Waarom zou je met ‘goed’ genoegen nemen als het ‘geweldig’ kan?

VerandermanagementTraining Succesvol Coachen

Voor veel bedrijven is ondernemen een ratrace. Met list – en soms bedrog – proberen ze de tredmolen van de middelmaat te ontstijgen.

De concurrentie is moordend en de wensen en eisen van klanten lijken soms het onredelijke te overstijgen. Ga er maar aan staan. Toch zien we dat sommige bedrijven veel beter en excellent presteren. Hoe kan dat?

Dat was precies de vraag die Jim Collins zich stelde. Jim is bedrijfskundige en wetenschapper. Hij ging op zoek naar de antwoorden wat het geheim was om te komen van ‘good to great’. Na eindeloos veel en wereldwijd onderzoek, duizenden interviews, en oneindig veel data , herkende hij de 7 succesfactoren van geweldige bedrijven en schreef er een boek over.

 

Good to Great

Zijn boek ‘Good to Great’ is een bestseller en de theorie is nog steeds actueel. Als jij je als ondernemer serieus neemt, neem dan deze 7 succesfactoren serieus. Het scheelt je heel wat zwoegen en onnodig veel teleurstellingen en geld.

 

  • Niveau 5-leiderschap.

    In zijn boek laat hij zien welke stappen in ontwikkeling leiders doormaken voor zij belanden op niveau 5. Voor Collins het niveau waar leiders zich hebben ontdaan van hun ego. Het zijn zeer bescheiden leiders die opereren op de achtergrond. Ze erkennen dat voor succes ook een beetje geluk hebben een belangrijke factor is. Bij succes schuiven ze hun mensen naar voren. Bij mislukkingen stappen juist zij naar voren en nemen de verantwoordelijkheid voor het falen.

  • Eerst wie… dan wat.

    Het is belangrijk te weten ‘waarom’ je dingen doet, ‘wat’ je wilt gaan doen en ‘hoe’ dat denkt dat te gaan doen. Maar nog belangrijker is zegt Collins, ‘wie’ het gaat doen. Zorg dat je de juiste mensen aan boord haalt. De juiste mensen beschikken over de juiste kennis en vaardigheden. Maar belangrijker nog: ze beschikken over het juiste gedrag en een intrinsieke motivatie. Wat je als bedrijf ook besluit te doen, zorg dat je de juiste mensen binnen haalt. Bij twijfel niet inhalen! Bestaan er twijfels over iemand tijdens een sollicitatieprocedure?…neem ze niet aan. Bestaan er twijfels over iemand in je organisatie?.. neem dan snel afscheid. Je kunt geen geweldig bedrijf worden met middelmatige mensen. Zet alleen de beste mensen op de grootste uitdagingen, projecten, opdrachten en vraagstukken van je bedrijf.

  • Zie de feiten onder ogen maar verlies de hoop niet.

    Goede leiders kijken niet weg als er zich problemen voor doen. Zij weten dat problemen niet vanzelf verdwijnen. Leiderschap 5 leiders zien de feiten onder ogen. Maar ze verliezen nooit de hoop maar houden de moed er in en spreken dit uit naar medewerkers. In de leider zien medewerkers de hoop dat zij samen ook dit probleem zullen oplossen. Goede leiders stellen vragen over die problemen. Veel vragen. Ze gaan de dialoog aan met medewerkers zonder verwijten. Leiderschap 5 leiders weten dat mensen die echt samen werken, altijd ook samen een weg zullen vinden naar de oplossing.

  • Het egel-principe.

    Hier gebruikt Collins het verhaal van de ‘Egelen de Vos’. De vos die elke dag probeert met een nieuwe strategie de egel te verschalken. Maar de Egel heeft één belangrijk verdedigingsmiddel: zijn stekels. Welke ingenieuze strategie de Vos ook bedenkt om de egel te pakken, op het moment suprême hoeft de egel alleen maar zijn stekels op te zetten en de Vos moet afdruipen. Want daar kan hij niet tegenop. Collins gebruikt dit verhaal om ondernemers te leren hun drie belangrijkste egelpricipes te kennen. 1. waar zijn wij het beste in? 2. waar hebben wij passie voor? 3. waar kunnen wij geld mee verdienen? Zorg dat je hier antwoord op kunt geven en je bent op weg van good to great.

  • Een cultuur van discipline.

    Elke onderneming heeft volgens Collins disciplines nodig. Harde voorwaarden waar we ons aan houden op de weg van goed naar geweldig. Dat betekent dat deze bedrijven én werknemers precies weten wat ze wél moeten doen. Maar ook wat ze vooral níet (meer) moeten doen. Deze disciplines zijn nodig om uit te stijgen boven de middelmaat en om je zelf steeds opnieuw uit te kunnen vinden en te innoveren. Elk bedrijf heeft deze disciplines nodig om dát te doen wat nodig is om de beste in zijn specifieke business te worden en vanuit die positie steeds te blijven innoveren.

  • Technologische versnellers.

    Geweldige bedrijven erkennen de waarde van technologie. Maar zij zullen nooit denken dat alleen technologie hen tot een geweldig bedrijf zal maken. Alleen technologie zorgt niet voor succes. Techniek is belangrijk, maar de mens moet het verschil maken. Technologie kan dienen als een versneller maar de mens zit aan het stuur.

  • Vliegwiel.

    Van goed naar geweldig voltrekt zich volgens het vliegwiel- principe. Als je gedisciplineerd werkt aan het egelprincipe en hier genoemde succesfactoren brengt het vliegwiel je als een versneller op weg van Good to Great. Verwaarloos de principes en het vliegwiel gaat tegenkrachten ontwikkelen die je van je doel laat afdwalen naar de demotiverende middelmaat.

 

Leiderschap

Er zijn genoeg middelmatige bedrijven. Daar hoef je niets voor te doen. Maar succesvolle bedrijven hebben allemaal gemeen dat ze deze 7 succesfactoren bloedserieus nemen. Je treft ze altijd aan als je wilt begrijpen waarom ze zo succesvol zijn. Hoewel Jim Collins in aanvang dacht (en zelfs meende te kunnen bewijzen) dat leiderschap niet de bepalende factor was voor succes, bleek dat totaal anders. Zijn onderzoeken waren zeer overtuigend: leiderschap 5 is misschien wel de belangrijkste factor die het verschil maakt in goed to great. We hebben dus leiderschap van een andere soort nodig om de middelmaat te ontstijgen. Maar geen leiderschap dat ego gedreven is. Integendeel. We hebben bescheiden leiders nodig die hun mensen op de voorgrond zetten en hen in staat stellen de bedrijfsdisciplines te manifesteren.

Jim Collins heeft ons een geweldig inzicht gegeven dat naast een beetje geluk, succes ook afhangt van deze 7 disciplines. Dus waar ga jij voor? Middelmaat of voor Geweldig?

 

Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via 088-505 6000 of vraag gratis en vrijblijvend informatie aan via de groene button!

Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV.
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Required fields are marked *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.