Vandaag is morgen gisteren - De 4 essenties van elke onderneming

ConsultancyLeiderschap in een organisatie

Ga in gesprek met ondernemers en managers en ze verwoorden al snel wat de belangrijkste thema’s zijn in hun organisatie. Misschien beginnen ze niet gelijk bij henzelf. Maar naarmate je wat doorvraagt kom je er al snel achter dat ze worstelen met allerlei leiderschaps- issues. Want leidinggeven aan anderen begint toch echt eerst bij je zelf. Je persoonlijk leiderschap zegt zoveel over hoe jij je mensen leiding geeft.

Met vuur kunnen ze spreken ze over hun business. De producten, diensten en services. Ze zijn er apentrots op. Dit was dé reden, drive en passie om het bedrijf te starten. Maar ze kwamen er ook achter dat hun corebusiness is als een voertuig dat moet rollen. Daarvoor heb je een organisatie nodig. De motor die de aandrijving verzorgt voor allerlei noodzakelijke processen. Daar is zeker niet elke ondernemer goed in. Integendeel. Niet zelden is het een last die ze meedragen en waar ze elke dag ingezogen worden. Met als gevolg dat ze al lang niet meer doen waar ze goed in zijn en passie voor voelen. Ze blussen elke dag brandjes en lijken alleen nog maar bezig problemen op te lossen.

Succes bestaat bij de gratie van het juiste en gewenste gedrag van mensen. Organisaties, systemen en processen doen uit zichzelf niet zoveel. Het zijn de mensen die het verschil maken. Maar wat is het lastig het juiste en gewenste gedrag te laten functioneren in een organisatie. Op z’n best weten we te formuleren hoe dit gedrag er uit zou moeten zien. Maar weten wat gewenst gedrag is voor jouw organisatie is nog niet hetzelfde als dit gedrag effectief te laten functioneren in je bedrijf.

En heb je je organisatie dan een beetje op orde, loop je tegen de snel veranderende wensen en eisen van je klanten aan.
De wereld is een bol die steeds harder ronddraait. Klanten willen hier in meebewegen en verwachten dat ook van hun leveranciers.
Van jou dus. Als je als ondernemer al ziet wat er dan moet verbeteren, vernieuwen of waar het schreeuwt om innovatie, dringt de vraag zich op: hoe krijg je dat dan voor elkaar en hoe krijg ik mijn mensen hierin mee?

Leiderschap | Organisatie | Gedrag | Veranderen |

De belangrijkste succesfactoren en KPI’s in elke onderneming beginnen steeds duidelijker te worden. Leiderschap en management zijn nog nooit zo belangrijk geweest. De ‘molensteen’ die organisatie heet begint steeds zwaarder te wegen lijkt het wel. Maar ook: hoe krijgen we alle neuzen dezelfde kant op in gewenst gedrag? En als we al een verandering hebben doorgevoerd in ons bedrijf, werkt die dan ook? Om er vervolgens achter te komen dat de volgende verandering alweer voor de deur staat.

Het boek VANDAAG IS MORGEN GISTEREN is geschreven om mensen in organisaties te inspireren, te motiveren en uit te dagen de moed niet op te geven. Of je nou ondernemer en eigenaar bent, leider, manager, werknemer – het maakt niets uit. Je werkt samen in een uitdagende en lang niet makkelijke wereld van ondernemen, werk en arbeid. Een wereld die steeds complexer aan het worden is. Daarom is het zo belangrijk je te focussen op deze 4 essenties van elke onderneming.

LEIDERSCHAP

We hebben leiderschap van een andere soort nodig. Ga als ondernemer, leider, manager, teamleider – of welke titel je ook hebt meegekregen – op onderzoek wie jij bent als niemand kijkt. Hoe zit het met jouw persoonlijk leiderschap? Want als je geen leiding kunt geven aan jezelf, hoe ga je dan effectief (waarde en doelgericht) leidinggeven aan je werknemers en teamleden? Als jouw verantwoordelijke leidinggevende job vooral gaat om een beter salaris, auto van de zaak, en aanzien, hebben je werknemers daar niet zoveel aan. Ben je er automatisch in gerold, of echt op aantoonbare competenties? Heb je ooit een objectieve persoonlijkheidstest gedaan waar je leidinggevende talenten en competenties overduidelijk zijn aangetoond? Zo niet, dan zal het zomaar kunnen dat je al langer weet – diep van binnen – dat leidinggeven voor jou meer kapot maakt dan je lief is. Te beginnen bij jezelf.

Leiderschap als taak en verantwoordelijkheid

Ik heb in mijn rol als leiderschapscoach een stoet aan stuk zittende leidinggevenden zien langs komen. Opgebrand! Soms omdat ze op een andere manier moesten leren met hun verantwoordelijkheden om te gaan. Maar zeker zo vaak omdat ze niet opgewassen waren voor deze best zware taak en verantwoordelijkheid. Er ingerold en er het beste van maken is vaak niet goed genoeg. Het is niet zelden een sluipmoordenaar voor een burn-out. Maar ook de onderneming loopt schade op als leidinggevende geen leiding (kunnen) geven. We zullen opnieuw moeten definiëren waar leiderschap over gaat en wat de organisatie en mensen nodig hebben om gestelde doelen te halen en noodzakelijke veranderingen door te voeren. Als leidinggevende rollen in organisaties gebaseerd zijn op passie, motivatie en aantoonbare talenten en competenties, is het een feest leiding te geven en te ontvangen en zal economische waarde voor de organisatie vanzelfsprekend zijn. Bij twijfel niet inhalen. Ga nog eens na wie jij bent als leidinggevende. Want organisaties hebben leiderschap nodig van een andere soort. Schort het aan kennis en vaardigheden? Train en ontwikkel jezelf. Je bent nooit af als leidinggevende. Nooit. Mist het aan het juiste gedrag en conflicteer je te vaak met je omgeving? Neem jezelf onder handen en ga eerlijke antwoorden zoeken over de bron en de oorzaak hiervan. Begin bij jezelf, nooit bij die ander. Persoonlijke coaching kan je helpen om te worden wie je bent en de onderste steen boven te krijgen. Of heb je geen passie en motivatie meer voor deze verantwoordelijke rol? Ga wat anders doen! Doe het jezelf en je organisatie niet aan om te blijven hangen in een rol die niet (meer) bij je past. Het beste wat je kunt worden in dit leven is jezelf. Wat je ook doet, besef dat ook jouw organisatie leiderschap van een andere soort nodig heeft om succesvol te zijn en te blijven.

leiderschap organisatie

ORGANISATIE

De organisatie is de motor die het businessmodel (corebusiness) in beweging zet. En de wielen van de onderneming laat rollen op weg naar gestelde doelen en nodig voor het bedienen van de wensen en eisen van klanten. Ga er maar aan staan. Automatisering en digitalisering zijn een niet te stuiten ontwikkeling die zijn weg moet vinden in organisaties. De weerstand die dit vaak geeft is best begrijpelijk. Het zijn complexe vraagstukken waar menig interne medewerker zijn tanden in moet zetten. Vaak ook nog met te weinig kennis en ervaring.

Digital Marketing is het nieuwe verkopen. Maar wat nou als je tot nu toe je werk en opdrachten uitsluitend via de traditionele verkooproute hebt binnen gehaald. En inmiddels ook wel merkt dat online marketing niet meer weg is te denken in het verwerven van leads en opdrachten. Maar ook de klassieke onderdelen van de organisatiemotor geeft kopzorgen. De mens in de organisatie bijvoorbeeld. Waar haal ik de juiste mensen vandaan in een krappe arbeidsmarkt? Hoe kan ik de ambities van mensen managen zodat ze niet naar de concurrent lopen? En wat nou als ik een generatie medewerkers in huis heb die langzaam aan de grip op vernieuwingen en veranderingen dreigen te verliezen?

Snelle veranderingen

De wet en regelgeving veranderen snel. Het arbeidsrecht en ondernemingsrecht borgen belangrijke waarden. Maar hoe weet ik nou dat ik dit goed geregeld heb? En wat te denken van de financiële huishouding. In bijna alle gevallen komen organisaties niet in de problemen – of erger – gaan niet failliet door hun corebusiness, maar door financiële problemen. Het managen van je financieel en fiscale aspecten van je onderneming zijn de aorta van je bedrijf. Je kunt nog zo succesvol zijn in het binnen halen van omzet, maar als er geen cash en inzicht in cijfers is, ga je alsnog aan je succes ten onder. Je moet je ernstig afvragen of je al deze organisatie onderdelen echt nog zelf in eigen huis wilt halen, ontwikkelen, beheren en managen. De snel veranderende wereld maakt dat jij als ondernemer je handen vol hebt aan je corebusiness. Ga na welke organisatieonderdelen je niet veel beter, flexibeler, met meer kwaliteit en goedkoper kan uitbesteden. Complexiteit vereist keuzes. Wat kan ik goed en wat moet ik juist anderen laten doen. Samen doen waar we goed in zijn is het nieuwe credo van succesvolle ondernemingen.

GEDRAG

We kunnen nog zo goed alles geregeld hebben in onze organisatie, maar mensen maken of breken een bedrijf. Zonder mensen staat alles stil. Maar alleen ‘twee armen en twee benen’ is niet voldoende. Natuurlijk: mensen hebben kennis en vaardigheden nodig om effectief te zijn. Maar die kennis is te leren. En vaardigheden ontstaan als medewerkers de gelegenheid krijgen te oefenen tot ze het ‘kunstje’ onder de knie hebben. Maar het echte breekpunt zit in persoonlijk en gewenst gedrag. En dat begint met de verschillen in je organisatie te omarmen. Creëer geen eenheidsworst. Twee dezelfde mensen is er één teveel. Maar de vraag is ook: hoe ga je om met al die verschillen? Dat begint bij jou. Ken je eigen gedrag. Je hebt er misschien geen idee van hoe juist jouw eigen persoonlijke gedrag positief of negatief uitwerkt in anderen. We zien de dingen niet zoals ze zijn. We zien ze zoals wij zijn. Maar hoe kijken we dan? Hoe kijk jij naar de dingen? Hoe kijken we naar onszelf en anderen? Om echt leiding te kunnen geven aan anderen, vraagt dat je een beetje verstand hebt van mensen. Te beginnen bij jezelf.

Ga leren wie je bent!

Leidinggevenden eisen soms net even te vaak van hun medewerkers dat gewenste gedrag wat ze zelf niet waarmaken. Au! Leidinggeven aan anderen begint met het leidinggeven aan jezelf. Als je dat begrijpt – hoe moeilijk dat is – dan begin je ook een beetje te begrijpen wat jouw medewerkers nodig hebben. Ons advies: zorg dat leidinggevende iets begrijpen van de menselijke psychologie en menskunde. Gewenst gedrag gaat over veranderen en dat is moeilijk zat. We hebben allemaal stellige voornemens gehad die gestrand zijn. Daar worstelen medewerkers net zo hard mee. Dus als jij het als leidinggevende het gewenste  gedrag niet voor kunt doen, hoe kunnen jouw mensen het dan nadoen? Ga leren wie je bent. Wie je wilt zijn en wie je vooral niet wilt zijn. Ga de uitdaging van zelfreflectie aan. Heb de moed jezelf ter discussie te stellen. Want hoe beter jij jezelf begrijpt hoe beter je anderen begrijpt waar je leiding aan hebt te geven of mee wilt samenwerken.

VERANDEREN

Konden business modellen – nog niet eens zo heel langgeleden – 10- tallen jaren mee om er omzet en winst mee te maken, is dit nu wel anders. Onderzoekers gaan er vanuit dat deze verdienmodellen hooguit zo’n 3 jaar meegaan. Maar dat lijkt nu al elk jaar korter te worden. Kortom: we zijn voortdurend in verandering. Als we veranderen vervelend vinden hebben we echt een probleem. Het is tijd er van te gaan houden want het gaat niet meer weg. Het helpt enorm als we beter begrijpen waar veranderen over gaat. Het veranderproces van complex naar eenvoud terug te brengen. Daar gaat het om. Veranderprocessen kun je grofweg in 3 onderdelen onderbrengen.

1. Verbeteren: Het gaat dan om activiteiten die laag gewaardeerd worden door je opdrachtgevers. Je concurrenten doen het dus een stuk beter. Ga verbeteringen aan brengen. Een waardering van 7 of 8 is wel het minste wat gehaald moet worden als je relevant wilt blijven voor jouw klanten.

2. Vernieuwen: Je scoort met deze activiteit een prima cijfer. Maar klanten zitten er niet meer op te wachten. Verbeteren heeft dan ook geen zin. Je moet op onderdelen iets vernieuwen, toevoegen, veranderen, zodat er meerwaarde ontstaat. Het huidige product, de huidige dienst of service is niet meer passend. Hoe goed het ook is. Vernieuw en verander het en luister naar je klanten wat dat is.

3. Innovatie: Op onderdelen – en misschien wel je businessmodel zelf – heeft als organisatie haar houdbaarheidsdatum bereikt. Of zelfs al overschreden. Je bent met je huidige pakket aan producten diensten en services niet meer relevant. Niemand zit hier meer op te wachten. Zie de feiten onder ogen. Het is tijd om je zelf opnieuw uit te vinden. Je zult iets totaal anders moeten gaan doen. Voor de één een nachtmerrie. Voor de ander een unieke nieuwe kans een totaal andere weg in te slaan. Ga ontdekken welke nieuwe weg dat is. Ga opnieuw naar je zelf, je organisatie en je mensen kijken. Durf te veranderen.

Veranderen is lastig

Welke verandering voor jouw organisatie noodzakelijk is, is maatwerk. Maar veranderen is lastig. Wees eerlijk over veranderen. Want een Quick Fix in veranderen bestaat niet en is gedoemd te mislukken. Haast heeft ook geen zin. Je hebt tijd. Veranderen kost tijd. Vraag hulp en omring je met mensen die je daarbij helpen. Veranderen is een vak. Het mislukt om die reden te vaak. Zelf knutselen en bezig zijn met zaken waar niet je talenten en competenties liggen is nooit handig. Maar zeker niet bij transformatieprocessen van je organisatie. Daar zijn de belangen en risico’s gewoon veel te groot voor.

Vandaag is morgen gisteren

ANDERS DENKEN EN ANDERS DOEN

In het boek ‘Vandaag is morgen gisteren’ komen de thema’s Leiderschap, Organisatie, Gedrag en Veranderen uitgebreid aan de orde. Het zijn dé thema’s die de essentie vormen binnen elke organisatie. Als het jou lukt om vandaag anders te denken, om vervolgens daadwerkelijk anders te leren doen, zul je morgen kunnen zeggen dat je gisteren geschiedenis hebt geschreven. Want vandaag doet ertoe. Ik wens je veel inspiratie bij het lezen van dit boek. Laat je raken en maak het verschil. En doe het vandaag. Want vandaag is morgen gisteren.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.