"Jij doet toch Leiderschapscoaching?"

Opleidenveranderen-leiderschapscoaching

Het was zijn eerste gesprek. Hij liep al wat langer rond met het idee. Maar het was een persoonlijke overwinning geworden om daadwerkelijk de telefoon te grijpen en zich aan te melden. ‘Eerst maar eens kennismaken’, had hij gezegd. Hij zat op mij te wachten in de spreekkamer en hij speelde wat met zijn telefoon. Het eerste wat opviel, waren zijn gemaakte gebaartjes en zijn enigszins hooghartige afgemeten zinnen. Ik keek hem aan en ik zag toch wat spanning in zijn ogen.

Het is ook lastig in te schatten wat je van zo’n eerste coachgesprek kunt verwachten. Die verwachting was ook gelijk mijn openingsvraag die hij met ‘Geen idee’ beantwoordde. Na wat informatievragen over zijn werk en bedrijf, waar hij (we noemen hem even Freek) directeur/eigenaar van was, vroeg ik hem gericht wat hij graag veranderd wilde zien.

Er volgde een lang verhaal, doorspekt met veel botte kritiek op werknemers en managers die maar matig tot slecht functioneerden. Hij wilde bij mij het klappen van de zweep leren om hen weer op de rails te krijgen. Ik keek hem aan en zei: ‘Dan heb je het niet erg getroffen dat je mij vraagt jou te coachen, Freek’. Het was even stil. Hij leek te twijfelen of hij het wel goed gehoord had. ‘Jij doet toch leiderschapscoaching?’. Ik knikte. ‘Nou dan. Dit is wat er mis is met mijn organisatie’. Ik stond langzaam op en keek hem aan. ‘Nogmaals, je bent aan het verkeerde adres’. Hij keek mij wat verward aan en liet voor het eerst iets van onzekerheid zien. ‘Je begrijpt me niet’, zij hij. ‘Ik begrijp je heel goed’, was mijn antwoord. ‘Maar ik kan jou niet coachen. Jij wilt niet veranderen. Jij wilt dat ik jou help anderen te veranderen zoals jij dat wilt.’. ‘Precies’, zei hij. ‘En jij moet mij daarbij helpen, want mij lukt het niet’, vervolgde Freek. Aha. Het eerste handvat in ons gesprek. Freek kon iets niet! Ik ging weer zitten.

“Jij wilt niet veranderen. Jij wilt dat ik jou help anderen te veranderen zoals jij dat wilt. ” Peter de Heer

‘Beste Freek, ik ga je iets proberen duidelijk maken. Dat kan betekenen dat wij binnen 5 minuten afscheid nemen óf dat het kwartje valt.’. Hij keek mij vertwijfeld aan en was de controle over het gesprek kwijt.

‘Wat jij mij vraagt, beste Freek, daar leen ik mij niet voor’, vervolgde ik. ‘Les 1: jij en ik kunnen mensen niet veranderen, dat kunnen ze alleen zelf. Als ze dat al willen. Als je een verandering wilt in jouw organisatie zal jij eerst moeten veranderen. Maar wat jij nu komt doen, is mij gebruiken om jouw mensen te laten doen wat jij wilt. Het spijt me. Daar ben ik niet beschikbaar voor.’

Het kostte tijd voordat Freek langzaam begon te begrijpen dat er maar één probleem was in de organisatie, en die zat hier in de spreekkamer. We hebben daarna verschillende coachsessies nodig gehad, voordat Freek zijn paradigma op leiderschap stap voor stap kon veranderen. Makkelijk was het niet en Freek worstelt nog dagelijks met oud denken en oud doen. Maar hij is nooit de basis van zijn verandering vergeten: als dat wat ik zie mij niet aanstaat, wat ga ík dan anders doen om dit te veranderen? Die Freek… die komt er wel.

 ‘Freek’ is een samenvoeging van ervaringen met vele coachee-kandidaten door de jaren heen.

Was deze blog voor jou interessant? Deel hem dan met je vrienden, relaties en volgers.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

1 reactie

  1. Leiderschap is inderdaad het nemen van eigen verantwoordelijkheid voor de situatie. Het moet een verandering van binnenuit zijn en niet een toegepast kunstje. Leuk beeldend verhaal!

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.