STUDIE: Communicatieblokkades waar leiders, managers en medewerkers in vastlopen.

OpleidenCommunicatie blokkade op werk

Bedrijven en organisaties zijn er al lang van overtuigd dat een open communicatie effectief is. Toch zijn er allerlei bekende, maar vooral ook verborgen blokkades waardoor het zo gewenste effectief en open communiceren niet functioneert. In deze studie komen de meest voorkomende blokkades op de verschillende hiërarchieke niveaus aan de orde.

Om werkelijk effectief en open te communiceren is het wegnemen van bestaande blokkades echter wel noodzakelijk. Het herkennen en onderkennen van die blokkades daarvan is een absolute voorwaarde om te komen tot verandering. Vanuit drie lagen in de organisatiestructuur kijken we naar de meest voorkomende blokkades.

“Het doorbreken van blokkades in communicatie verloopt langs de weg van: herkennen en erkennen. ” Peter de Heer

 1. LEIDERS

  • Neemt te vaak beslissingen zonder kennis en besef wat dit voor gevolgen heeft in de organisatie.
  • Genomen beslissingen worden slecht of voor tweeërlei uitleg vatbaar gecommuniceerd.
  • Roept weliswaar op tot samenwerking maar werkt zelf solistisch.
  • Eist dat bedrijfswaarden zichtbaar worden in de organisatie maar sluit zichzelf in de praktijk uit.
  • Directiebeleid staat op gespannen voet met de werkelijkheid van de werkvloer.
  • Geeft vaak slecht leiding en staat daardoor feitelijk buiten de organisatie en het bedrijfsproces.

 2. MANAGERS:

  • Voelt zich gestresst in het uitvoeren van directiebesluiten die geen relatie hebben met de werkelijkheid.
  • Is wantrouwend ten aanzien van veranderingen gezien de verschillende mislukkingen in het verleden.
  • Werkt gebrekkig samen met collega managers.
  • Manifesteert verschuilgedrag, achter vakjargon of gecreëerde mistige communicatie.
  • Is een kloon van de directie en mist daarmee essentiële leidinggevende vaardigheden en evalueert nauwelijks.

 3. MEDEWERKERS:

  • Ervaren het gevoel in de steek te zijn gelaten.
  • Zijn daardoor gefrustreerd en zien geen uitweg.
  • Zijn erg sceptisch en cynisch in hun uitlatingen en wantrouwend.
  • Het niet naar hen luisteren ervaren medewerkers als een onderwaardering.
  • Zij zijn als gevolg daarvan niet geneigd om zich voor honderd procent te geven en dekken zich in.

Het herkennen van een geblokkeerde communicatie is de eerste stap. Maar het erkennen is de tweede noodzakelijke stap op de weg naar herstel van beschadigd vertrouwen en wederzijds respect.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.