Als er iets is waar managers maar lastig mee weten om te gaan is het wel met bovenstaand principe. Niet alleen managers trouwens. Ook in verhoudingen buiten de werkkring struikel je over ontspoorde relaties waar dit principe is verwaarloosd of ontbreekt.
Grenzen stellen
Je zou ‘hart voor mensen, hard op de inhoud’ kunnen samenvatten als het stellen van grenzen. En oh oh wat zijn we daar slecht in. We zeggen vaak niet wat we denken, niet wat we voelen en niet wat we vinden. Bang voor escalaties, onze emoties en ons eigen hufterige gedrag. Dat laatste niet eens zo zeer omdat we het zijn. Maar we missen simpelweg het empathisch vermogen en de zelfbeheersing het anders te doen en anders te zeggen.
Hart
Hart voor mensen gaat ons vaak prima af. Niet omdat we altijd zo hartelijk zijn, maar het is de weg van de minste weerstand. De angel van de discussie laten we gezellig zitten en we praten vriendelijk en belangstellend om de brij heen. En als we ’s avonds naar huis rijden hebben we er de pest in dat we weer de kwestie niet bespreekbaar hebben gemaakt!
“Zolang de angel niet aan bod komt, zijn we ongeloofwaardige acteurs die suggereren een hart voor mensen te hebben.” Peter de Heer
Hard
Hard op de inhoud heeft een slecht imago. We verwarren dit vaak met ‘Hard’ voor mensen. Niets is minder waar. Het gaat om de inhoud. De angel. De kwestie! En zolang die niet aan bod komt, zijn we ongeloofwaardige acteurs die suggereren een hart voor mensen te hebben.
De voorwaarde
Er is emotionele intelligentie en leiderschapsmoed voor nodig om ‘Hart’ en ‘Hard’ beiden recht evenredig bespreekbaar te maken. Maar het is ook een harde voorwaarde om echt hart voor mensen te bewijzen.
Het scheiden van de persoon en de kwestie. Daar gaat het om. Maak ongewenst gedrag bespreekbaar. En bewijs in de manier waarop je dat doet, dat er geen ongewenste mensen bestaan.