FOCUS is het nieuwe goud

OpleidenFocus is het nieuwe goud

Herken je dit?

Je loopt op maandagmorgen je kantoor binnen, klapt je laptop open, checkt je Facebook en leest snel wat tweets en LinkedIn berichten. Je blijft hangen bij een artikel wat uiteindelijk toch niet zo interessant is als het leek.  Ping!… je hoort een paar appjes binnenkomen en pakt je telefoon om te zien dat je vrienden-app wat foto’s heeft gestuurd van jullie stapweekend. Met een glimlach reageer je op een paar komische reacties. Je schiet in de lach bij een YouTube video en scant nog even snel de actuele nieuwsitems via je dagblad-app. Met een schuin oog zie je dat je mailbox is volgelopen en begint er wat doorheen te scrollen. “Goed weekend gehad?”. Je collega gaat schuin op de hoek van je bureau zitten en jullie kletsen samen wat bij en besluiten koffie te halen. Bij de koffiehoek kijk je op je horloge. Opeens realiseer jij je dat je gewoon een uur verder bent en niets zinnigs hebt gedaan dan alleen jezelf en anderen vermaken.

FOCUS – de nr. 1 vaardigheid van de 21e eeuw

De grootste vijand van focus is afleiding. En afleiding is overal. Al in 1971 benadrukte psycholoog Herbert A. Simon dat een schat aan informatie een gebrek aan iets anders betekent: aandacht. Met de wetenschap van vandaag heeft hij dubbel en dwars gelijk gekregen. Focus is de meest schaarse hulpbron in onze economie. Om nog maar te zwijgen over de effecten in het sociale domein en intermenselijke relaties. Onze werkplek is hard aan het veranderen. De kantoortuinen bloeien welig. Maar inmiddels komen we erachter dat de oorspronkelijke bedoeling (samenwerken en informatie delen) niet werkt. Verschillende onderzoeken zetten stevige vraagtekens bij al die kantoortuinen. Werknemers krijgen in een snel veranderende wereld en een evenzo snel veranderende organisatie, een overvloed aan prikkels en een tsunami aan afleiding die hun focus vernietigen. Terwijl diezelfde wetenschap laat weten dat focus en aandacht de noodzakelijke ingrediënten zijn voor innovatief denken en creativiteit. En laten dat nou net de belangrijkste vaardigheden zijn waarover de werknemer van de 21e eeuw moet beschikken.

FOCUS aan/uit

Er zijn twee soorten mensen: Zij die hun aandacht geven aan alles wat langs komt en wat anderen bij hen afdwingen en zij die hun aandacht bewust kiezen en bewaken.
Mark Tigchelaar (neuropsycholoog en bestseller auteur) schreef het boek; Focus aan/uit. Het is een ongekend succes. Het geeft de honger aan van iedereen die beseft dat FOCUS het verschil maakt, maar ongrijpbaar lijkt. Mark stipt de 4 belangrijkste concentratielekken aan waaraan wij leiden. Hij leert je hoe je slimme brainhacks in zet om niet meer af te dwalen en structureel meer gedaan krijgt. Maar ook hoe jij je kan afsluiten van die beruchte en luidruchtige collega. En hoe je die alsmaar door denderende denkmachine in je hoofd stopt, zodat je makkelijk in slaap valt en niet blijft malen.

NU EVEN NIET!

We hebben rustmomenten nodig om te focussen. Sterker nog. Die rustmomenten moeten we meedogenloos opeisen. Een mooi voorbeeld is een onderzoek (gecoördineerd door de Universiteit van San Francisco) in meerdere ziekenhuizen in Californië. Medewerkers die niet onderbroken mochten worden in hun werk, droegen feloranje vestjes als herkenning. De afspraak was dat zolang zij deze vestjes droegen je hen beslist niet mocht storen. De uitkomst was een daling van 88% van het aantal fouten dat verpleegkundigen maakten sinds zij hun feloranje vesten droegen. Net als die verpleegkundigen uit het onderzoek, kan jij ook het aantal onderbrekingen tijdens je focus-werk verminderen. Simpel door een bordje “NU EVEN NIET” ergens op je bureau te plaatsen of aan je deur te hangen. Het is een eenvoudige manier om collega’s te laten weten dat je kiest voor focus en nu niet gestoord wilt worden. “Nu even niet” is gaan voor ‘goud’.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.