Leiderschapsmoed. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

ConsultancyLeiderschapsmoed-coronacrisis

Met elkaar zitten we ‘gevangen’. Corona beheerst opeens ons bestaan. Zowel privé als zakelijk. Als we de focus en aandacht van onze gezondheid en die ons lief zijn even laten afdwalen, gaan onze gedachten naar onze baan of bedrijf. Ons veilig huis waar we – zoveel als mogelijk – ons nu noodzakelijkerwijs in opsluiten, is geen garantie voor een veilig ‘buitenshuis’ of een veilig ‘straks’. We maken ons zorgen. Over onze baan en ons bedrijf. En die zorgen zijn reëel en terecht.

Corona- strategie

Opeens beseffen we dat onze plannen en strategieën veranderen van groeistrategieën in overlevings- strategieën. Of anders gezegd: de corona strategie. Onze mooie vooruitzichten, economische cijfers en resultaten verdampen terwijl we er naar kijken. Ook heel persoonlijk schakelen veel mensen terug naar overleven, in plaats van plannen maken. Begrijpelijk. Opeens lijkt er niets meer te moeten. Alle nut en noodzaak lijkt weggevallen. Wat overblijft, is gezond blijven en er zijn voor hen die ons nu meer dan ooit nodig hebben.

Werkgever en werknemer

Als je in deze dagen spreekt met mensen merk je meer dan ooit het verschil in werknemers en werkgevers. Niet als het gaat over ons lichamelijke gezondheid en welzijn. Daar vinden ze elkaar wel. Nee, het verschil is waarneembaar en hoorbaar, als het gaat om het economisch welzijn van het bedrijf en daarmee met die van de werknemers. Je kunt als werknemer nog zo gemotiveerd zijn. Je kunt nog zo betrokken zijn bij jouw bedrijf, je manager, jouw team, maar het verschil is duidelijker dan ook. Het heeft niets te maken met motivatie of gedrevenheid. Het is iets anders. Iets wat fundamenteel en principieel het verschil maakt tussen deze twee.

Ik spreek ze dezer dagen allebei veel en vaak. Werknemers én werkgevers. Die fundamentele en principiële verantwoordelijkheid voor het economisch welzijn weegt ondernemers zwaar deze dagen. Heel zwaar. Het is een last van een andere soort. Anders dan werknemers kunnen voelen en begrijpen. Het is die extra last die die zij met zich meedragen. Een last die je geen enkele ondernemer hoeft uit te leggen. Zij begrijpen dat als geen ander. Soms onuitgesproken. Maar je leest het in hun ogen.

Er moet even niets.

Voor de meeste mensen moet er nu even niets. Niet omdat we niet willen. Maar het kan gewoon niet. Niet nu. Geheel of ten dele, maar voorlopig niet. En dat ‘voorlopig’ geeft geestelijke druk. Want we willen best dealen met ‘voorlopig’. Maar alleen als we weten wanneer ‘voorlopig’ afloopt. Er is niemand die ons nu kan vertellen hoe lang dat ‘voorlopig’ duurt. Dus blijft over ‘even moet er niets’ of alleen het hoognodige of wat verantwoord kan. Het is die mentale tik die ondernemers hard voelen. Er moet juist heel veel natuurlijk. ‘Niets’ is een doodlopende weg voor elke onderneming. Maar we kunnen nu even niets. Of toch wel?

Wees moedig en proactief.

Nu er even niets moet… gewoon omdat het niet kan, dringt de vraag op: wat kunnen we dan wel?

Ik heb eerder geblogd over de principes van Stephen Covey. Over zijn boek – De zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Maar van die 7 is de eerste misschien wel de belangrijkste. Nu meer dan ooit. Het is het beste handvat wat je in het ontwerpen van je corona strategie nu vast kan pakken. Er kan niet zoveel… maar proactief zijn kan wel. Altijd!

Die eerste eigenschap ‘ Wees proactief ‘ draait om het menselijke vermogen om zelf je denken en handelen te kiezen. Proactiviteit kun je samenvatten in twee woorden:

1- Verantwoordelijkheid en 2- Initiatief.

Je kunt je als ondernemer en leider van je organisatie nu gewoon niet verloven geen verantwoordelijkheid te nemen. In goede tijden sta jij je zelf misschien, nog oogluikend, toe even achterover te leunen. Maar in tijden waarin de overlevingsstrategie centraal staat kan dat zeker niet. Leiderschap en ondernemerschap is topsport in deze dagen. Topsport naar lichaam en naar geest. Je bent je ten volle bewust van je verantwoordelijkheid. En als het ooit van belang was het initiatief te nemen is het nu wel. Juist als er niets lijkt te moeten omdat het even niet kan. Juist nu is creatief, innovatief en vernieuwend ondernemerschap wat het verschil maakt. Je moet niets voor dat wat nu niet kan. Maar pak met beide handen aan wat zich juist nu aan kansen aandient.

Leiderschapsmoed. Niet omdat het moet, maar omdat het kan.

Kansen waar nu jouw verantwoordelijkheid en jouw initiatief voor nodig zijn om te doen wat wél kan. En ja, daar is moed voor nodig. Leiderschapsmoed. Er is moed voor nodig om niet weg te zakken in het ‘er moet even niets, want er kan niets’. Als ondernemende leider kun jij je niet veroorloven om je nu over te geven aan mismoedigheid. Ik schreef vorige week over ‘zie de harde feiten onder ogen, maar verlies de hoop niet’. Dat! Zie ook moedig en hoopvol onder ogen wat wél kan.

Nog even naar Covey en zijn 1e eigenschap ‘proactiviteit’. Daarin erkent hij dat er omstandigheden zijn in het leven van leiders, waar je geen invloed op kan uitoefenen. Hoe raak en herkenbaar in deze corona tijd. Maar zegt Covey, proactieve leiders houden zich ook niet bezig met dat waar ze geen invloed op kunnen uitoefenen. Dat is verloren tijd. Zinloos. Het voed je mismoedigheid. Terwijl juist leiderschapsmoed is wat je nu nodig hebt en moet en kán aanjagen, activeren en motiveren. Allereerst bij jezelf, zodat je ook anderen kan meenemen in wat wel kan.

Houd de zaag 4x scherp

We springen van de 1e naar de 7e eigenschap. De Covey kenners weten dat de 7e eigenschap het principe van het ‘onderhouden’ behandelt. Waar haal je de moed en het doorzettingsvermogen vandaan om in deze tijden leiderschapsmoed te manifesteren? Covey geeft ons zijn antwoorden in 4 dimensies. In de context van dit blog zou je kunnen zeggen de 4 waarden en aspecten voor leiderschapsmoed.

1- Lichamelijk

We weten het natuurlijk allemaal wel. Het komt aan op gezonder te eten, meer bewegen, rust en ontspanning. En werken aan je uithoudingsvermogen en een gebalanceerd gezond lichaam. Lichamelijke conditie creëert proactiviteit. Door te doen wat belangrijk en goed voor je is, zal je zelfvertrouwen groeien.

2- Spiritueel

Hier gaat het zeker niet om iets zweverigs of bovennatuurlijks. Nee, Covey geeft aan dat het hier draait om richting te geven aan je leven. Je missie. Dat waar je in gelooft. Weten waar je naar onderweg bent. De juiste keuzes maken en hier trouw aan zijn. Bidden, mediteren, lezen, luisteren naar muziek of in de natuur zijn. Er zijn verschillende manieren hoe je uit kan vinden wie je bent, om daar rust bij vinden.

3- Mentaal

Gebruik en activeer je hersens door te lezen (boeken), te kijken (geselecteerde programma’s) , en te luisteren (leerzame podcasts). Werken aan je persoonlijke ontwikkeling door te schrijven, te plannen. Zet je hersens aan het werk. Activeer ze.

4- Sociaal- emotioneel

De sociaal- emotionele kanten van je leven ontwikkel je door de omgang met mensen. Luister naar mensen naar wat ze te vertellen hebben. Stel vragen. Probeer mensen echt te begrijpen. Onzekerheid in de omgang met mensen is funest voor je zelfvertrouwen. Ga na hoe je denkt over mensen als ze anders denken dan jou. Durf steeds meer te worden wie je bent.

Zorg dat je een klankbord hebt, een sparringspartner waar je deze waarden mee kan bespreken.

Een leiderschapscoach, een betrouwbare en wijze bevriende ondernemer. Zorg dat je er niet alleen voor staat. Je kunt het je niet veroorloven mismoedig te zijn nu leiderschapsmoed het verschil maakt.

Moet niet. Moed wel.

Er moet van alles. Maar nu kan het even niet. Of op z’n minst niet zoals jij dat graag zag. Het is een tijd van moeten loslaten. Maar er zijn nu ook kansen om iets anders vast te grijpen. Juist nu je twee handen vrij hebt. Er moet en kan even niets. Maar moed kan wel. Leiderschapsmoed.

Meer weten?

Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via 088-505 6000 of vraag gratis en vrijblijvend informatie aan via de groene button!


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.