Voordelen van wandelen in de lunchpauze

ArbodienstWandelen als gezondheidsboost in corona tijd

60 minuten wandelen: dé gezondheidsboost in coronatijd. Nu corona om zich heen grijpt beseffen we opeens dat onze gezondheid en weerstand wel een tandje beter kan én moet.

De nieuwe ‘vijand’ heeft het op ons immuunsysteem en weerstand voorzien. En juist die hebben we soms al té lang, niet echt goed onderhouden. Nu de sportscholen tijdens de lockdown dicht zijn, is ook deze route afgesneden. Maar misschien had je wel een abonnement, maar zagen ze jou daar maar zelden. Want lid worden gaat sneller dan structureel op komen dagen. Hoewel we allemaal wel weten dat gezondheid onlosmakelijk is verbonden met gezond eten én voldoende bewegen, wil ons automatische gedrag daar maar lastig aan wennen.

Wandelen als intensieve workout

Maar voor we ons in wandelschoenen laten wringen, willen we graag weten wat dit nou echt gaat opleveren. Laten we dan eens luisteren naar de bekende neuropsycholoog Erik Scherder. Inmiddels een bekende Nederlander die ons in beweging wil krijgen. Maar wel met goede gezondheidsargumenten.

Hij pleit er voor om dagelijks een stukje te gaan wandelen, aangezien dat een hele hoop gezondheidsvoordelen met zich mee brengt. Sterker nog; hij stelt dat het je wel eens betere resultaten kan opleveren dan een intensieve workout. Zo’n dagelijkse wandeling geeft belangrijke fysieke en mentale gezondheidsvoordelen aldus Scherder. Zelfs bij matig intensieve bewegingen zul je snel meer productiviteit en creativiteit ervaren.

Het is simpel zegt Schreder: bij wandelen gaat je hart beter werken en zal je bloed rondpompen via de halsslagader naar je hersenen. Hierdoor raken je hersenen beter doorbloed. En dat is precies wat je wilt bereiken. Dus zo’n lunchwandeling is zo gek nog niet voor effectieve en creatieve prestaties in de middag. Bewegen op het werk is dus al de eerste stap die je kunt zetten!

Alle voordelen van wandelen op een rijtje:

Ons brein
We lazen al dat regelmatig wandelen ons productiever en creatiever maakt. Maar het is ook goed voor ons geheugen. Onderzoek heeft aangetoond dat het geheugen beter ontwikkelt blijft. Sterker nog; we hebben minder kans om later Alzheimer te krijgen.

Hart- en bloedvaten
Hoge bloeddruk is nog steeds een van de belangrijkste uitkomsten als we niet of onvoldoende bewegen. Maar het goede nieuws is dat zelfs al bij een half uurtje wandelen per dag, we hier behoorlijk wat positieve invloed op kunnen uitoefenen. Naast het verlagen van de bloeddruk verlagen we ook nog eens ons cholesterolgehalte in ons bloed. Bij zulke wetenschappelijk aangetoonde positieve effecten bij 30 minuten, kun je zelf wel nagaan dat een uurtje wandelen absoluut veel voordelen geeft voor je hart- en bloedvaten.

Darmstelsel
Bewegen is goed voor je darmstelsel. Bij wandelen breng je niet alleen jezelf in beweging, maar ook je darmen. Hiermee stimuleer je de stofwisseling. Voor al diegene die last hebben van obstipatie: goed nieuws! Zo’n dagelijkse wandeling kan dus veel vervelende effecten voor je oplossen als de stoelgang niet vanzelfsprekend is voor je.

Spieren en botten
Je snapt dat wandelen sowieso goed is voor je botten en spieren. Door niet bewegen verliezen deze al snel hun kracht en flexibiliteit. En dat gaat hard. Dus in de benen. Want dagelijks een stevige wandeling zal recht evenredig je spieren en botten stevig ontwikkelen. Ook zorgt matig bewegen door wandelen er voor dat je kraakbeen minder hard slijt. Dagelijks bewegen en wandelen vertraagt deze processen en dat is winst waar je eigenlijk niet meer voor hoeft te doen dan elke dag even een uurtje uit je stoel te komen.

Slaap
Steeds meer mensen ontwikkelen slaapproblemen. Maar dagelijks even de benen strekken doet veel goeds voor je nachtrust. En juist een goede nachtrust blijkt steeds belangrijker, zo vertellen onderzoeken ons. Goed slapen heeft een enorm positief effect op onze algehele gezondheid. Dagelijks bewegen maakt dat je makkelijker in slaap valt en ben je ook ’s nachts minder wakker. Wandelen ontspant. Dus na het avondeten even een blokje om is meer dan een goed idee. Het is slaapverwekkend.

Diabetes 2
Deze, snel om zich heen grijpende, welvaartsziekte heeft nogal wat consequenties in mensenlevens. Diabetes type 2 geeft verstrekkende en ingrijpende gezondheidsproblemen. Maar verrassend genoeg heeft onderzoek aangetoond dat een dagelijkse wandeling diabetes 2 met bijna 60% kan worden verlaagd. Zo’n dagelijkse wandeling is met recht een gezondheids- boost voor diabetes 2 patiënten.

BMI en gewicht
Overgewicht is een sluipmoordenaar die het op je gezondheid heeft voorzien. Maar wie dagelijks de moeite neemt te wandelen, verkleint op een heel natuurlijke manier de kans op overgewicht. Natuurlijk is gezonde voeding evenzo belangrijk, maar dagelijks bewegen hoort hier wel bij. Met een uurtje wandelen verbrand je al gauw 240 kilocalorieën.

Onze zuurstof fabriek
Door dagelijks te bewegen werk je aan het verhogen van je conditie. Afgezien van het feit dat jij je hierdoor fitter en gezonder voelt is zijn er ook voordelen te behalen voor je longen. Door bewegen zorg je ervoor dat je longen in staat zijn meer vermogen te ontwikkelen om zuurstof op te nemen.

Langer leven
Er zijn talloze onderzoeken die onverkort wijzen op de grote voordelen van bewegen versus gezondheid. We snappen allemaal dat een goede gezondheid ons veel weerbaarder maakt tegen allerlei ziektes en daardoor kans maken langer te leven.

Het gapende gat tussen ‘voornemen’ en ‘doen’.

De vele onderzoeken en uitkomsten zijn overrompelend overtuigend. We kunnen niet meer wegkijken en doen of dit niet over ons gaat. Jij en ik weten inmiddels heel goed dat juist bewegen door ‘simpel’ dagelijks te wandelen ons heel veel gezondheidsvoordelen opleveren. Maar waarom doen we het dan niet of onvoldoende? Anders denken over gezondheid is hot. Maar anders denken is nog geen doen. Daar zit de crux.

We moeten echt beter begrijpen waarom we niet doen wat we ons zo stellig hadden voorgenomen. Ben Tiggelaar is gedragswetenschapper en heeft een bestseller geschreven met de titel ‘De Ladder’. Hierin beschrijft hij waarom het zo moeilijk is voor ons mensen te veranderen. Maar ook welke drie stappen wél werken.

Wil je meer weten over gedrag en gedragsverandering? Lees dan ook de volgende blogs:

Veranderen

Besluit eerst zelf te veranderen

Veel mensen denken nog steeds dat het laten slagen van gewenste verandering, met wilskracht of doorzettingsvermogen te maken heeft. En dat is nou juist in de meeste gevallen de reden dat we falen. Wat we hier van kunnen leren en wat de vele onderzoeken ons hierover te zeggen hebben, is verwerkt in deze 12 lessen in persoonlijke verandering. Want als jij niet besluit te veranderen, zal er niets veranderen. Lees meer..

Verandermanagement door John Kotter

Veranderen van binnen naar buiten

Veranderingen opleggen (van buiten naar binnen) heeft niet zoveel zin. Managers die dat doen merken dat mensen nog wel een poging doen als de manager in de buurt is. Al was het maar om hem of haar te pleasen. Maar zodra de leider is verdwenen, gaan werknemers over tot de orde van de dag en… hun oude gedrag. Lees meer.. 

veranderen

Nemen we de roltrap of de ladder?

Als je echt wilt veranderen realiseer je dan dat dit alles met persoonlijk gedrag te maken heeft. Het heeft dus alles te maken met jou! De roltrap voor een quick fix én duurzaam geborgd resultaat bestaat niet. Beklim de ladder, maar doe het slim én met kennis van zaken. Want veranderen is een vak. Lees meer.. 

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een antwoord

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

1 Reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.