Waarom met minder genoegen nemen als het excellent kan?

ConsultancyExcellent

Van middelmaat naar een excellente onderneming.

Iedereen die onze organisatie een beetje kent, weet dat waarden en duurzame principes voor ons het verschil maken. Want trends hebben maar een korte houdbaarheidsdatum. Het is ook nog eens erg vermoeiend om elke keer maar weer hijgend achter al deze nieuwe hypes aan te rennen. Je organisatie en je mensen worden er gek van. Uiteindelijk sta je na korte tijd weer met lege handen en moet je op zoek naar de volgende ‘adrenaline shot’. Van hypes en trends kun je overigens zeker wel leren en hier selectief gebruik van maken. Maar ga ervan uit dat het kortstondig is. Uiteindelijk blijken deze kortstondige belevingen en tijdelijke ervaringen recht evenredig van waarde voor je organisatie. Voor duurzaam succes zijn fundamentele principes, waarden en tijdloze kenmerken nodig.

Excellente ondernemingen

Tom Peters en Robert Waterman Jr. schreven in 1982 het boek ‘Excellente Ondernemingen’. Beide heren zijn consultants en Tom Peters staat bekend als een spraakmakende business-goeroe. Het boek was al snel een waanzinnig succes. De honger naar fundamentele handvaten om je organisatie en mensen te laten excelleren is van alle tijden. Toen de auteurs na jaren gevraagd werden of ze het boek nog steeds zo zouden schrijven, antwoordden ze met overtuiging ‘ja’. Het taalgebruik zou misschien hier en daar eigentijdser worden verwoord, maar de 8 kenmerken voor excellerend succes, zouden ze zeker weer zo hebben opgeschreven. Als toevoeging zouden ze aandacht hebben besteed aan creativiteit en de snelheid waarmee veranderingen zich voltrekken.

Het is daarom de hoogste tijd de 8 tijdloze fundamentele principes en kenmerken van excellerende ondernemingen opnieuw te leren kennen.

8 kenmerken van excellerende ondernemingen

1- Actiegerichte oriëntatie

Naarmate organisaties groeien, worden ze al snel log en lastig te besturen. Problemen worden weggestopt in commissies en projectgroepen. Maar deze logge en veel te grote teams, werken verlammend en serieus goede initiatieven sterven een vroege dood. Excellerende organisaties kenmerken zich door effectief te handelen. Problemen en vraagstukken worden snel gedetecteerd. Direct start er een kleine werkgroep die zorgvuldig is samengesteld en zichzelf direct weer opheft als de antwoorden en oplossingen zijn gevonden.

Een ander kenmerk is dat deze organisaties zich zelf opsplitsen in kleine flexibele eenheden. Hiermee creëren ze werkbare en actiegerichte eenheden. Functies zijn functies. Meer niet. Er is geen plaats voor doorgeschoten hiërarchische echo’s. Welke rol je ook hebt: doe wat nodig is en doe het direct. Excellerende organisaties voorkomen dat ze complex worden en hebben focus op actie en doen.

2- Klantgerichte instelling

Excellente organisaties hebben een (bijna) obsessief gerichte aandacht op hun klanten. Klanttevredenheid wel te verstaan. Als geen ander begrijpen ze dat klanten hun bestaansrecht zijn. Ze maken van elke klant hun grootste fan. Ze kennen hun klant echt en weten bijvoorbeeld wanneer deze jarig is. Vragen stellen en luisteren naar de klant is een dagelijkse bezigheid. Na de verkoop begint het pas echt. Excellente bedrijven snappen wat het heeft gekost om deze klant binnen te halen. Ze doen er alles aan om deze klant te houden door deze excellent te bedienen. Ze begrijpen als geen ander dat investeren in klanttevredenheid het best denkbare rendement is van je tijd en geld.

3- Autonomie en ondernemingsgeest

Zodra ondernemingen groeien, groeit de bureaucratie. Teveel takken aan dezelfde boom. Het ‘vermoord’ innovatie en dwarsdenkers. Excellente organisaties kenmerken zich door autonomie en ruimte voor anders denken. Ze moedigen dit juist aan en steunen voorvechters voor veranderingen.

Die kracht van durven veranderen en anders denken en doen komt van binnenuit en is niet opgelegd. Communicatie en het delen van informatie is belangrijk en zien deze bedrijven niet als onderlinge bedreigingen. Als jij wint, win ik. Eigenaarschap is niet voorbehouden aan het management. Het zit in de hele organisatie. En je mag falen. Zonder mislukkingen geen innovatie.

4- Productiviteit door inzet van mensen

Excellerende organisaties hebben het niet over human capital, maar over mensen. Zij stellen dat de mens de bepalende factor is. Ze kiezen voor hun werknemers door hen trainingen te geven en te leren begrijpen wat ze nodig hebben. Geen vuistdikke personeelshandboeken, maar alleen een aantal kernachtige kaders en uitgangspunten. Zodra mensen binnen zijn doen ze er alles aan hen te laten slagen en te begeleiden naar een vaste duurzame aanstelling. Ze willen dat mensen zich geen zorgen hoeven te maken over hun baan en toekomst.

Excellente bedrijven lijken meer op zakelijke families dan op afstandelijke werkverbanden. Als de mens centraal staat dan hoef je niet alles dicht te timmeren met voorschriften. Dan zal de intrinsieke motivatie en willen behoren bij de ‘familie’ zorgen voor effectiviteit en productiviteit van de mens in die organisatie. Wederzijds vertrouwen staat in deze ondernemingen centraal. Niemand hoeft op z’n hoede te zijn. Je hoeft ook mensen niet te ‘controleren’ als je uit gaat van vertrouwen.

5- Persoonlijke inzet en waarden bewustzijn

Als je wilt dat mensen betrokken zijn, betrek ze er dan bij! Betrokkenheid gaat verder dan alleen de letterlijke betekenis van het woord. Geef mensen bezielende werkomgevingen waar inspiratie, gedrevenheid en betrokkenheid als vanzelf functioneert. Maak persoonlijke inzet mogelijk door de hiërarchie als belemmering te elimineren in organisaties. Geef ruimte en vrijheid, zodat mensen waarde kunnen toevoegen. Creëer een omgeving waarin medewerkers trots zijn. Trots op hun dienst, product, services en bedrijf. Werknemers als de best denkbare ambassadeurs.

6- Schoenmaker blijf bij je leest

Focus is het nieuwe goud. Deze uitdrukking past bij excellente organisaties. Ze weten heel goed waar ze wel en niet excellent in zijn. Overnames en fusies die gedreven worden door zelfoverschatting falen bijna allemaal. Een vreemde business overnemen, doet de hele organisatie vervreemden van elkaar. Je ziet deze overnames, die gebaseerd zijn op niet integere en of uitsluitend financiële redenen, zelden slagen. De gehele geloofwaardigheid van de onderneming loopt averij op. Excellente organisaties zijn zeer terughoudend in overnames en fusies. Ze weten wat ze hebben en waar ze in geloven. Dat maakt ze kritisch. Doen waar je goed in bent is een belangrijk kenmerk van excellerende bedrijven.

7- Eenvoudige organisatie met kleine staf

Sommige ondernemingen zijn net mummies: erg ingewikkeld. Je herkent excellente organisaties al snel aan hun platte structuren en gebrek aan hiërarchische verhoudingen. Zelf leiderschap en zelfmanagement is een verantwoordelijkheid van alle werknemers. Eigenaarschap en zelfstandigheid zijn kenmerkend voor excellente organisatiestructuren. Op alle niveaus tref je een ondernemingsgeest aan. Leiders maken zich misbaar en dragen verantwoordelijkheden snel over aan door hen zelf gecoachte medewerkers.

Kleine eenvoudige zelfstandige divisie of businessunits maken het verschil en werkt synergetisch en effectief voor de hele organisatie.

8- Vrijheid en gebondenheid

Excellerende bedrijven en organisaties kenmerken zich door vrijheid, verantwoordelijkheid en vertrouwen. Duurzame waarden en principes zijn uitgangspunten en gekaderd. Daarbinnen is er alle ruimte voor kwaliteit, innovatie, veranderprocessen, vernieuwingen en verbeteringen. Het is de rode draad die door de hele organisatie loopt. In dit kenmerk van excellerende organisaties komen alle eerder genoemde kenmerken samen. Duurzame waarden die bedrijven duurzaam laten excelleren.

Van Middelmaat naar Excelleren.

Tom Peters en Robert Waterman hebben met hun boek ‘Excellente Ondernemingen’ een tijdloos inzicht gegeven hoe je het verschil maakt als bedrijf. Excelleren staat voor: Onderscheiden – Overtreffen – Schitteren – Uitblinken –  Uitmunten –  Uitsteken – Zich onderscheiden. Wat opvalt, is dat de genoemde kenmerken zich niet bevinden buiten ons bereik. Nee! Integendeel. Bedrijven en organisaties kunnen hier principieel en fundamenteel voor kiezen.

Het is geen quick fix keuze. Maar een duurzame. Een die het verschil maakt tussen middelmaat en excellent. En je hoeft er niet voor in het management of directie te zitten. Ook op werknemersniveau kun je vandaag kiezen voor excellent het verschil te maken.

Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via 088-505 6000 of vraag gratis en vrijblijvend informatie aan via de groene button!

Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en blijf op de hoogte

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.