Hoe professioneel ben jij eigenlijk?

Consultancy

Professionaliteit staat hoog in het vaandel op de werkvloer. Het is de sleutel om steeds meer verantwoordelijkheden te krijgen en – als je ambitieus bent – om hoger op de bedrijfsladder te komen. Helaas verwarren veel mensen het zijn van een professional met het hebben van een universitaire of hbo-opleiding en het dragen van een pak en stropdas. Professioneel zijn is echt iets anders. Professionaliteit omvat een reeks eigenschappen waardoor jij competent, respectvol en betrouwbaar overkomt. Het gaat erom hoe jij je gedraagt ​​in de omgang met klanten en collega’s en dat je thuis bent in het door jou gekozen beroep.

Bovenal betekent professional zijn: anderen het vertrouwen geven dat jij betrouwbaar bent. Het goede nieuws is dat iedereen kan leren een pro te zijn en zijn kansen op succes in het bedrijfsleven te vergroten.

20 wetten in professionaliteit

In dit blog hebben we de 20 wetten van een professional voor je uitgewerkt.

1. Wees georganiseerd

Het is onmogelijk om er professioneel uit te zien zonder georganiseerd te zijn. Stel je voor dat je werkgever je om een ​​belangrijk document vraagt, maar je weet niet meer waar je het hebt gelaten. Terwijl je door je mappen scrolt, zal je leidinggevende zich waarschijnlijk afvragen wat voor incompetent warhoofd hij heeft aangenomen.

Georganiseerd zijn betekent dat je weet wat je op een bepaald moment moet doen. Het betekent dat jij je de taken kent die prioriteit moeten krijgen of die je juist moet delegeren. Het betekent ook dat je weet op welke e-mails moet worden gereageerd en welke je later wel kan lezen. Maar ook dat je snel alle documenten en informatie kunt vinden die jij nodig hebt om je werk goed en efficiënt te doen.

Georganiseerd zijn, verbetert jouw productiviteit en maakt je efficiënter, waardoor je professioneler overkomt. Werknemers die goed georganiseerd zijn, hebben ook meer kans op promoties. Georganiseerd zijn, begint met het opruimen van je bureau en het ordenen van je bestanden, zodat je deze gemakkelijk kunt vinden als je ze nodig hebt. Zorg ervoor dat de documenten in jouw bestanden goed georganiseerd zijn en gemakkelijk toegankelijk zijn.

Zorg ervoor dat je e-mail is georganiseerd. Gebruik een planner of een takenlijst om bij te houden wat er allemaal moet gebeuren, om ervoor te zorgen dat je geen deadlines mist. Maak aantekeningen van belangrijke zaken die onder je aandacht worden gebracht en moeten blijven.

Deze kleine dingen maken je beter in je werk, waardoor je professioneler overkomt. En hé… het werkt ook gewoon fijner en prettiger voor jezelf als jij je werk en leven goed georganiseerd hebt.

2. Punctionaliteit

Er is bijna niets zo onprofessioneel als iemand die niet weet hoe hij zijn tijd moet beheren. Als je professioneel wilt overkomen, moet je beter worden in het beheren van je tijd.

Dat betekent op tijd op je werk komen. Op tijd zijn voor eventuele vergaderingen en afspraken die je moet bijwonen. Laat altijd op tijd weten als je denkt dat je om de een of andere reden te laat zult zijn. Een goede tijdmanager zijn, betekent dat jij je bewust bent van jouw deadlines en jij je werk nauwgezet beheert om ervoor te zorgen dat jij je deadlines haalt. Het betekent ook dat je de tijd van anderen moet respecteren door stipt op je afspraken present te zijn.

3. Kleed je gepast

Je gepast kleden is een belangrijk onderdeel voor een professional. Het is trouwens de belangrijkste first impression waar anderen op zullen letten.

De waarheid is dat de meeste mensen je zullen beoordelen op basis van je uiterlijk. Wat betekent dat hoe jij je kleedt, een verlengstuk is van jou en je bedrijf. Zorg ervoor dat jij je professioneel kleedt. Stel je dit voor; als je een financieel manager zou inhuren en iemand zou vinden gekleed in een T-shirt, joggingbroek en pantoffels, zou je hem dan jouw geld toevertrouwen? Het gaat er niet om of hij/zij betrouwbaar is, maar welke eerste indruk dit op jou maakt. We weten allebei wat die eerste indruk in dit geval is: waarschijnlijk een no go.

Als de persoon echter goed gekleed gaat, zou je er geen probleem mee hebben hem de verantwoordelijkheid te geven om financiële beslissingen voor jou te nemen. Je professioneel kleden vergroot ook je eigen zelfvertrouwen, zelfs in nieuwe of moeilijke situaties.

Gelukkig hebben veel werkomgevingen een duidelijke dresscode. Dus het is onwaarschijnlijk dat je in je pyjama naar kantoor komt. Ook als jouw kantoor geen dresscode heeft, kun je je het beste aan officiële en algemeen gebruikelijke kleding houden. Kijk naar de omgeving waarin je wilt participeren en spiegel je daaraan. In de haven aankomen voor een afspraak met de ploegbaas in een driedelig pak met stropdas is dan weer niet handig. Maar je in deze outfit melden bij de hoofddirectie van een beursgenoteerde organisatie zou zo maar heel passend kunnen zijn. En ja… de dresscode is aan het veranderen. We neigen steeds meer naar businesscasual. Maar pas op… first impressions (terecht of onterecht) werken nog steeds in je voordeel, of in je nadeel. Ze zijn vaak doorslaggevend bij de eerste indruk. En die eerste indruk kun je niet over doen.

4. Wees betrouwbaar

Je kunt niet een beetje betrouwbaar zijn. Professionele mensen zijn betrouwbaar. Betrouwbaar zijn betekent dat klanten en collega’s weten dat ze je kunnen vertrouwen, omdat ze weten dat wat je zegt zult doen en je zult doen wat je zegt. Het betekent consistent zijn in je werk. Betrouwbaar zijn betekent ook dat je kunt ingrijpen en de dag kunt redden wanneer dingen niet gaan zoals ze zouden moeten. Betrouwbaar zijn betekent vooral dat je mensen niet voor ongewenste verrassingen plaats. Zoals ‘zoek’ raken op de dag dat je een belangrijke presentatie moet geven. Door te laten zien dat je betrouwbaar bent, heb je betere relaties met je collega’s. Je wordt ook minder snel ontslagen als je leidinggevende weet dat hij altijd op jou kan rekenen.

Ten slotte; als jij laat zien en bewijst dat men jou kan vertrouwen, is de kans groter dat je geweldige aanbevelingen krijgt als je besluit van baan te veranderen. Je hebt de gunfactor, ook als je vertrekt.

5. Wees een goede communicator

Om gezien te worden als iemand die professioneel is, moet je een goede communicator zijn. De werkplek vereist dat je constant in contact staat met klanten, collega’s en je leidinggevenden. Hoe beter je met deze mensen communiceert, hoe professioneler je overkomt. Om een ​​goede communicator te zijn, moet je vooral goed kunnen luisteren.

Je moet leren om helder en bondig te communiceren. Professioneel communiceren betekent niet dat je ingewikkelde woorden en jargon gebruikt waardoor iedereen in de war raakt. In plaats daarvan moet je eenvoudige taal gebruiken om ervoor te zorgen dat iedereen begrijpt wat jij probeert te zeggen. Communicatie op het werk beperkt zich niet tot verbale communicatie.

Een goede communicator zijn betekent ook effectief communiceren via schriftelijke communicatie/e-mails en snel reageren op dergelijke communicatie van anderen. Uit talloze onderzoeken is bij herhaling gebleken dat effectief (waarde en doelgericht) communiceren een van de belangrijkste eigenschappen is voor succes.

6. Vertrouwen

Het is onmogelijk om er professioneel uit te zien als je geen zelfvertrouwen hebt. Zelfvertrouwen is een gemoedstoestand waarbij je weet wat je doet, waar je goed in bent en waar je voor staat.

Zelfvertrouwen houdt ook in dat je handelt op een manier die anderen laat zien dat je weet wat je doet. Maar zorgt er ook om verschillende redenen voor dat jij er professioneel uitziet. Als je zelfverzekerd bent, zult je ook niet bang zijn om jouw ideeën en meningen te delen. Je zult niet bang zijn om uitdagingen en verantwoordelijkheden aan te gaan. Je zult niet bang zijn om beslissingen of risico’s te nemen op de werkplek. Bovendien zullen anderen eerder in je geloven als ze kunnen zien dat je in jezelf gelooft.

7. Wees verantwoordelijk

Professionals nemen altijd verantwoordelijk voor de eigen acties. Dit betekent dat je de verantwoordelijkheid om dingen gedaan te krijgen bij jezelf zult leggen. Als je niet in staat bent om dingen op tijd gedaan te krijgen, of als je fouten maakt, erken dan je fout en vind manieren om het te herstellen.

Als je merkt dat er dingen mis gaan, wees dan niet bang om het onder de aandacht van je leidinggevende/meerdere te brengen en manieren voor te stellen om het op te lossen. Mensen die geen verantwoordelijkheid nemen zoeken vaak naar mensen of omstandigheden om die de schuld te geven wanneer ze fouten maken. Elke keer dat je de boel verpest naar een zondebok zoeken, zal jou er onprofessioneel uit laten zien en je werkrelaties met je collega’s en superieuren aantasten.

8. Behoud een positieve houding

Professionele mensen zijn altijd positief en gemotiveerd in alles wat ze doen. Een positieve houding betekent dat je bereid bent om door te zetten, ook als dingen niet gaan zoals ze zouden moeten gaan. Het betekent dat je altijd optimistisch bent over het werk dat je moet doen.

Positieve mensen zijn bereid om naar oplossingen te zoeken en zullen anderen motiveren om alles te geven op het werk. Positieve mensen staan ​​ook meer open voor feedback en kritiek. In plaats van boos te worden als ze negatieve feedback krijgen, gebruiken positieve mensen het als een kans om te leren en zichzelf te verbeteren. Positieve mensen zijn gemakkelijker om mee samen te werken, waardoor je collega’s en werkgever je zien als iemand die professioneel is.

9. Wees respectvol

Als professional moet je iedereen gelijk en met respect behandelen. Ongeacht je positie binnen het bedrijf, wees respectvol voor iedereen. Of ze nu senior of junior zijn. Je moet respectvol blijven, zelfs in situaties waarin je het niet eens bent met jouw collega’s. Zelfs als je bijvoorbeeld vindt dat je leidinggevende of meerdere incompetent is. Door achter hun rug om slecht over je superieuren te praten, kom je alleen maar jaloers, onvolwassen en onprofessioneel over. Het tegenovergestelde van dat wat je probeert te bereiken.

Evenzo moet je vermijden onbeleefd tegen anderen te zijn, hun intelligentie te kleineren of sarcastische opmerkingen te maken. Zelfs als je denkt dat wat ze zeggen nergens op slaat. Respectvol zijn betekent ook dat je het bedrijfsbeleid moet respecteren, zelfs als je denkt dat het niet logisch is.
En als jij geen verantwoordelijkheid meer wil of kan dragen voor het beleid…dan stap je respectvol op.

10. Bereidheid om het initiatief te nemen

Als je eruit wilt zien als een echte professional, moet je bereid zijn om op te treden en de leiding te nemen. Zelfs als de situaties buiten je comfortzone liggen. Moet er een presentatie worden gehouden, maar is niemand bereid om dit te doen? Sta op en meld je aan om de presentatie te maken. Is er een fout gemaakt? Neem de leiding en herstel het, zelfs als je de fout niet zelf hebt gemaakt. Moet je team iets doen maar is de teamleider er niet? Sta op en laat het team beginnen in plaats van te wachten tot de teamleider arriveert.

De bereidheid om de leiding te nemen, vooral in tijden van crisis, zal een grote positieve bijdrage leveren aan de beeldvorming van jou als professional.

11. Stop met klagen

Heb je ooit gewerkt naast iemand die altijd klaagt? Het ene moment klaagt hij over hoeveel hij wel niet moet werken. Het volgende moment klaagt hij over hoe nutteloos een bepaalde collega is. Om vervolgens in een adem door te klagen dat hij onderbetaald wordt. Hoe voelt het om met zo’n collega te werken? Zo iemand slurpt je energie op en als het zou kunnen zou je ze graag naar een andere verdieping of afdeling laten overplaatsen. Als professional vermijd je dergelijk gedrag. Stop met zeuren of onophoudelijk klagen. Hierdoor zie je er alleen maar erg onvolwassen uit.

Natuurlijk heb je misschien het gevoel dat je onderbetaald wordt, maar hoe zal klagen bij je collega’s je loon verbeteren? Als je echt het gevoel hebt dat je onderbetaald wordt, ga dan met je leidinggevende praten en vraag om loonsverhoging.

Daarnaast is er een gezegde dat muren oren hebben. Je gezeur over hoe nutteloos het management is, kan je vroeg of laat in veel problemen brengen.

12. Wees eerlijk en betrouwbaar

Eerlijkheid en betrouwbaarheid zijn eigenschappen die horen bij een professional. Vooral in de wereld van fake nieuws waar mensen zo gewend zijn om te liegen. Volgens een onderzoek uitgevoerd aan de Universiteit van Massachusetts bleek dat meer dan 60% van de mensen een leugen vertellen in een gesprek van nog geen tien minuten. Met zoveel mensen die liegen, kan eerlijk zijn jou echt doen opvallen. Eerlijk zijn maakt het ook makkelijker voor mensen om je te vertrouwen en je te vergeven als je een fout maakt. Als je bijvoorbeeld een fout maakt en deze toegeeft, zal jouw leidinggevende je eerlijkheid accepteren en eerder geneigd zijn deze te laten varen.

Ze zullen je in de toekomst ook eerder iets anders toevertrouwen dan iemand die probeerde te liegen over hun fout. Eerlijkheid betekent ook eerlijk zijn met wat je kunt doen. Beloof niet iets te doen als je weet dat je het niet zult doen of gewoon niet kan waarmaken. Je brengt alleen maar anderen in de problemen.

13. Vermijd ‘kantoorgossip’

Elk kantoor heeft een roddelcircuit en het kan heel gemakkelijk zijn om erin te worden meegezogen. Als jij echter professioneel wilt blijven, moet je dit ten koste van alles vermijden. Vermijd om achter hun rug over anderen te praten of geruchten op kantoor te verspreiden. Het destructieve van roddels, is dat het uiteindelijk de persoon in kwestie bereikt, waardoor relaties op de werkplek worden verpest. Dit is niet iets wat je wilt als je professioneel wilt blijven.

Als jij je concentreert op je werk en prestaties, terwijl je alle roddels negeert die op kantoor de ronde doen, laat je zien dat je een volwassen en gefocust persoon bent. Niet roddelen laat ook zien dat je iemand bent die zijn collega’s respecteert.

14. Wees ethisch in je werk

Professionaliteit gaat samen met ethiek. Ethisch zijn gaat over hoe jij je op het werk gedraagt. Het gaat erom ten allen tijde het juiste te doen en een integer persoon te zijn. Het gaat erom dat je streeft naar uitmuntendheid in alles wat je doet, terwijl je de belangen van jouw klanten centraal stelt. Laten we bijvoorbeeld aannemen dat je een verkoper van auto-onderdelen bent. Je manager geeft jou een bonus als je onderdelen van een bepaald merk verkoopt. Maar je weet dat ze inferieur zijn t.o.v. een ander merk. Welk merk zou je verkopen aan een klant die je vraagt ​​om een ​​goed merk aan te bevelen?

Als professional zou je het superieure merk moeten aanbevelen. Zelfs als dit ten koste gaat van je bonus, in plaats van je klant op te zadelen met problematische onderdelen die hij vroeg of laat toch weer moet vervangen. Verder zou je deze inferieure materialen ter discussie moeten stellen binnen de organisatie. Overtuig je management dat je geen duurzame en winstgevende klanten creëert met rommel en slechte dienstverlening.

15. Houd jezelf up to date over je industrie

Als professional dien je op de hoogte te zijn van de laatste trends en praktijken binnen jouw vakgebied. Als je op de hoogte bent van het laatste nieuws over je branche, positioneert jij je niet alleen als een professional, maar wordt het ook gemakkelijker om je werk te doen. Je kunt je onderscheiden door oplossingen en nieuwe manieren van zakendoen tijdens bedrijfsbijeenkomsten voor te stellen. Je weet wat er speelt. Om op de hoogte te blijven van het laatste nieuws in je branche, moet je er een gewoonte van maken om veel over je vakgebied te lezen. Volg belangrijke blogs die betrekking hebben op jouw vakgebied, lees branchemagazines en woon branche-evenementen, seminars bij en volg vak gerelateerde Webinars.

16. Leer feedback ontvangen

Het is normaal dat je leidinggevende of baas je feedback geeft over je prestaties op het werk. Hoe je deze feedback ontvangt en wat je ermee doet, bepaalt of je als professional wordt gezien of niet. Als je gezien wilt worden als een professional, moet je feedback zien als een kans om te leren en te verbeteren. Natuurlijk is het niet gemakkelijk om negatieve feedback te krijgen. Je moet echter de verleiding weerstaan ​​om boos of defensief te worden. Houd er rekening mee dat de feedback niet over jouw persoonlijkheid gaat, maar over je werk en prestaties. Niet de man, maar de bal.

Door jou negatieve feedback te geven, geeft je leidinggevende je in feite aanwijzingen over hoe jij beter kunt presteren op het werk. Objectief blijven wanneer je negatieve feedback ontvangt en werken aan de gebieden die verbetering behoeven, zorgt er niet alleen voor dat je professioneler overkomt, maar dat je ook beter presteert, waardoor jouw professionaliteit nog verder wordt vergroot. Wel mooi en beter is als jouw leidinggevende leert spreken over ‘verbeterpunten’ i.p.v. ‘negatieve kritiek’. Maar belangrijker is dat jij op ontvangen negatieve kritiek, er de positieve betekenis aan geeft. Namelijk een kans om te verbeteren, te leren en te groeien in professionaliteit.

17. Adopteer professionele lichaamstaal

Professionaliteit wordt ook overgebracht door het soort lichaamstaal dat je uitbeeldt wanneer je met anderen omgaat. Studies tonen aan dat meer dan 60% van de communicatie non-verbaal plaatsvindt. Met lichaamstaal kun je laten zien dat je een professional bent die in zichzelf gelooft en weet wat hij doet. Kijk naar enkele van de mensen die als het meest succesvol worden beschouwd in hun vakgebied en let op hun lichaamstaal. Merk je iets? Professionals tonen zelfverzekerde lichaamstaal.

Je kunt er ook professioneler uitzien door zelfverzekerde lichaamstaal aan te nemen. Hieronder zomaar een paar tips die je altijd terug ziet bij professionele lichaamstaal:

  • Zitten of staan rechtop. Niet als een zoutzak.
  • Lopen rechtop en met hun hoofd omhoog.
  • Kiezen voor oogcontact als ze met iemand praten.
  • Begroeten mensen hartelijk en met een stevige handdruk.
  • Gebruiken handgebaren tijdens het praten om hun passie en overtuiging te bekrachtigen.
  • Glimlachen en stralen positiviteit uit.
  • Luisteren met een houding die wil begrijpen wat de ander zegt.
  • Stralen gezondheid en vitaliteit uit.

18. Houd je werk en persoonlijke leven gescheiden

Het feit dat je op dezelfde plek werkt, betekent niet dat je collega’s ook tegelijk je persoonlijke vrienden zijn. Deel daarom niet te veel informatie over je persoonlijke leven met je collega’s of leidinggevenden. Bespreek (als het niet echt nodig is) geen zaken die te maken hebben met je familie, gezin en/of medische zaken met collega’s. Kies voor wat professionele afstand.

Houd het feest dat je dit weekend hebt bijgewoond voor jezelf, tenzij de collega met wie je praat een persoonlijke vriend is met wie je omgaat. Kijk uit wat je deelt op je sociale media-profielen. De wereld kijkt mee en dus ook je werkomgeving. Een goed idee is om bij LinkedIn te blijven voor professionele connecties.

19. Stel een professionele e-mail handtekening in

E-mail is een van de belangrijkste communicatiekanalen op het werk die iedereen gebruikt. Wat sommigen echter vergeten, is dat jouw e-mail een (zekere) afspiegeling is van hoe je professioneel bent. Als in je zakelijke communicatie professioneel wilt overkomen, stel dan ook een professionele handtekening in voor je e-mail.

Dit laat zien dat jij je werk serieus neemt en dat je deze e-mail niet zomaar voor alles gebruikt. Bovendien fungeert een e-mailhandtekening als een digitaal visitekaartje, waardoor de andere persoon de informatie krijgt die hij nodig heeft voor het geval hij in de toekomst contact met je wil opnemen. Een professionele e-mailhandtekening moet kort en bondig zijn. De informatie die jij in je e-mailhandtekening moet opnemen, omvat je naam, functie, bedrijf/logo/beeldmerk, webadres van jouw bedrijf en je contactgegevens zoals e-mailadres en telefoonnummer.

20. Ga verder waar andere stoppen

Als je eruit wilt zien als een professional die capabel is en nog meer verantwoordelijkheden aan kan, moet je bereid zijn om verder te gaan daar waar anderen stoppen.

Doe niet alleen wat er van je gevraagd wordt en leun vervolgens niet achterover. In plaats daarvan: als je eenmaal je vereiste takenpakket hebt uitgevoerd, anticipeer dan op de dingen die nog gedaan moeten worden en voer ze uit. Als je ideeën hebt die de efficiëntie of productiviteit kunnen verbeteren, deel ze dan met je management. En als een collega overbelast is met werk, bied dan aan om te helpen.

Als je meer doet dan van jou wordt verwacht, ziet dat er niet alleen professioneler uit, maar wordt je ook opgemerkt. Wat betekent dat men aan jou denkt wanneer het tijd is voor promotie. Verplaats je in het management. Zou jij, als je het management was, jou ook voordragen? Als je twijfelt is er nog werk te doen aan je professionaliteit. Zorg dat jouw promotie een vanzelfsprekendheid is.

Afsluitend

Professioneel denken en doen is goed voor je carrière. Het helpt je om je positief te onderscheiden van je collega’s en maakt het makkelijker voor je om sneller de carrière ladder te beklimmen. Hoewel niemand als professional wordt geboren, is het goede nieuws dat je het kunt leren. De bovenstaande tips zullen je zeker verder helpen. Blij jezelf ontwikkelen. Blijf leren. Ga door waar anderen stoppen, dan kom jij er wel.

Groei in Management en Leidinggeven

Leiderschap van een andere soort

Persoonlijk leiderschap

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

1 Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.