Ondernemend NL gaat een kruispunt over. Ga je mee?

ConsultancyMKB-veranderen-crisis

Ondernemend Nederland zal linksom of rechtsom de gevolgen van het coronavirus voelen. Sommigen worden nu al hard geraakt. Direct actie nemen is dan ook noodzakelijk. Anderen kunnen het nog even uitzingen. Maar ook dan is het credo: regeren is vooruitzien. Wacht niet tot het water je aan de lippen staat. Het heeft geen zin je organisatie naar de rand van de afgrond te laten drijven, in de hoop dat het economische tij keert. De wereld zal drastisch veranderen en sowieso niet meer hetzelfde worden. Neem nú actie om je bedrijf duurzaam en crisisbestendig te veranderen.

Het is tijd om te veranderen

De eerste weken van de aardverschuiving zitten erop. Langzaam aan ontwaken we uit een corona-shock. Deze dramatische verandering zagen we niet aankomen. Op zo’n moment valt alles stil. Je bedrijfsplannen, je productie, je werknemers, je denken, je vertrouwen, je plannen. Letterlijk alles komt piepend en krakend tot stilstand. In deze stilte voor de storm worden de beelden van de nieuwe werkelijkheid steeds duidelijker. De meeste ondernemers hebben tijd nodig om het nieuwe normaal tot zich door te laten dringen. ‘Veranderen en mensen’ is sowieso al een lastige en moeizame combinatie. Maar de tsunami van deze economische lawine trekt diepe sporen van menselijk en economisch leed. De harde feiten dringen zich aan ons op. Wegkijken gaat niet meer. Het is tijd om wakker te worden en de nieuwe realiteit onder ogen te zien.

Oude en nieuwe crisis versus het gekookte kikker syndroom

Heel wat ondernemers hebben ook tijdens de oude crisis gedacht: ‘We wachten de bui af. Dit gaat over. En dan is alles weer zo als het was’.

De bankencrisis of kredietcrisis van 2007 overviel heel wat ondernemers als een dief in de nacht. En hij duurde langer dan we ooit voor mogelijk hadden gehouden. Ondanks de harde huidige werkelijkheid, hoopt menigeen op zijn zelf gecreëerde selffulfilling prophecy. Maar het tegenovergestelde blijkt de nieuwe werkelijkheid. Heel wat ondernemers leiden collectief aan wat ze in de psychologie het ‘gekookte kikker syndroom’ noemen. Als je een levende kikker in een pan kokend water stopt, zal hij er gelijk uit springen. Maar stop de kikker in een pan met koud water en zet deze op het vuur en hij zal blijven zitten tot het water kookt.

Met de dood van de kikker tot gevolg. Over de feitelijke juistheid is discussie, maar het blijft op z’n minst een leerzame parabel. Deze gezondheids- crisis anno 2020 raakt economisch en ondernemend Nederland. We worden als het ware in een crisis-pan gestopt en op het vuur gezet! Spring eruit! Nu! Het is de hoogste tijd om te veranderen.

De 8 fasen van verandering begint vandaag

De tijd dat jij je als ondernemer kon veroorloven te overwegen of veranderen wel wat voor jou zou zijn, is echt voorbij. Dit zijn typische gedachten en overwegingen voor een periode waarin het succes als bomen tot de hemel groeiden. Vingertoppen tegen elkaar en zelfgenoegzaam je bedrijfseconomische zegeningen tellen. Met als uitkomst: never change a winning team. Maar in een paar weken is de wereld 180 graden omgekeerd. Businessmodellen staan per direct ter discussie. Veranderen en anticiperen op het nieuwe normaal is geen ‘good old boys’ discussie. Het is de knalharde voorwaarde van een overlevingsstrategie. Opeens is het 8 fase-model voor veranderingen van John Kotter hot en actueler dan ooit. Hier komen ze:

  1. Creëren van urgentie
    Nou, dit is een schot in open doel geworden. Wie nu nog de urgentie niet voelt, is de afgelopen weken op een andere planeet geweest. De harde feiten dringen zich meer dan urgent aan ons op. Zowel werknemer als werkgever voelen de schop in hun rug van deze gezondheidscrisis – met verstrekkende economische gevolgen – hard en grondig in de rug.
  2. De leidende crisiscoalitie
    Het is zaak dat niet een collectieve angst en onzekerheid vat krijgt op de organisatie. Creëer een leidende coalitie, (afspiegeling van de gehele organisatie). Een crisisteam waarin moed en kennis van zaken samen komen om dat te doen wat nu nodig is. Schiet je tekort in wijsheid en kennis? Vraag hulp en laat je helpen en adviseren.
  3. Visie en strategie van het nieuwe normaal
    De visie en strategie van enkele weken geleden kan in de prullenbak. Schep en realiseer een nieuwe werkelijkheid. De nieuwe visie en strategie creëert richting van de noodzakelijk geworden verandering. Het nieuwe normaal moet hierin realistisch zijn verwoord, zodat het medewerkers gemotiveerd in beweging zet.
  4. Veranderingen communiceren
    In tijden van onzekerheid is transparante communicatie onontbeerlijk. Wees eerlijk over de harde feiten. Maar geef hoop met handvatten, die je medewerkers vast kunnen grijpen. En betrek hen erbij. Praat niet over hen, maar praat met hen.
  5. Een breed draagvlak en actie creëren
    Niemand kan gemist worden. In deze tijden is het ‘alle hens aan dek’. Weet wat mensen denken, waar hun belemmerende overtuigingen zitten. Stel vragen, luister en probeer hun angsten en onzekerheden nog beter te begrijpen dan zij die zelf begrijpen. Mensen willen niet per se gelijk krijgen. Ze willen vooral begrepen worden. Het is de beste manier om mensen achter deze nieuwe visie en strategie te krijgen en draagvlak te creëren voor het nieuwe normaal.
  6. Korte termijnsuccessen genereren
    Realiseer snel aanwijsbaar succes. Hoe klein dan ook. Het doet er erg toe dat snel duidelijk gaat worden voor medewerkers, dat de nieuw ingeslagen weg succes heeft. Het zal de twijfelaars over de streep trekken, zodat ook zij mee gaan doen en hun weerstand en reserves opgeven.
  7. Verbeteringen integreren
    De eerste kleine overwinningen moeten goed en passend geïntegreerd worden in het bedrijfsproces. Veranderingen die niet meer zijn dan ‘eendagsvliegen’ ontmoedigen. Uiteindelijk sta je dan nog met lege handen. Denk niet te snel dat een verandering voltooid is. Blijf zoeken naar verbeteringen, vernieuwingen en innovaties.
  8. Het nieuwe normaal borgen in de organisatiecultuur
    Zorg dat het nieuwe normaal ook echt als normaal kan worden ervaren. Oude culturen zijn hardnekkige obstakels. Hoe eerder en vanzelfsprekender we de nieuwe veranderingen vertalen naar onze nieuwe normen en waarden, hoe beter en natuurlijker veranderingen zullen worden ervaren.

Nog even dit:

De eerste 4 fasen focust zich op het in beweging krijgen en motiveren van medewerkers. Fasen 5, 6 en 7 gaat over anders denken en anders doen. De laatste, fase 8, gaat over implementatie en borging van het veranderproces in de organisatie en cultuur.

Wat nou als jouw kennis en corebusiness niets te maken hebben met veranderprocessen?

Veranderingen kun je er niet een beetje bij doen. Ook zomaar eens wat uitproberen is levensgevaarlijk. Hoe lang denk je dat je als managementteam geloofwaardig blijft, als zichtbaar is dat jullie ook zomaar wat doen? Mensen zijn niet per definitie tegen veranderingen. Ook zij zien de noodzaak wel. Maar mensen – lees: jouw werknemers – zijn vooral bang dat er niets zal veranderen. Heb de leiderschapsmoed om hulp te vragen en je te laten adviseren. Veranderen is een vak.

Neem contact met ons op om je te laten adviseren. Om samen het ‘anders denken en het anders’ doen te verbinden aan het nieuwe normaal. Laten we samen doen waar we goed in zijn. Het is ons vak om het MKB te supporten in crisistijd.

Verandermanagement

Persoonlijk leiderschap

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.