Wat doet een recruiter eigenlijk?

HRRecruiter

Het zoeken naar een nieuwe medewerker kan ingrijpend zijn voor werkgevers, zeker als het gaat om een moeilijk in te vullen positie. Het kost tijd, geld en ook wat emoties om de lege plek te vullen waar nou nét een goede medewerker zat die goed werk leverde. Hoe vind je iemand die net zo of zelfs béter het werk doet van de medewerker die de lege plek eens vulde? Op dit soort momenten is het dus vooral handig hier goed in te duiken, kennis van zaken te hebben en er de tijd voor te nemen. Daar kan een recruiter voor worden ingeschakeld.

Wat is een recruiter?

Een recruiter wordt dus precies op dat moment ingeschakeld. De taak van de recruiter is om de juiste mensen te verbinden met het juiste werk. Het is namelijk voor beide partijen nog wel eens een zoektocht. De werkgever is op zoek naar de perfecte kandidaat, maar weet soms niet waar te zoeken. En zoals eerder vermeld, kost het simpelweg teveel tijd.

Een recruiter is dus specialist in dit vakgebied. Hij of zij gaat in gesprek met beide partijen om uiteindelijk de juiste verbinding te maken. Voor beide kanten een belangrijke schakel dus!

Wat doet een recruiter?

Nu we weten wat een recruiter is, is het tijd om uit te leggen hoe een recruiter haar of zijn werk doet. En vooral hoe slaag je erin om de juiste personen bij elkaar te brengen?

Het antwoord is: goede recruitment. Het strategisch bekijken van de ontstane situatie, goed onderzoek doen naar wat het bedrijf, de afdeling en de collega’s nodig hebben en goede procedure opzetten om zo succes te halen uit het werven van een nieuwe medewerker. Ook is het uiteraard van belang dat de sollicitanten zo goed mogelijk worden ondervraagt, zodat er geen twijfel meer kan ontstaan over het wel of niet aangaan van een arbeidsrelatie.

Allemaal leuk en aardig, maar HOE breng ik dit in de praktijk? Nou, wij hebben een stappenplan ontwikkeld voor een goede recruitment procedure.

Stap 1. Oriëntatie

Allereerst is het van belang om te bekijken waar de functie uit bestaat. Wat zal de kandidaat gaan doen? Wie zijn de Collega’s? Hoe ziet zijn/haar dag eruit? Belangrijk is het om goed de voor- en nadelen te bepalen.

  • Wat heeft de kandidaat nodig om te slagen?
  • Welke persoonskenmerken zijn nodig om te slagen binnen de bedrijfscultuur?
  • Wat zijn de arbeidsvoorwaarden?
  • Wat zijn de kenmerken van het bedrijf (wat is de employer brand?)

Stap 2. Opstellen recruitmentplan

  • Opzetten vacature
  • Opstellen vacature procedure(hoeveel gesprekken, welke personen worden betrokken)
  • Inzetten communicatieplan (welke kanalen ga je gebruiken? Wat is de juiste tone of voice? Welke berichten gaan we sturen?)
  • Creëren van draagvlak bij personeel om te helpen werven (meest succesvol is nog altijd referral recruitment)

Stap 3. Uitdragen recruitmentplan

  • Vacature online zetten
  • Stimuleren personeel om actief te delen & mee te denken
  • Afwijzen, uitnodigen, gesprekken voeren
  • Kandidaat goed naast het eerder opgestelde profiel houden en voor- en nadelen afwegen
  • Luister ALTIJD naar het onderbuikgevoel

Stap 4.  Voorstel doen

  • Enthousiast de redenen vertellen dat de kandidaat de juiste is voor de functie
  • Een passend voorstel doen waarbij alle voorwaarden duidelijk zijn
  • Eventueel onderhandelen
  • Het voorstel laten goedkeuren door de kandidaat

Stap 5. Goede onboarding

  • Arbeidsovereenkomst en reglementen etc. op tijd toesturen en volledig
  • Voor indiensttreding alle randzaken regelen (zoals VOG, diploma’s etc.)
  • Een goed inwerkprogramma met goed geïnformeerde buddy
  • Een goed ingerichte bureau met welkomstpresentje (hoe persoonlijker hoe beter)

Hierboven hebben wij globaal de meest belangrijke stappen gedeeld welke zorgen voor een goede en succesvolle recruitment procedure. Mocht je hulp nodig hebben met het maken van zo’n recruitment procedure of met het uitdragen van de procedure, laat het ons vooral weten. Wij hebben van goede recruitment ons vak gemaakt en willen je graag van dienst zijn!

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je email adres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met een *

Post comment

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.