Veranderen met verstand en gevoel

ConsultancyVeranderen met verstand en gevoel

Luisteren + Begrijpen = Verbinden

“Waarom doen ze niet wat ik zeg?” is een populaire klacht in management. Natuurlijk niet hardop, maar wel stilletjes en tegen gelijkgestemden. Want natuurlijk weten managers dat we niet meer in de middeleeuwen leven. Mensen onder ‘dwang’ en met ‘zweepslagen’ je wil op leggen is not done. De moderne variant is je zin met commando’s opeisen, zodat werknemers doen wat jij als manager wil. Gevolg is dat zodra werknemers die manager de straat uit zien rijden, ze overgaan tot hún orde van de dag. Tot het moment dat hij z’n wagen weer voor het kantoor aan het inparkeren is.

Werknemers willen geen gelijk

Ze willen begrepen worden. Diep in ons hart weten we allemaal wel dat wij mensen onze wil niet kunnen opleggen. Wij kunnen mensen niet veranderen. Mensen kunnen alleen zichzelf veranderen. Zodra wij deze natuurwet overtreden bereiken we niets. Het is de belangrijkste reden waarom het merendeel van de verandertrajecten en reorganisaties mislukken. Zolang wij werknemers zien als ‘tegenstanders’ en meningsverschillen als ‘strijd’ gaat het moeilijk worden. Maar werknemers willen helemaal niet persé gelijk hebben. In de eerste plaats willen mensen begrepen worden. Dat is ook precies wat werknemers van hun leidinggevende mogen verwachten. Dat hij hen kent, begrijpt en weet wat er tussen hun oren afspeelt. En nee, ‘ik begrijp je’ is echt heel iets anders dan ‘ik ben het met je eens’. Begrijpen gaat over erkenning en respect voor de mening of het standpunt van die ander.

Het geheim van luisteren en begrijpen

Zodra je het geheim van luisteren en begrijpen begint in te zien, krijg je samen meer voor elkaar. Maar ‘echt’ luisteren is topsport. Echt luisteren is namelijk heel wat anders dan ‘aanhoren’. Luisteren om te begrijpen is in de huid van die ander kruipen. Achter zijn of haar standpunten, meningen en emoties een kijkje nemen. Zonder oordeel luisteren en vragen stellen. Met maar één doel: begrijpen. Stephen R. Covey heeft ons in zijn bestseller ‘De 7 eigenschappen van effectief leiderschap’, geleerd dat we eerst moeten begrijpen, voor wij begrepen kunnen worden. Als je iemand echt wil begrijpen is vragen stellen het beste instrument. Deze vragen zijn niet bedoelt om de ander in een hoek te drijven zodat je een discussie kan winnen. Nee, je wil echt begrijpen waarom iemand denkt wat hij/zij denkt. Zodra je dat begrijpt, heb je een handvat om samen verder te kunnen. Mensen geven hun hardnekkig ingenomen standpunt niet op zonder zich eerst begrepen te voelen. Maar er is meer. Zodra je vragen stelt en luistert om echt te begrijpen, kijk er dan niet vreemd van op dat je erachter komt dat jij je standpunt of mening moet bijstellen.

Communiceren met je oren creëert verbinding

Zodra mensen zich begrepen voelen, staan we samen in de ‘nul’ stand. Vanaf dat punt is alles mogelijk, omdat we het elkaar mogelijk willen maken. Dat eeuwige ‘armpje drukken’ in organisaties om gelijk te krijgen is de grootste bedreiging voor verandermanagement. En juist veranderprocessen zijn dagelijkse kost geworden. Veranderingen slagen niet als we binnen organisaties niet leren verbinden. Veranderen moet samen. Met minder kun je geen genoegen nemen. Het is daarom een misverstand te denken dat veranderprocessen moeilijk zijn. Veranderen is niet moeilijk. Wij zijn moeilijk! Geef je (diep)gewortelde standpunten op en luister naar elkaar. Dan worden veranderingen een mooi bewijs van onderlinge verbondenheid die het verschil maken in organisaties.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.