Vooruitblik 2021

ConsultancyVooruitblik naar jaartal 2021

…kijk niet achterom, daar ben je niet naar onderweg…

Het was me het jaartje wel zeg. Mensen en organisaties schudden op hun grondvesten of storten zelfs in. Met grote stappen zijn we onderweg naar het kruispunt van oud naar nieuw. We hebben de pas erin, want ik denk dat de meeste van ons zo snel mogelijk dit jaar willen vergeten. Waren er al mooie en onvergetelijke momenten, ze werden altijd weer overschaduwd door lelijke, verdrietige en moeilijk te verteren gebeurtenissen. Daarom blikken we vooruit naar het nieuwe jaar met nieuwe hoop en verwachting. Een nieuw jaar is als een vlekkeloos wit vel papier. Een heel nieuw begin. Maar wat schrijven we op? Wat moet er komen te staan? Wat en hoe gaan we het nieuw en anders doen?

VOORUITBLIK 2021 – Persoonlijke ontwikkeling

In meer of mindere mate zijn we allemaal onszelf dit jaar tegengekomen. In moeilijke tijden leer je vooral jezelf beter kennen. En… viel het mee of tegen? Onderzoeken laten zien dat er nog al wat mensen zijn die ontdekt hebben dat ze het roer moeten omgooien. Ze kwamen erachter dat het vak, beroep of de functie, misschien toch niet bij hen past. Maar wat dan? Eén ding is zeker, je kunt wel wat advies gebruiken. Je staat tenslotte voor een grote uitdaging om een nieuwe weg in te slaan. Persoonlijkheidstesten en/of een loopbaancoach kunnen je echt helpen de juiste richting te vinden. Bij het worden wie je bent is een beetje professionele hulp natuurlijk helemaal niet raar. Integendeel. Als ontdekken wie je bent makkelijk was, had je dit wel eerder gedaan. Ga niet dwalen en verlies niet onnodig tijd. Professionals kunnen jou helpen de juiste richting te vinden. Worden wie je bent is het waard om je over je belemmerende overtuigingen heen te laten helpen.

Opleiden

Maar misschien weet je allang wie je bent en wat je wilt. Maar ben je er ook achter gekomen dat er nog losse eindjes zitten aan je kennis en vaardigheden. Die losse eindjes bijspijkeren en vastknopen, zou zomaar jouw doel voor het nieuwe jaar kunnen zijn. Meer worden dan je al bent. Door die betere leider, manager of medewerker te worden. Soms kom je erachter dat je gewoon meer moet weten. Je schiet te kort. Dan is een concreet opleidingsplan jouw routekaart voor het nieuwe jaar.

Het kan ook zijn dat jij je, door de mentale druk in je werk en leven, minder goed voelde opgewassen tegen alles. Vooral als het echt moeilijk was. Als het even helemaal niet mee zat en je medewerkers toch veel van jou als leider en manager verwachten. Om dan het juiste gedrag te kiezen en inspirerende motivatie te laten zien was moeilijk voor je. Misschien moet je dan eerst maar eens de moed hebben eerlijk te worden tegenover jezelf. Je bent niet zo goed als jezelf wel dacht. Spring dan eens over je eigen leiderschaps- schaduw heen. Kiezen voor leiderschapscoaching en/of persoonlijke ontwikkeling is geen teken van zwakte maar van kracht. Kwetsbaarheid erkennen aan jezelf en in vertrouwen aan je coach zijn de eerste stappen op weg naar krachtig en stabiel leiderschap in goede, maar ook in slechte en zware tijden. Eén ding weten we zeker. In het nieuwe jaar worden wie je bent is het beste voornemen ever!

VOORUITBLIK 2021 – Arbodienst

Als er iets geleden heeft dit jaar is het wel onze fysieke en mentale gezondheid. Niet iedereen is er zonder kleerscheuren vanaf gekomen. Je kunt natuurlijk blijven kijken naar de butsen en deuken die je hebt opgelopen en zo het nieuwe jaar instappen. Maar zou de vraag niet moeten zijn: wat ga jij anders doen? Want als je blijft doen wat je altijd deed, krijg je wat je altijd al kreeg. Als medewerker is het dan wel tijd dat je eens het gesprek aan gaat met je manager of leidinggevende. Als dat moeilijk is stap dan naar de vertrouwenspersoon in je organisatie. Maar ga in gesprek en zorg ervoor dat het nieuwe jaar ook echt een nieuw jaar gaat worden voor jou.

Verzuim

Als management kun je je borst nat maken als we vooruitblikken op het nieuwe jaar in. Alle verzuim seinen staan op rood. Het corona jaar heeft bij velen een veenbrand ontwikkelt aan persoonlijke onderliggende stressfactoren. En steeds was er geen tijd om hier tijd en aandacht aan te besteden. De rollercoaster Covid19 walste over ons heen en eiste al onze aandacht op. En als we al tijd kregen om naar adem te happen, kwam letterlijk de volgende golf er al weer aan. Het is alle hens aan dek nu we weer voorzichtig naar het ‘oude normaal’ gaan. Want woekerende en onderliggende problemen breken vroeg of laat een weg naar buiten. Laat je niet overvallen en laat je adviseren op welke manier jij je als organisatie en management kan voorbereiden. Kijk daarom kritisch naar je arbodienst. Zijn zij echt jouw businesspartner in vóór- maar ook juist nu in tegenspoed? De golf aan psychisch -sociale klachten van medewerkers – die er met zekerheid op ons af gaat komen-  vraagt professie en slagkracht. Wat meer eerlijke maar kritische arbodienst- reflectie kan bepaalt geen kwaad. Neem geen genoegen met middelmatigheid van je arbodienst. Je kunt het je simpelweg niet veroorloven.

VOORUITBLIK 2021 – Organisatie & Consultancy

Veel bedrijven zijn met flinke kleerscheuren door dit jaar heen gekomen. Sommigen hebben het niet gehaald of zijn onzeker of ze niet alsnog zullen struikelen. Eén ding is zeker; niets blijft hetzelfde. Wie nu nog denkt dat het ‘oude normaal’ geen betrekking heeft op de inrichting en uitvoering van jouw organisatie, maakt een ‘levensbedreigende’ denkfout. Als er iets is wat we geleerd hebben dit jaar, is dat we aan de vooravond staan van fundamentele en ingrijpende veranderingen. Laten we eens kijken naar misschien wel de drie meest cruciale en dominante veranderingen voor het komende jaar:

  • Eerst automatiseren dan mensen

    De digitalisering en automatisering in organisaties is al enige tijd aan een stevige opmars begonnen en niet meer te stoppen. Maar vaak nog met de handrem erop. Die moet er echt af! Automatisering en digitalisering is één van de onmisbare versnellers voor elke organisatie. Wat je systemen automatisch kan laten doen, is werk wat je niet aan je medewerkers moet geven. Je doet hen en je organisatie tekort. En ja, dat vraagt per definitie een nieuw ontwerp van je organisatieplaatje. Dat is soms eerst afschalen, om vervolgens versneld op te kunnen schalen. Stap uit de ‘paardentram’ en check in op de ‘hogesnelheidstrein’. Want digitalisering en automatisering is een fundamenteel onlosmakelijk onderdeel van de toekomst voor elke onderneming.

  • Focus op de corebusiness

    We hebben ons als ondernemer en management onverantwoord lang bezig gehouden met allerlei organisatorische ‘bijzaken’. Waarvan er in de organisatie zelf vaak onvoldoende of geen kennis van aanwezig is. Die organisatorische ‘bijzaken’ zijn overigens ongelofelijk belangrijk. Zorgen dat medewerkers structureel leren en zich ontwikkelen bijvoorbeeld. Of beleid ontwikkelen m.b.t. gezondheid, vitaliteit en beheersing op verzuim. Op het juiste moment de juiste man/vrouw op de juiste plaats in de organisatie realiseren. Maar ook verantwoorde besluiten nemen in het tijdig – en arbeidsrechtelijk juist – afscheid nemen van medewerkers. Juridisch je zaken op orde hebben zodat er geen onnodige kostbare claims en andere onrechtmatigheden je onderneming bedreigen. En wat te denken van het actueel op orde hebben van je financiële cijfers, zodat je op elk moment de financiële gezondheid van je organisatie inzichtelijk hebt. Maar als organisatorische aspecten niet je corebusiness (eerste liefde) is, verdrink je erin. Zowel in teveel tijd als in ondermaatse kwaliteit.
    Resultaat: moeizame processen en stagnerende ontwikkelingen. Stop ermee. Focus is het nieuwe goud. Ga doen waar je goed in bent. En kies voor flexibele samenwerkingen met externe professionals. Verzeker je van de kennis die jouw organisatie nu nodig heeft en verbaas je over de kostenbesparingen die je hiermee kunt realiseren. Gebruik je tijd en geld voor noodzakelijke veranderingen (verbeteringen – vernieuwingen – innovaties) en ga weer ondernemen.

  • Grip krijgen op leven en werk

    We kunnen niet nóg harder gaan werken. De stijgende burn-out cijfers liegen niet en ze zijn schrikbarend. Het is tijd voor: niet harder maar slimmer. Dat is ophouden met druk zijn en kiezen voor effectief (waarde en doelgericht). Dat is o.a. keuzes maken wat je niet meer gaat doen. Je timemanagement op orde brengen en stoppen met in chaos te leven. Ophouden met standaard vergaderingen en werkoverleg bijvoorbeeld. Stop er mee de ‘papa of mama’ te zijn voor je medewerkers. Ga medewerkers opleiden in zelfleiderschap. Zelfstandige werknemers zijn namelijk prima in staat om de meeste vragen zelf te beantwoorden. Medewerkers (situationeel) coachen in zelfstandigheid en weerbaarheid maakt van hen tevreden en volwassen professionals. Laat medewerkers ontdekken waar 1. hun talenten/competenties liggen en 2. hun passie (intrinsieke motivatie) vandaan komt. Met deze gecombineerde waarden gaan medewerkers per definitie bijdragen aan de economische waarden en doelen van de organisatie. Stop met structureel overwerk. Want dan is er structureel echt iets grondig mis in de organisatie. Het is harder werken zonder extra opbrengst. Onderzoeken zijn daarin vernietigend duidelijk. Eis als management niet van medewerkers wat jezelf niet kunt waarmaken. Walk your talk. Breng je eigen leven en werk en dat van je medewerkers in balans. Het succes van je onderneming is vervolgens eerder vanzelfsprekend dan verbazingwekkend.

VOORUITBLIK 2021 – commercieel en het nieuwe verkopen

Het kan je gewoon niet ontgaan zijn. De wereld waarin transacties tot stand komen voltrekt zich steeds meer online. Het is onafwendbaar. Traditioneel was de verkooproute: hoe kom ik in contact met potentiele nieuwe en bestaande opdrachtgevers? Maar deze route zal steeds minder relevant blijken. Het gaat er nu om hoe jouw bestaande en nieuwe klanten jou weten te vinden. Daarbij zal de website van de organisatie als het nieuwe verkoop- en transactieplatform functioneren. Bedenk wel dat alleen een mooie overzichtelijke digitale presentatie op internet niet meer is dan een mooie auto zonder motor. Dat topje van de ijsberg boven de waterlijn is belangrijk, maar daar ga je zeker geen commerciële resultaten (opdrachten en/of hot leads) mee behalen. Vergeet het! Het zal er op aankomen dat jouw online marketing onder de waterlijn op orde is én blijft. En natuurlijk blijven persoonlijke verkoop/sales en adviesvaardigheden belangrijk. Maar alles wijst erop dat voor 80% ook zakelijke verkooptransacties en leadverwerving online gaan plaatsvinden. Er is werk aan de winkel! Want eerlijk is eerlijk, de meeste internetpresentaties zijn op dit moment op z’n best glimmende bolides met haperende en zelfs ontbrekende ‘motoren’. En juist die krachtbron onder de waterlijn moet en zal het verschil gaan maken in het nieuwe verkopen en sales.

VOORUITBLIK 2021 – van transactie naar relatie naar welwillendheid

In crisistijden begrijpen we meer dan ooit dat de menselijke maat belangrijk is. We worden op onszelf teruggeworpen. Dan is de relatie met die ander opeens veel belangrijker en is transactie daar de natuurlijke uitkomst van. Maar wel in die volgorde. In de komende tijd zal juist welwillendheid een belangrijke en unieke waardering opleveren. In een recent artikel in de Harvard Business Review (artikel over – ‘What Good Business Looks Like’) voorspelde oud-Unilever-CEO Paul Polman al dat vriendelijkheid en welwillendheid het gaan winnen, van de woeste en zelf-geobsedeerden. Niet wat we kunnen, maar wie we zijn is het nieuwe goodwill. De belangen van je klant centraal stellen.
Eerlijkheid, transparantie, integriteit en betrouwbaarheid bewijzen en manifesteren creëert duurzame relaties. Winstmaximalisatie inruilen voor winstoptimalisatie voorkomt de alles vernietigende geldhonger. Welwillendheid is de best denkbare basis voor onze huidige en toekomstige relaties. De toekomst is aan welwillende mensen en organisaties waar de menselijke maat uitgangspunt is in denken, spreken en doen.

En nu voorwaarts…

Het is tijd voor ‘anders’. Het is tijd voor een nieuw jaar. Vooral een tijd om bij de pakken óp te staan, i.p.v. neer te blijven zitten. Tijd om de stoute schoenen aan te trekken en te gehoorzamen aan de geweldig uitdagende uitnodiging die elke onderneming ontvangt aan het begin van een heel nieuw jaar. Kijk niet meer achterom, want daar ben je niet naar onderweg.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.