Ga niet op safe..! Je loopt teveel risico

ConsultancyFalen om uiteindelijk succes te behalen

Te veel leiders leven in angst voor fouten, misstappen en teleurstellingen. Maar als je niet bereid bent te falen, ben je ook niet bereid om te leren.

Daarom dringen er ineens zoveel succesvolle bedrijfsleiders bij hun bedrijven en collega’s er op aan om meer fouten te maken en mislukkingen te omarmen. Want als geen ander beseffen ze dat als we niet leren omgaan met falen en mislukkingen, we gestopt zijn met leren. In een wereld waarin we ons gewoon niet kunnen permitteren te stoppen met leren en ontwikkelen.

Direct nadat hij CEO van Coca-Cola Co. werd, riep James Quincey de managers op om de faalangst te overwinnen die het bedrijf had geplaagd sinds een aantal Coke’-fiasco’s van enkele jaren geleden. “Als we geen fouten maken,” drong hij aan, “gaan we niet hard genoeg.”

Terwijl zijn bedrijf een ongeëvenaard succes genoot bij zijn abonnees, maakte Netflix-CEO Reed Hastings zich zorgen dat zijn fabelachtig waardevolle streamingdienst te veel ‘hits’ had en te weinig tegenslag. “Onze hit-ratio is op dit moment te hoog”, vertelde hij op een technologieconferentie. “We moeten meer risico nemen … om meer gekke dingen te proberen … we zouden in het algemeen een hoger annuleringspercentage moeten hebben.”

 

Falen moet!

Zelfs Amazon-CEO Jeff Bezos, misschien wel de meest succesvolle ondernemer ter wereld, beweert waar hij maar kan, dat de groei en innovatie van zijn bedrijf gebaseerd is op mislukkingen. “Als je gewaagde weddenschappen aangaat, worden het experimenten. En als het experimenten zijn, weet je van tevoren niet of ze gaan werken. Experimenten zijn van nature vatbaar voor mislukking. Maar een paar grote successen compenseren tientallen en tientallen dingen die niet werkten.”

De boodschap van deze CEO’s is even gemakkelijk te begrijpen als moeilijk voor de meesten van ons om ze daadwerkelijk in praktijk te brengen. Toch leven veel leiders en organisaties in angst voor fouten, misstappen en teleurstellingen. Daarom hebben ze zo weinig innovatiekracht en creativiteit. Als je niet bereid bent te falen, ben je ook niet bereid om te leren. Tenzij mensen en organisaties gefocust zijn en erin slagen om net zo snel te blijven leren als de wereld om hen heen verandert, zullen ze nooit blijven groeien en evolueren. Als je niet kiest voor innovatie en risico’s, zit de houdbaarheidsdatum van je organisatie er eigenlijk al op. Want niets blijft hetzelfde. Niets!

Fouten maken mag en moet

Dus wat is de juiste manier om fouten te maken? Zijn er technieken waarmee organisaties en individuen de noodzakelijke verbinding tussen kleine mislukkingen en grote successen kunnen omarmen? Het ‘Smith College’, de vrouwenschool in het westen van Massachusetts, heeft een geweldig programma ontwikkeld met de naam “Failing Well”. Dit programma is in het leven geroepen om studenten te leren wat ze allemaal kunnen leren van fouten. “Wat we proberen te leren, is dat falen geen bug is, het is functioneel”, legt de leiding van de school uit. Het initiatief was kennelijk zo vernieuwend dat zelfs de New York Times er een artikel aan heeft gewijd. Wanneer studenten zich inschrijven voor dit programma, ontvangen ze een Certificaat van ‘Mislukking’ waarin wordt verklaard dat ze hierbij gemachtigd zijn om het te verknoeien, te verknallen en dat falen mag. Je mag falen in een samenwerking, in een project, een test of examen, of welk ander initiatief dat op het eerste gezicht enorm belangrijk lijkt.  Om vervolgens nog steeds een absoluut gewaardeerd en buitengewoon waardevol mens te zijn. Studenten die bereid zijn om met mislukkingen om te gaan, zijn minder kwetsbaar en gedurfder dan degenen die perfectie en onberispelijke prestaties verwachten en nastreven, zo is de overtuiging van de initiatiefnemers. Zie hieronder ook het verhaal over ‘falen’ van Will Smith.

 

 

Wij zijn mensen. Fouten maken is menselijk

Het initiatief van deze school is een les die de moeite waard is om ook op het bedrijfsleven toe te passen. De oud CEO van Domino’s Pizza – Patrick Doyle –  heeft een van de meest succesvolle bedrijven gecreëerd en groot gemaakt. Maar alle triomfen van zijn bedrijf, zo benadrukt hij, zijn gebaseerd op zijn bereidheid om de kans op fouten en misstappen onder ogen te zien. In een presentatie aan andere CEO’s beschreef hij twee grote uitdagingen die bedrijven en individuen in de weg staan ​​om eerlijker te zijn over falen.

De eerste uitdaging, zegt hij, is wat hij “omission bias” noemt – de realiteit dat de meeste mensen bij een nieuw idee ervoor kiezen om het idee niet na te streven. Omdat als ze iets proberen en het werkt niet, die tegenslag hun carrière kan schaden.

De tweede uitdaging is het overwinnen van wat hij ‘verliesaversie’ noemt.  De neiging van mensen om te kiezen om niets te willen verliezen, in plaats van te spelen om te winnen. Simpelweg omdat voor de meesten van ons de ‘pijn’ van verlies dubbel zo zwaar weegt ten opzichte van het plezier van winnen. Verliesaversie is een term uit de gedragswetenschap. Verliesaversie- onderzoeken leren ons inderdaad dat wij mensen onbewust liever kiezen om niets te doen en liever geen risico’s nemen,  ook al verspelen we hiermee de kans om te winnen. We gaan op safe. Want verliezen weegt voor ons mensen zwaar. Te zwaar. Dus doen we niets.

 

Omarm falen en je omarmt succes


Het creëren van “de toestemming om te falen geeft energie”, is een noodzakelijke voorwaarde voor succes, zo legt Doyle ons uit. Daarom noemde hij zijn presentatie, met excuses aan de film Apollo 13, “Failure Is an Option.” En dat is misschien wel de belangrijkste les voor ons allemaal. Vraag het maar aan alle succesvolle CEO’s van deze wereld: er bestaat geen leren zonder falen. En er zijn geen successen zonder tegenslagen.

falen is geen optie

Tot slot een persoonlijke vraag….

Durf jij te falen als ondernemer, leider en manager van je organisatie? Zolang dit moeilijk is voor je en aan jou blijft kleven, moet je er natuurlijk niet vreemd van opkijken dat ook jouw medewerkers voor de perfectie gaan en mislukkingen, falen en risico’s vermijden.
Ga leren hoe je met risico’s nemen meer mogelijk kan maken dan jij ooit voor mogelijk had gehouden. Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken? Soms is gewoon eerst eens sparren over dit fenomeen al genoeg zodat jij en je organisatie zelf de eerste stap kunnen zetten. Neem dan eens het risico om contact met ons op te nemen. Je hebt niets te verliezen, maar alles te winnen. Omarm falen en je omarmt succes.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.