SEO in 2022

CommercieelSEO analyse voor een betere online vindbaarheid

In de afgelopen tijd hebben veel bedrijven hun business (al dan niet gedwongen) naar online moeten verschuiven. Lastig.. aangezien zij waarschijnlijk geen expert zijn op het gebied van websites en digitale marketing. Tóch wil je als bedrijf graag gevonden worden bij online zoekopdrachten. Zeker in 2022: Ruim 90% van alle Nederlanders start de klantreis namelijk via Google. In deze blog gaan wij dieper in op het belang van deze zoekmachine optimalisatie en geven wij jou een aantal tips die (met het oog op 2022) zullen bijdragen aan betere SEO resultaten. Lees mee!

Hoger in Google

Veel bedrijven hebben inmiddels door dat hun online aanwezigheid verder gaat dan enkel het ontwikkelen van een website. Het meedoen met de bovenste plekken binnen de zoekresultaten van Google is tegenwoordig dan ook te vergelijken met een race. De zoekmachine wordt kritischer en stelt tegenwoordig steeds meer eisen aan websites. Gemakkelijk een hoge positie halen is bij veel onderwerpen dan ook niet meer vanzelfsprekend. Toch is het belangrijk om wel tot deze posities te komen, aangezien dit de plek is waar je potentiële klanten zich bevinden en waarmee je web-verkeer binnenhaalt. Hoe meer websitebezoekers je behaalt, hoe groter de kans op conversie en daarmee omzet. Ga of blijf daarom vooral investeren in SEO. Alleen met de juiste tijd en aandacht zal verschil te merken zijn!

Naamsbekendheid vergroten door online inspanning

Een top-of-mind awareness creëren bij ál je potentiële klanten klinkt niet aannemelijk. Echter kan je als bedrijf een goede stap zetten richting meer naamsbekendheid door zichtbaar te zijn bij zoektermen die te maken hebben of gerelateerd zijn met jouw product of dienst. Daarnaast is uit onderzoek gebleken dat hoge rankings geassocieerd worden met een bepaalde geloofwaardigheid. Mensen zullen sneller op jouw link klikken als deze wordt weergegeven op pagina 1 dan op pagina 7. Ga daarom voor de bovenste organische plekken, want that’s where the magic happens!

SEO > SEA.. Maar waarom?

Uit onderzoek is gebleken dat het meeste website verkeer in veel gevallen voor meer dan de helft bestaat uit organisch verkeer. Dit overstijgt zelfs alle andere acquisitiebronnen bij elkaar. Wanneer je besluit om te starten met zoekmachine optimalisatie en je je dus gaat richten op organisch verkeer, is het niet realistisch om hier direct resultaat van te verwachten. SEO is namelijk een ongoing proces en bedoeld voor de lange termijn. Ieder uur en elke euro die je in SEO investeert is dit dubbel en dwars waard. Bij SEA ligt dit net even wat anders: Op het moment dat je jouw advertenties stopt, zijn deze van het een op het andere moment niet meer zichtbaar binnen de zoekmachine. Het voordeel van SEO ten opzichte van SEA is dat je werkzaamheden dus niet of nauwelijks verloren gaan.

Ondanks het steeds minder duidelijk wordende verschil tussen SEO en SEA, worden bij SEA de advertenties gemarkeerd als advertentie. Google is dit verplicht. Voor sommige mensen is dit een reden om bij hun zoekopdracht het betaalde zoekresultaat over te slaan en te klikken op een onbetaald (SEO) zoekresultaat. Daarbij komt het feit dat zeker 30% van alle mensen die organisch op zoek gaan naar iets het verschil tussen beide begrippen niet kennen.

SEO in 2022

5 tips om tot betere SEO resultaten te komen

Wij hebben een aantal tips op een rij gezet die jou sneller naar de gewenste resultaten zullen leiden:

1. Basics van iedere webpagina op orde krijgen

Allereerst is het van belang om de basics (Core Web Vitals) van jouw website op orde te krijgen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld snelle laadtijden van pagina’s, technische structuur, unieke URL’s, mobile first en volledigheid in zijn totaliteit (gecomprimeerde afbeeldingen, groene SEO scores etc.). Dit zijn aspecten die de basis zullen vormen van jouw SEO inspanningen.

2. Geoptimaliseerde afbeeldingen

Met de Google MUM update die op korte termijn plaats zal vinden worden afbeeldingen nóg belangrijker. Zorg er daarom voor dat alle afbeeldingen kwalitatief goed genoeg zijn en niet te zwaar wegen als het gaat om de bestandsgrootte. Daarbij is het vanzelfsprekend van belang dat zowel de bestandsnaam als de ALT-tekst op een juiste manier worden ingevuld.

3. Verkrijgen van backlinks

Een ontwikkeling die we kunnen verwachten in 2022 is dat er meer focus komt op kwalitatieve linkbuilding. Deze backlinks zijn links van andere websites die naar jouw website verwijzen. Google en veel andere zoekmachines zien backlinks als aanbevelingen en kennen daarmee autoriteit toe aan jouw website. De zoekmachine zet graag specialisten en autoriteiten bovenaan: Des te meer relevante en kwalitatieve backlinks er naar jouw website verwijzen, des te groter de autoriteit van jouw website in jouw niche is. Hiermee zul je hogere posities behalen bij diverse zoekopdrachten.

4. Content blijft ook in 2022 ‘key’

Zoals hiervoor benoemd blijft relevantie de cruciale factor binnen het optimalisatie proces. Het E-A-T (Expertise, Authority en Trust) principe is het afgelopen jaar steeds belangrijker geworden. Door continu jouw website aan te vullen met unieke, relevante en kwaliteitsvolle content (informatie/kennis) toon je relevantie aan naar de zoekmachines. Jouw website zal hier hoogstwaarschijnlijk door beloond worden.

5. Zet in op jouw focus-zoekwoorden

Velen kunnen een stuk tekst schrijven over zijn of haar specialisme. Echter is het simpelweg schrijven van een tekst niet voldoende. Zonder deze te optimaliseren is de kans namelijk klein dat jouw potentiële klant op de pagina terecht komt. Daarom is het belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw tekst gevonden wordt. Dit doe je o.a. door slim gebruik te maken van woorden waar maandelijks zoekvolume op zit. Dit zijn namelijk de woorden waarop wordt gezocht binnen een zoekmachine zoals bijvoorbeeld Google. Begin dan ook altijd met een zoekwoordenonderzoek en bepaal welke woorden (met zoekvolume) voor jou van toepassing zijn en waar je graag op gevonden wilt worden.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.