En als we het nou eens samen doen?

ConsultancyEn als we het nu eens samen doen?

Ondernemen

Waarom ik ondernemer ben geworden? Ik wilde – eigenwijs als ik was – het verschil maken. Maar het was voor mij wel erg belangrijk om eerst veel nieuwe ervaringen op te doen. Ik had zo’n beetje 8 verschillende werkomgevingen achter de kiezen voor ik mij inschreef in de K.v.K. Van kleine tot grote MKB bedrijven in allerlei branches in allerlei functies, tot en met een complexe beursgenoteerde organisatie. Geweldig om werkend én observerend te leren van al die verschillende werkomgevingen. Al die verschillende organisatievormen, structuren, culturen, bedrijfspolitiek en gedragingen van mensen en leiderschap die nooit hetzelfde zijn. Een geweldige leerschool naast opleidingen en meters en nog eens meters boeken. Kennis die mij leerde hoe je echt het verschil maakt. Permanent leren, observeren en absorberen.

Why

Ik kwam er al snel achter dat de mens in dat grotere geheel het verschil maakt. Het doet er niet toe wat je business is. Je doet het met mensen! Ik spreek dagelijks met ondernemers. En als je hen de juiste vragen stelt, vertellen ze jou hún ondernemersverhaal. Waar ze in geloven en wat de reden is waarom zij uiteindelijk ondernemer zijn geworden. Op een enkeling na – die uitsluitend kiest voor winstmaximalisatie en cashen – is er altijd die passie en overtuiging. Het persoonlijke WHY van hun corebusiness.

Maar wat opvalt is dat die gesprekken vaak melancholisch eindigen. Veel van die ondernemers zijn al lang niet meer met hun eerste liefde (hun WHY) bezig. Ze zijn troubleshooters geworden van alles wat er bij een up and running onderneming speelt buiten de core. En dan is hun verhaal opeens een beetje treurig en teleurstellend. Ze zijn overal druk mee…behalve met dat waar hun hart ooit sneller van is gaan kloppen. Hun eerste liefde lijkt er een van ‘gescheiden van tafel en bed’. Ze hebben zich verloren in allerlei urgente organisatorische kwesties die spelen naast de corebusiness. Met de passie waarom ze ondernemer zijn geworden heeft het niet veel meer te maken. Ze doen dingen waarvan je je afvraagt: waarom doe jij dat? Waarom ga je niet doen wat echt het verschil maakt voor jou en je organisatie?

Mijn WHY

Mijn WHY is altijd geweest mensen en organisaties op hun bestemming brengen. Het verschil maken. Weg uit de middelmaat. Er zijn al genoeg middelmatige bedrijven. Uniek en anders willen en durven zijn. Je hart volgen én je hoofd gebruiken. Dat! Niet alleen op gevoel, maar ook door kennis en ervaring. Maar wel door dicht bij je eerste liefde te blijven. Ik heb er voor gekozen de corebusiness van onze organisatie beschikbaar te maken om businessmodellen van andere bedrijven te laten excelleren. Doen waar je passie voor hebt én talent. Mijn uitnodiging aan die melancholische ondernemers is altijd; “en als we het nou eens samen doen?” Als jij nou eens gaat doen waarom je ooit ondernemer bent geworden én waar jij goed in bent. En wij doen wat onze core en passie is. Samen jouw businessmodel laten excelleren door het beste van die twee bij elkaar te brengen. Want met zo’n synergetische samenwerking bén je het verschil.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.