Heb jij een businessplan… of doe je ook maar wat?

ConsultancyBusiness plan muur

We hebben allemaal wel zo onze wensen. En dat is prima. Er is niets mis aan wensen hebben die je graag gerealiseerd zou zien. Sterker nog: een doel hebben alleen al brengt je verder. Freewheelend door het leven gaan maakt dat je natuurlijk altijd wel ergens uitkomt. De vraag: is of dat is wat je wil? Is elke bestemming goed? Want als je geen doelen hebt en geen plan hoe dat te bereiken, moet je natuurlijk niet gek opkijken dat je uiteindelijk daar uitkomt waar je helemaal niet wilt zijn.

Begin met het einde voor ogen

De bekende leiderschap auteur Stephen Covey (7 eigenschappen van Effectief Leiderschap) heeft met zijn 2e leiderschapsprincipe ons al laten focussen op het maken van een plan.

Begin met het einde voor ogen’, is de eigenschap die zich bewust is dat wat ik vandaag doe, een relatie heeft met waar ik morgen naar onderweg ben. Het blijft verbazen hoe vaak nog ondernemers en hun organisaties zonder kompas en routeplan, hard aan het hollen zijn. Maar zonder missie (waarom doe ik wat ik doe?) en visie (wat wil ik doen en zijn?) en strategie (hoe ga ik het doen) is elke uitkomst denkbaar. Maar daar moeten vervolgens de meeste van ons eigenlijk niet aan denken. Want natuurlijk is niet elke uitkomst goed. Integendeel, sommige uitkomsten zijn gewoon een ramp scenario. Het is nauwelijks voorstelbaar dat er mensen zijn die terugkijken op hun leven en zouden zeggen:

ik had..

  • minder aan persoonlijke ontwikkeling moeten doen
  • langer bij die ene dominante baas moeten blijven werken
  • meer en langer moeten overwerken
  • minder tijd moeten besteden aan mijn gezin
  • minder rust en quality time moeten nemen
  • meer moeten roken en drinken en nog minder moeten bewegen
  • nog vaker moeten scheiden
  • nog een paar keer failliet willen gaan
  • vaker goede raad in de wind moeten slaan
  • nog meer moeten nemen en nog minder moeten geven
  • meer onverantwoorde risico’s moeten nemen in mijn werk en leven
  • nog langer mijn ogen moeten sluiten voor noodzakelijke veranderingen in mijn bedrijf
  • vaker moeilijke beslissingen uit moeten stellen
  • nog langer die ongewenste intimidaties moeten accepteren

Of ik zou……….

  • zo weer de burn-out signalen negeren
  • weer voor winstmaximalisatie gaan ipv van optimalisatie
  • nog minder tijd voor mijzelf reserveren
  • nog vaker moeten focussen op wat niet is gelukt t.o.v. wat wel is geslaagd

En ik kan zo nog wel even door gaan. Hoewel dit een open deur inschoppen lijkt, is de werkelijkheid niet zelden anders. We weten heel goed wat we wel en niet willen. Om het vervolgens gewoon niet te doen.

Een plan als routeplanner

Als je begint met het einde voor ogen, dan geeft dat duidelijkheid wat je wilt. Maar ook wat je niet wilt. Maar dat is niet genoeg, zo blijkt wel in de praktijk van leven en werk.

Stel dat jij je autovakantie plant naar een pittoresk Frans miniplaatsje in the middle of nowhere ergens in de Dordogne. Dan stap je niet in en begin je maar wat te rijden om er – na -pak h’m beet 10-12 uur rijden – achter te komen dat je in de bossen van Zweden bent uitgekomen. Nee! We maken een reisplan en programmeren onze GPS om er zeker van te zijn dat we uitkomen waar we willen arriveren. Nu is er niks mis met de bossen van Zweden, maar als jij een reservering hebt gemaakt in Frankrijk heb je toch een erg ongewenst probleem.

Maar in ons leven en werk crossen we kennelijk dwars door ons leven en werk om op de meest ongewenste plekken uit te komen. Om vervolgens verbaasd, boos, verdrietig en teleurgesteld te zijn dat ons dat nu weer moet overkomen.

Ondernemen is een reis mét een plan

Ik spreek vaak ondernemers die uit de losse pols en gevoel op reis zijn. Om vervolgens op bestemmingen uit te komen waar ze niet hadden willen arriveren. Natuurlijk kun je ver komen met op gevoel ondernemen. Sommige zijn daar best goed in. Maar vroeg of laat kom je er achter dat je aan het ondernemen bent in een wereld die niet meer op jou zit te wachten. Je bent vast goed in de dingen die je doet, maar niemand ziet nog de waarde er van in. Ook hard werken de verkeerde kant op, is ongelofelijk zonde van je tijd en geld. Het maakt je kwetsbaar en geeft onvoldoende opbrengst. En nee je hoeft geen geleerde te zijn om je organisatie te bouwen op een plan wat jou gaat helpen succesvol te zijn met dezelfde of met minder inspanningen. Als nog harder werken en nog meer investeren geen zin heeft… dan is het tijd om een routeplanner op te stellen en te stoppen nog langer in het wilde weg te ondernemen en hijgend rond te rennen.

Fundament van elk businessplan

Geen bouwwerk zonder fundament. Daarom is de missie, visie en strategie van de organisatie de start. Om de vaak voorkomende verwarring op te heffen, hieronder nog even de juiste duiding van deze begrippen.

De belangrijkste 9 bouwstenen van jouw businessplan: BMC (business model canvas)

Er zijn honderden modellen voor een businessplan. Maar de gemiddelde ondernemer zit echt niet te wachten op indrukwekkende pakken papier. Daar kunnen ongetwijfeld waardevolle zaken in staan. Maar de praktijk heeft eindeloos aangetoond dat dit niet gaat werken. Less is more. Een businessplan op 1 A4’ tje. Meer is niet nodig. Het BMC helpt je om snel de belangrijkste kansen in kaart te brengen. Maar ook waar je maar beter mee kan stoppen of wat je echt beter en anders moet doen.

Missie visie strategie
Business model canvas

Het Business Model Canvas focust op 9 bouwstenen. Het omvat alle aspecten van je bedrijf. Je kijkt naar interne en externe factoren. Je organisatie, waardepropositie, klanten, leveranciers, kosten en opbrengsten. Maar ook naar de sterke en zwakke punten, naar je product of dienst en de wensen van jouw klanten. De basis is de waardepropositie van je bedrijf. Je omschrijft daar: waarin ben ik onderscheidend, wat is mijn kracht, waarmee kan ik geld verdienen. Maar ook: waar gaat mijn klant gelukkig van worden en maak ik het verschil ten op zichtte van mijn concurrent.

Geef je businessplan ‘wielen’ met OGSM

Het BMC- A4’tje is een compacte en overzichtelijke manier om de belangrijkste identiteit te beschrijven van je organisatie als basis voor succes. Maar ook het A4’tje zelf gaat niks veranderen uit zichzelf. Het BMC van jouw organisatie moet gaan bewegen, leven en werken in de dagelijkse praktijk.

De OGSM – methode is een heel eenvoudig, maar zeer effectief middel om je BMC in beweging te krijgen. Het OGSM is eigenlijk niet meer dan een organisatie- tool die jouw bedrijf, team en individuele werknemers helpt doelen te realiseren. Zowel op de lange als korte termijn.

OGSM staat voor: Objective, Goals, Strategies en Measures. In goed Nederlands kun je zeggen: Doelstellingen (kwalitatief) – doelen (kwantitatief) – Strategieën – Meetbaarheid.

Businessplan

Geen succes zonder plan.

Het is tijd om op te houden je business te leiden met leven bij de waan van de dag. En nee,..plannen zelf doen niets. Maar orde scheppen en richting geven aan je doelen voor de korte en langere termijn is wel de minimale voorwaarde voor het op je bestemming komen van van je organisatie. In een tijd waarin niets meer hetzelfde is en lijkt, kan het niet zo zijn dat jij met je organisatie in je ‘oude jasje’ blijft rondlopen. Je gaat dan per definitie de aansluiting missen op de nieuwe werkelijkheid.

Tot slot. Als je denkt dat het jou en je organisatie helpt om wat advies en ondersteuning te krijgen in dit proces, bel ons dan gewoon even. We helpen je graag! Want de tijd dat je door zo maar wat te doen je organisatie toekomst- bestendig maakt, bestaat niet meer. Of kom naar de masterclass ‘Leiderschap in één dag” in november. In een dag leer je anders naar je persoonlijk leiderschap en je organisatie te kijken en komen BMC en OGSM aan de orde.

Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.