Social Media marketing voor B2B

CommercieelSocial media voor B2B bedrijven

Het hoofddoel van bedrijven is om zoveel mogelijk sales te genereren. Elke onderneming heeft opdrachten nodig van zowel bestaande als nieuwe klanten. Daarbij kun je er niet omheen dat ‘verkopen’ in de afgelopen jaren behoorlijk is veranderd. Het is je vast niet onopgemerkt gebleven dat ‘het verkopen van nu’ online plaatsvindt. Veel bedrijven staan niet meer te trappelen om nieuwe klanten binnen te halen via koude acquisitie. Leads moeten online aangereikt worden, zodat hier alleen opvolging voor benodigd is.

Waarom B2B bedrijven social media moeten inzetten

Een goede website, SEO-strategie, linkbuilding enzovoorts zijn van cruciaal belang om tegenwoordig online het verschil te maken. De activiteit en inzet van diverse social media kanalen kan hierbij niet vergeten worden. ‘Content is Key’ is een uitdrukking die vaak voorbij komt en die het belang hiervan nog maar eens duidelijk aankaart. Maar hoe zet je deze kanalen nu effectief in? Vandaag is het de dag van social media en daarom vertellen wij jou graag meer over social media marketing voor B2B!

Om te beginnen is het belangrijk om te weten waarom het hebben van diverse social media kanalen van belang is en waar het uiteindelijk toe leidt:

  • Het zorgt voor meer verkeer naar je website
  • Heeft een positief effect op het onderhouden van klantrelaties
  • Het creëert brand awareness
  • Als bedrijf kan je kennis delen en daarmee laten zien wat je in huis hebt.

Doelgroep bepalen

Nu je op de hoogte bent van wat het belang is om zichtbaar te zijn voor je klanten is het goed om te weten aan welke punten je moet denken bij het ontwikkelen van een strategie voor het desbetreffende kanaal. Voordat je hiermee begint is het belangrijk dat je bij het inzetten van een bepaalde strategie niet zomaar begint met losse flodders te schieten. Breng duidelijk in kaart wie jouw doelgroep is en op welke kanalen deze groep actief is. Hierdoor kan je gericht content maken. Maar hoe heb ik nou een duidelijk beeld van mijn doelgroep?

Het antwoord hierop is eenvoudig: Doe onderzoek en ontwikkel jouw ‘Customer Persona’. Beschrijf fictief wie jouw klant is, welke functie diegene heeft, wat zijn/haar interesses zijn, van welke platformen hij of zij gebruik maakt enzovoorts. Maak dit zoveel mogelijk visueel. Met deze informatie (persona) stel je bij het uitwerken van een strategie en het ontwikkelen van content altijd jouw doelgroep centraal. Test dit in verschillende vormen en kom erachter of dit beeld van jouw daadwerkelijk ook klopt.

Tips voor social media kanalen

Om jou enkele handvaten te geven voor een goede strategie per social media kanaal, reiken wij jou graag enkele tips aan:

Tips voor social media

LinkedIn

LinkedIn is bij uitstek hét platform voor B2B. Het platform is ontwikkeld voor netwerken en bedrijven. LinkedIn is de ideale plek om de diepte in te gaan als het gaat om content. Hieronder vind je enkele tips die je vooruit helpen met de uitvoering van een strategie:

  • Voorzie jouw bedrijfspagina van volledige informatie. Dit zorgt vaak voor ruim 30% meer bezoekers.
  • Sluit je aan bij LinkedIn groepen en neem actief deel aan deze groepen. Dit zorgt ervoor dat je in contact blijft met je doelgroep en zet jou en jouw bedrijf daarmee neer als expert in jouw vakgebied.
  • Varieer in content. Zorg ervoor dat jouw content veelzijdig blijft en voor de doelgroep aantrekkelijk is om te bekijken.
  • Gebruik de ‘evenementen’ mogelijkheid en nodig jouw connecties uit om hier aan deel te nemen. Dit kunnen bijvoorbeeld activiteiten van jouw bedrijf zijn voor klanten. Ga hier vervolgens actief mee om door deze groep veelvuldig te voorzien van informatie over zowel het evenement als het onderwerp.

Facebook

Facebook wordt door velen gezien als een platform voor privé contacten en LinkedIn voor zakelijke contacten. Tóch is het handig om jouw onderneming te profileren op plekken waar ook potentiële klanten kunnen zitten, want uiteindelijk verkoop je niet aan bedrijven maar aan personen. Hieronder vind je enkele tips die je vooruit helpen met de uitvoering van een strategie:

  • Ontwikkel een goed ingerichte bedrijfspagina en deel hierop regelmatig nieuwe content. Dit kan content van jouw bedrijf zijn of van iets anders. Wat hierbij van belang is, is dat de content daadwerkelijk waarde toevoegt voor de doelgroep.
  • Smijt niet met een hoop advertentiegeld, maar maak nuttig gebruik van jouw content door een like of reactie te krijgen van enkele zakelijke contacten of zet je medewerkers in om af en toe een bericht van jouw bedrijf te verspreiden.
  • Gebruik Facebook Events. Nodig mensen uit voor de evenementen van jouw bedrijf en creëer doelgericht groepen gevuld met jouw (potentiële ) klanten. Ga hier vervolgens actief mee om door deze groep veelvuldig te voorzien van informatie over zowel het evenement als het onderwerp.
Interactie op social media

Twitter

Zoals de meeste mensen hebben gemerkt heeft twitter een tijd geleden een behoorlijke terugslag gehad en kent het niet altijd even de zelfde groei als andere platforms. Echter is Twitter nog niet weg te denken aangezien dit platform nog wel degelijk interessant blijkt te zijn. Hieronder vind je enkele tips die je vooruit helpen met de uitvoering van een strategie voor dit kanaal:

  • Zorg voor een volledig en compleet bedrijfsprofiel.
  • Twitter is nog steeds erg actueel. Bespreek daarom actuele zaken in combinatie met de juiste hashtags.
  • Gebruik twitter als webcare/service-kanaal. Twitter is erg gebruiksvriendelijk en mensen kunnen een vraag stellen op het moment dat het hén uitkomt. Zorg er hierbij wel voor dat deze vragen snel beantwoord worden!
  • Gebruik beeld in de vorm van filmpjes/GIF’s etc. De verwachting is dat Twitter over een aantal jaar nog voornamelijk uit video zal bestaan.
  • Blijf to-the-point. Het maximaal aantal karakters op Twitter is nog steeds 140. Beschrijf je boodschap daarom kort en verwijs vervolgens (CTA) eventueel naar een landingspagina op jouw website.

Instagram

Instagram is hét platform om interactie te creëren met jouw volgers. Dit kanaal is persoonlijker dan bijvoorbeeld Twitter en roept daarmee meer reacties en likes op. Perfect om wat meer contact met jouw klanten/volgers te hebben. Hieronder vind je enkele tips die je vooruit helpen met de uitvoering van een strategie voor dit kanaal:

  • Zorg voor een compleet bedrijfsprofiel
  • Wees actief, toon betrokkenheid en plaats regelmatig.
  • Gebruik aantrekkelijke foto’s en laat daarbij de persoonlijke kant van jouw bedrijf zien.
  • Maak gebruik van hashtags. Hiermee bereik je personen die gericht zoeken naar informatie over een bepaald onderwerp die je met jouw content anders niet zou bereiken.
  • Gebruik Instagram Story’s. Doordat personen weten dat deze berichten maar 24 uur beschikbaar zijn, zijn zij meer gemotiveerd om deze te bekijken. Ook kan je hierin interactie opzoeken door bijvoorbeeld polls uit te zetten of vragen te stellen aan de doelgroep.
  • Gebruik Geotags. Dit is erg belangrijk op het moment dat je een lokale onderneming hebt en wilt laten zien wat de relevantie van jouw bedrijf is op een bepaalde locatie.

Waar we niet omheen kunnen is dat online marketing de belangrijkste factor is binnen het gehele salesproces. Bepaal daarom goed welke strategieën jij hiervoor gaat gebruiken. Hulp nodig hierbij? ZAKENWIJZER kan jou hierin goed ondersteunen. Neem contact met ons op!

Waarom SEO onmisbaar is in de digitale wereld van nu

In de steeds competitievere digitale wereld is het belang van SEO (Search Engine Optimization) groter dan ooit tevoren. Het is zelfs een cruciaal onderdeel van digitale marketing en heeft een directe invloed op de zichtbaarheid en het succes van je website in zoekmachines zoals Google. In dit artikel lees je meer over waarom dit begrip…

Herkent Google teksten die door een AI zijn geschreven?

Met de komst van Chat-GPT 3 lijkt de wereld even op zijn kop te staan. Studenten leveren essays in die zij niet zelf hebben geschreven, recruiters laten binnen 5 seconden een vacature schrijven en bloggers posten vrijwel ieder uur een nieuwe artikel. Dit alles zonder enige moeite, want het tekst-gebaseerde AI model schrijft allerlei soorten…

B2B marketing in 2023: Zorg voor een digitaal volwassen marketingfunctie

In de B2B-wereld kunnen we er niet meer aan ontkomen: Voor een toekomstbestendige business heb je een digitaal volwassen marketingfunctie nodig. Aangezien aankoopprocessen en de manier waarop potentiële klanten beslissingen nemen zijn veranderd, zijn er naast een nieuwe mindset ook nieuwe methoden en gewoontes nodig om dit duurzaam te omarmen. In hoeverre ben jij in…

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

3 reacties

    • Bedankt Quinne! En input voor blogonderwerpen is altijd welkom, we gaan ermee aan de slag! Kijk in de tussentijd ook eens onder het kopje Blogs-HR, hier staan wellicht interessante blogs over HRM 🙂

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.