Mensen willen pas veranderen als de verandering hen wil.

Consultancyverandering

Mensen willen pas veranderen als de verandering hen wil.

De mens in die organisatie gaat vol in de remmen wanneer hij/zij niet het; wat, hoe en waarom begrijpt. Het niet begrijpen, heeft niet accepteren tot gevolg. Mensen in organisaties willen informatie en antwoorden. Antwoorden op vragen die opkomen wanneer organisaties veranderingen aankondigen. Een voorgestelde verandering heeft volgers nodig. Onder andere volgers die begrijpen en accepteren.

Volgens Prof. John Kotter, ’s werelds meest vooraanstaande expert op het gebied van leiderschap en verandering (Harvard Business School) zijn de volgende werknemersvragen cruciaal en vragen om transparante en eerlijke beantwoording:

  • “Wat betekent dit voor mij?”
  • “Wat betekent dit voor mijn vrienden?”
  • “En ook voor de organisatie?”
  • “Welke alternatieven zijn er?”
  • “Bestaan er betere alternatieven?”
  • “Als ik anders te werk ga, red ik het dan wel?”
  • “Hoe leer ik de nieuwe vaardigheden die ik nodig heb?”
  • “Zal ik offers moeten brengen?”
  • “Welke offers zijn dat dan precies en wat vindt ik daarvan?”
  • “Geloof ik echt dat deze verandering noodzakelijk is?”
  • “Geloof ik echt in de toekomstperspectieven die ik hoor?”
  • “Gaan we daarmee wel de goede kant op?”
  • “Spelen anderen een spel (macht) ten koste van mij?”

Veranderingen vergen veel tijd, energie en geld. De belangrijkste dragers van de verandering zijn je werknemers. Hen uitsluiten van dit proces door informatie achter te houden en hun vragen te negeren is precies de reden waarom zoveel veranderingen stranden en onnodig schipbreuk leiden.

Er is geen aanpassing denkbaar zonder volgers. Want volgers van de gewenste veranderingen hebben vragen. Veel vragen én recht op antwoorden. Het communiceren van informatie en antwoorden voorkomt weerstanden. Eerlijke en duidelijke informatie is een vernietiger van weerstanden.

 

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.