Mensen veranderen niet van buiten naar binnen. Ze veranderen van binnen naar buiten.

ConsultancyVerandermanagement door John Kotter

Waarom veranderen zo moeilijk is.

Wij mensen worden doodmoe van al dat veranderen. De sleet zit er bij menigeen goed in. En niet zozeer van het veranderen zelf. Hoewel vaak anders gedacht, zijn wij mensen helemaal niet tegen veranderen. Maar de mislukkingen breken ons op. Veranderen is een vak. Maar meestal proberen we maar wat. De slagingskans van veranderprocessen is daarom ronduit teleurstellend. Zeker als je denkt iets te bereiken met doorzettingsvermogen en discipline. Veel meer dan een ultra kort termijn succes moet je dan niet verwachten. Binnen no time vallen we weer terug in ons oude en ongewenste gedrag. Met geestelijke spierballen, pep talk en de beste bedoelingen alleen kom je niet ver.

John Kotter leert ons wat veranderen is.

Een van de belangrijkste denkers in het vakgebied veranderen, is de amerikaan John Kotter. Zijn bestseller ‘Leading Change’ is terug te vinden in de lijst van de beste business boeken die ooit zijn verschenen. Deze Harvard professor heeft een staat van dienst die hem recht van spreken geeft. Maar zijn bekendste boek is toch wel “ Onze ijsberg smelt’ waarvan er meer dan 1 miljoen verkocht zijn. Het is een verrassend verhaal over pinguïns die hun gletsjer zien smelten. Wat te doen? Er moet iets veranderen. Nadat eerst iedereen zelf probeert wat aan de situatie te veranderen, komen ze er al snel achter dat alleen samenwerking kans van slagen heeft. Het boek leest als een trein en je hoeft er geen deskundige voor te zijn om te begrijpen wat je moet doen in crisis situaties en als veranderen een voorwaarde is om te overleven. Organisaties die willen veranderen en moeite hebben hun mensen hierin mee te krijgen is dit boek een must.

Dr. Ben Tiggelaar: onze eigen Nederlandse verandergoeroe.

De amerikanen hebben John Kotter, wij dr. Ben Tiggelaar. Ben is voor Nederlandse begrippen de bekendste denker en spreker op het gebied van leiderschap en veranderen.

Wie kent niet zijn populaire seminars “MBA in één dag. Zijn boek ‘Dromen, Durven Doen’ had ongekende hoge verkoopcijfers voor een managementboek. Zijn nieuwste boek ‘De Ladder’ lijkt opnieuw een bestseller. Ben Tichelaar is in staat complexe theorieën in Jip en Janneke tal neer te schrijven, zodat iedereen het kan begrijpen. Een verademing om te lezen. De eenvoud en laagdrempeligheid  is tegelijk de kracht van het boek. Veranderen is niet moeilijk, wij zijn moeilijk. Ben neemt zijn lezers mee in de verander- psychologie en gedragswetenschap. Verder staat het boek vol praktische tips en aanwijzingen. We noemen er 5:

1. Zonder implementatie geen inspiratie.

We zeiden het al; mensen zijn moe van veranderen. En niet om dat ze niet willen veranderen. Maar ze zijn juist bang dat er niets zal veranderen. Het zoveelste beleidsplan, de jaarlijkse terugkerende en door het management bedachte nieuwe uitdagende doelen. Als mensen geen effecten van de veranderingen zien en zelf kunnen waarnemen en ervaren, haken ze gefrustreerd af. Mooie plannen en ideeën zonder aantoonbare implementatie zijn gedoemd te mislukken. Mensen raken gefrustreerd en haken af. Met de eerstvolgende gewenste en aangekondigde verandering, staat het management gelijk 10-0 achter.

2. Veranderen gaat over gedrag

Iedereen die door schade en schande wijs is geworden in veranderprocessen weet het. Als je processen wilt veranderen in je organisatie moet je het menselijke gedrag veranderen. Ongewenst gedrag is altijd de bottleneck. Zolang we dat niet zien en begrijpen heeft veranderen geen zin. Mensen maken het verschil… of ze maken het niet.

We zullen daarom eerst anders moeten gaan denken voor we anders gaan doen. Dus als je nog niet weet hoe mensen over de verandering denken, gaan ze het naar alle waarschijnlijkheid ook niet doen. En als het management het niet kan vóór doen, gaan de mensen het niet nadoen.

3. Alleen met motivatie kom je er niet

Heel wat managers zijn blij met gemotiveerde mensen. Logisch. Maar om veranderingen voor elkaar te krijgen met motivatie alleen zal niet lukken. In de gedragswetenschap weet men al heel lang dat – 1. capaciteit, 2. motivatie en 3. omgeving – alle drie belangrijk zijn. Je moet ook echt iets kunnen (capaciteit). En ja je moet het ook echt willen (motivatie). Plus de omgeving moet mensen de gelegenheid geven het te kunnen doen. Neem één van deze factoren weg en de verandering komt piepend en knarsend tot stilstand. 

4. Maak ontwikkeling belangrijker dan presteren

Om gedrag te veranderen stellen we vaak prestatiedoelen. Maar de praktijk leert dat het veel verstandiger is om voor ontwikkel- doelen te gaan. Dus is het niet verstandig om bijvoorbeeld als prestatiedoel te streven om voor dit jaar klanttevredenheid op een 8 te krijgen. Veel effectiever is het om af te spreken in het lopende jaar drie manieren uit te proberen om de klanttevredenheid te vergroten. Fouten worden zo leermomenten in plaats van faal- momenten.

5. Hou het simpel

Veranderingen slagen beter in kleine stapjes. Jou voornemen om voortaan een uur eerder op te staan, lukt beter als jij je doel steeds met 5 minuten laat toenemen. Direct met een uur beginnen en dat volhouden lukt de meeste niet. Beginnen is belangrijk. Maar doe het dan zo dat het een kans van slagen heeft en dat je het kan volhouden. Juist die kleine gedragsveranderingen geven uiteindelijk de gewenste duurzame grotere verandering.

Veranderen van binnen naar buiten

Veranderingen opleggen (van buiten naar binnen) heeft niet zoveel zin. Managers die dat doen merken dat mensen nog wel een poging doen als de manager in de buurt is. Al was het maar om hem of haar te pleasen. Maar zodra de leider is verdwenen, gaan werknemers over tot de orde van de dag en… hun oude gedrag. Om een verandering te laten slagen moet je echt weten of jouw mensen die verandering wel aan kunnen. Kunnen ze dat wat je van hen vraagt? En zijn ze gemotiveerd het ook te doen? Want zonder motivatie moet de verandering op discipline en doorzettingsvermogen slagen. Dat houden mensen op z’n best wel een tijdje vol, maar uiteindelijk stoppen ze ermee. Verder is het belangrijk dat de middelen, mogelijkheden en omgevingsfactoren hen in staat stellen de verandering ook echt te laten slagen. Verandermanagement is een vak. Zelf maar wat proberen is geen goed idee. Mensen raken afgestompt van veranderingen die niet slagen en waar ze het idee bij krijgen dat ze falen. Maar voor alles zal het management zelf de verandering moeten zijn. Walk your talk!

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.