebied. 20% is in vaste dienst. Wij doen alleen maar waar we goed in zijn, maar wel samen met anderen. Het maakt voor de hechte samenwerking volstrekt niet uit of je een loonstrook ontvangt of een factuur verstuurt. We bereiken zo een optimale flexibiliteit en inzetbaarheid voor al onze klanten. Maar ook de best denkbare kwaliteit in kennis in de verschillende en snel veranderende vakgebieden. Zowel onze klanten als onze eigen organisatie ervaren een significante kostenbesparing en kostenbeheersing door deze gekozen inrichting van onze organisatie. Samen doen waar we goed in zijn is de best denkbare oplossing voor obesitas bedrijven en is dé ondernemings- lifestyle van de toekomst.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

1 Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.