Ken jij de belangrijkste 9 financiële indicatoren van jouw bedrijf?

FinancieelRekenmachine als beeld voor financiële indicatoren

De huidige en vroegere financiële gezondheid van een bedrijf zijn belangrijke indicatoren voor het groeipotentieel op lange termijn. Hieruit volgt dat een goede moderne bedrijfsanalyse afhankelijk is van verschillende sets financiële indicatoren en ratio’s. Verder is analyse van financiële indicatoren van cruciaal belang voor strategische planning, die in de laatste fase gaat over de toewijzing van middelen die worden beperkt door de financiële realiteit van het bedrijf. Daarom zijn de financiële positie, doelstellingen, prestaties en middelen van het bedrijf een integraal onderdeel van processen voor strategische planning, implementatie en prestatiebewaking.

Bedrijfsstrategie formuleren

Om een ​​langetermijnstrategie te formuleren, kan een bedrijf streven naar een aantal concurrentievoordelen op de markt. Het kan bijvoorbeeld zijn dat jouw bedrijf in een goede positie verkeert om vooruitgang te boeken in de richting van low-cost leiderschap, differentiatie, gerichte low-cost (nichemarkten) of andere soortgelijke marktonderscheidingen. Natuurlijk moeten naast financiële factoren ook klanttevredenheid, het leren en ontwikkelen van medewerkers, interne bedrijfsprocessen en andere primaire overwegingen worden meegenomen in deze analyses. Maar in dit blog willen we financiële indicatoren onderzoeken die essentieel zijn voor het formuleren van een levensvatbare bedrijfsstrategie.

Werken met de veelgebruikte balanced score card (BSC), als jouw instrument voor het bewaken en beheren van de uitvoering van uw bedrijfsstrategie, helpt bij het afstemmen van een door jouw gekozen strategie op de prestatieverwachtingen. Het vergemakkelijkt verder het vertalen van strategische plannen naar concrete doelstellingen. Maar ook naar bruikbare operationele richtlijnen die het bedrijf uiteindelijk naar financiële doelen kunnen brengen.

Financiële data gegevens

Financiële rol in bedrijfsstrategie

Financiële statistieken zijn de essentiële instrumenten voor het meten van bedrijfsprestaties. Jouw BSC ondersteunt je afhankelijkheid van financiële informatie bij het vaststellen van strategische financiële doelen die worden gecoördineerd en effectief worden geïntegreerd in de operationele en financiële beheersystemen van je bedrijf. Financiële maatstaven worden gebruikt voor benchmarking en het stellen van doelen in vermogensbeheer. Maar ook risicobeheer, belastingoptimalisatie en financieringsbeslissingen, naast nog vele andere gebieden m.b.t. de strategische besluitvorming van een onderneming.

Lees hier de 9 primaire indicatoren die je zou moeten opnemen bij de ontwikkeling van een bedrijfsstrategie:

1. Cashflow

Netto contanten is de maatstaf voor de financiële geschiktheid van een bedrijf. Het geeft de mate van efficiëntie aan waarmee het bedrijf zijn financiële middelen gebruikt om meer geld te genereren voor nieuwe investeringen. Het is de hoeveelheid contant geld die beschikbaar is na aftrek van investeringen en verhogingen van het werkkapitaal van de bedrijfskasstroom van het bedrijf. Bedrijven kunnen deze statistiek gebruiken bij het plannen van grote kapitaaluitgaven of het bevorderen van lopende projecten.

2. Omzetgroei

De kwantiteit, timing en kwaliteit van je inkomsten zijn bepalend voor het potentiële niveau van succes op lange termijn van uw bedrijf, een fundamentele zorg bij strategische planning. De berekening van de omzetgroei trekt de inkomsten van je laatste periode af van de inkomsten van de huidige periode en deelt die uitkomst vervolgens door het totaal van de inkomsten van de vorige periode. (Eenmalige inkomsten worden niet meegerekend, omdat deze de analyse vertekenen). Een opmerking over omzetconcentratie: het percentage van de totale inkomsten die afkomstig zijn van een enkele klant mag niet hoger zijn dan 10 procent van uw totale inkomsten.

3. Winstgevendheidsratio’s

Deze verhouding is een maatstaf voor de operationele efficiëntie van jouw bedrijf. Het geeft ook aan waar corrigerende maatregelen nodig zijn. En het meet de relaties tussen winst en verkoop, totale activa en vermogenssaldo. Een bedrijf moet doelen stellen voor zijn winstgevendheidsratio, wanneer het nodig is om plannen te maken voor het vergroten van de effectiviteit van de operaties en het verbeteren van waardeketenactiviteiten.

4. Winst

Door een gezonde brutowinstmarge te hebben, kan uw bedrijf negatieve gevolgen voor de kosten van verkochte goederen of inkomsten opvangen, zonder het risico te lopen de routinekosten niet te kunnen betalen. Uw operationele winstmarge is bepalend voor het vermogen van uw bedrijf om winst te genereren, ongeacht hoe uw bedrijf zijn activiteiten financiert, hetzij met eigen vermogen of met vreemd vermogen. De nettowinstmarge meet de resterende winst die kan worden herbelegd in uw bedrijf of als dividend aan uw aandeelhouders kan worden uitgekeerd.

5. Economische toegevoegde waarde

Dit draagt ​​bottom-line bij, maar is wel afhankelijk van risicoaanpassing. Het helpt bij het nemen van tijdige beslissingen over het uitbreiden van je bedrijf om de economische waarde te vergroten. En het benadrukt de noodzakelijke corrigerende maatregelen op gebieden die de waarde ervan verminderen. Het wordt berekend door de kosten van het bedrijfskapitaal van uw bedrijf af te trekken van het netto-inkomen. De doelstellingen van jouw bedrijf voor het toevoegen van economische waarde worden gebruikt om de waarde bijdragen te beoordelen en om jouw proces voor de toewijzing van middelen te verbeteren.

6. Groei-indexen

De groei-indexen zijn de evaluaties van de omzetgroei en marktaandeelgroei van je bedrijf. Ze geven de financiële aanvaardbaarheid aan van de afwegingen die gemaakt worden voor groei, in termen van lagere winstmarges, ROI en cashflow. Doorgaans slorbt groei geld en reserveleningen op. Agressief vermogensbeheer kan noodzakelijk worden om voldoende liquide middelen aan te houden en leningen te verminderen. Jouw bedrijf moet strategische doelen stellen om de groei-index te verbeteren, als de groeipercentages lager zijn dan normaal voor jouw branche, of als uw operationele hefboomwerking erg hoog is.

7. Operationele efficiëntie

Dit is de maatstaf voor hoe efficiënt de middelen van jouw bedrijf worden gebruikt. Slechte operationele efficiëntie resulteert in lagere winsten en bloedarmoedige groei. Gebieden die in deze evaluatie zijn opgenomen, zijn onder meer debiteurenomzet, die je efficiëntieniveau meet bij het beheren van de kredietrekeningen van jouw klanten. Een ander voorbeeld is de voorraadomzet, de maatstaf voor efficiëntie bij het beheren van voorraad, op basis van verkoopniveaus.

8. Liquiditeit

Een liquiditeitsanalyse onderzoekt het vermogen van je bedrijf om voldoende contanten te genereren om al haar contante uitgaven te betalen. Winst of omzetgroei, ongeacht de bedragen, kan onvoldoende liquiditeit niet compenseren. De berekening van de huidige ratio, die vlottende activa deelt door kortlopende verplichtingen, meet het vermogen van je bedrijf om korte termijn verplichtingen te dekken met contanten en vlottende activa. Een ratio onder 1 geeft aan dat een onderneming onvoldoende liquide middelen heeft om aan dergelijke verplichtingen te voldoen. Een waarde boven de 2 duidt op een meer geschikt liquiditeitsniveau. (Opmerking: een rentedekkingswaarde van minder dan 1,5 is zorgwekkend voor kredietverstrekkers.)

8. Kapitaalefficiëntie en solvabiliteit

Investeerders en geldschieters zijn geïnteresseerd in de kapitaalefficiëntie van een bedrijf. Dit cijfer kwantificeert het rendement dat de activiteiten van je bedrijf genereren voor jouw investeerders. Rendement op eigen vermogen (ROE) deelt het nettoresultaat door het eigen vermogen). De verhouding tussen schuld en eigen vermogen, schuld gedeeld door eigen vermogen, geeft aan hoe zwaar de activiteiten worden gebruikt en mag niet hoger zijn dan een verhouding die redelijk is voor uw bedrijf.

 

financieel overzicht

 

Financiële analyses voor strategische besluitvorming

Belangrijke financiële indicatoren worden gebruikt in verschillende analyses. Resultaten van essentiële analyses hieronder vormen aanvullende indicatoren die kunnen worden gebruikt in andere analyses die hier worden vermeld, evenals in andere bedrijfsanalyses die hier niet worden besproken.

Externe analyse

Bij deze analyse worden de trends, externe kansen, middelen en van toepassing zijnde kerncompetenties van je bedrijf onderzocht.

Interne analyse

Dit soort beoordeling helpt bij het begrijpen van het niveau van jouw bedrijf voor technologische upgrades, voordeligere productprijzen, innovatie, verbeteringen van waardediensten, acties met betrekking tot marginale producten, productie- en verkoopkostenverlagingen, toename/verzadiging van marktaandeel, effectief groeibeheer en waardeketenactiviteiten, omleiding naar snelgroeiende marktsegmenten en initiatieven om je marktpositie te versterken, bijvoorbeeld als low-cost marktleider.

Waardeketenanalyse

Deze analyse verduidelijkt het proces van jouw bedrijf voor waardecreatie via zowel primaire als secundaire activiteiten. Het is een belangrijk hulpmiddel voor kostenberekening en benchmarking om belangrijke kosten, competenties en sterke punten van middelen te benadrukken en om gebieden te identificeren die nodig zijn voor verbetering, om beslissingen over re-engineering te evalueren en om de economische impact te vergroten.

SWOT

Een beoordeling van sterke, zwakke punten, kansen en bedreigingen. Deze interne en externe analyse biedt informatie die besluitvormers helpt prioriteiten te stellen en de competenties en andere capaciteiten van een bedrijf maximaal te benutten. Het helpt bij het begrijpen van mogelijkheden om te profiteren van externe kansen, het corrigeren van kritieke zwakheden en het aanpakken van bestaande bedreigingen. 

Laatste analytische toepassing van indicatoren

Financiële analyse wordt gebruikt om een ​​grondig beredeneerde basis te leggen om te begrijpen hoe nauw de prestaties van jouw bedrijf zijn afgestemd op de juiste branche- en interne benchmarks. Dit geldt voor elke financieel indicator en ook voor de algehele financiële toestand van jouw bedrijf. De volgende drie vergelijkingsgrondslagen moeten in de uiteindelijke analyse worden opgenomen:

  • Het verleden van je bedrijf — Om te bepalen of de financiële toestand van jouw bedrijf verbetert of verslechtert, is het doorgaans voldoende om de financiële prestaties van de afgelopen drie jaar te beoordelen. Je moet je beoordeling echter ook uitbreiden naar oudere gegevens, indien beschikbaar. Door de financiële toestand van jouw bedrijf in het verleden en heden te onderzoeken, kun je ook trends in de prestaties identificeren. Als je bijvoorbeeld een gestage daling van de liquiditeit opmerkt, kan dit je ertoe brengen de nodige wijzigingen aan te brengen.
  • Jouw belangrijkste concurrenten — Deze gegevens kunnen je de ogen openen. Als je bijvoorbeeld een tijdje tevreden bent geweest met een jaarlijkse gemiddelde omzetgroei van 11%, ontdekt je dat jouw concurrenten met 24 en 25 procent zijn gegroeid en legt tegelijk harde bewijzen bloot van de ondermaatse prestaties van jouw bedrijf.
  • Jouw contractuele overeenkomsten — Het beheren van belangrijke financiële indicatoren en ratio’s binnen vooraf ingestelde limieten kan geïnteresseerde derden helpen hun belang in het succes van jouw bedrijf te beschermen. Beleggers, kredietverstrekkers en grote klanten eisen bijvoorbeeld doorgaans dat bepaalde benchmarks voor financiële prestaties worden bereikt. Een balanced scorecard benadrukt de financiële prestaties van een bedrijf als een belangrijke indicator van het potentieel voor toekomstig succes. Het koppelt prestaties aan strategische doelen en verschaft besluitvormers de informatie die nodig is voor weloverwogen strategische beslissingen en voor de meest effectieve bedrijfsvoering.

“Hard voor weinig”

Als kennisorganisatie zijn we in onze organisatie- adviestrajecten, heel wat keren deze kreet tegen gekomen. Vaak bedoelt als grapje. Maar in de meeste gevallen lag er onder dat ‘grapje’ de verzuchting dat hard werken niet zoveel oplevert. Als de kennis van je financiële cijfers – en vooral het interpreteren ervan – niet je hobby is en je hiervoor kennis mist, is erg hard werken vaak wat over blijft. Maar harder heeft geen zin. Daar gaan je cijfers echt niet beter van worden. Niet harder maar slimmer is de oplossing. Als jouw financiële cijfers alleen bekend zijn bij je accountant of administratiekantoor heb je en groot probleem. En als je wel inzage hebt in je financiële cijfers, maar je begrijpt niet waar je naar zit te kijken, kun je er niets mee. En als vervolgens jouw financiële adviseur jou een zorgelijke toelichting geeft die acabadabra voor je is, is de verleiding groot om nog harder te gaan werken voorspelbaar. Hou er mee op! Als harder werken je financiële positie zou helpen verbeteren was dat al gebeurd.

Financiële cijfers zijn gereedschappen die je moet begrijpen én gebruiken.

Je kunt als ondernemer, leider of manager niet alles weten. Dat is ook niet handig en gewenst. Generalisten passen niet meer in een steeds complexer wordende wereld. Maar zorg ervoor dat je cijfers voor jou gaan werken. Hoe? Als jij moe bent geworden van nog harder werken voor minder, neem dan eens contact met ons op. Wij beloven je een vrijblijvend gesprek. Maar wel een gesprek waarin wij je binnen de kortste keren het belang van jouw cijfers kunnen uitleggen in begrijpelijke taal. En hoe jij niet harder, maar slimmer kan gaan werken. Stop met sleuren en trekken om je financiële resultaten te vergroten. Ga voor slimmer en effectief ondernemen en neem vandaag nog contact met ons op.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.