Wat is belangrijk bij verandermanagement?

Consultancypuzzelstukjes team functies

Er zijn 4 principes die belangrijk zijn bij verandermanagement. Veranderen stuit al gauw op weerstand. Zeker als we denken dat veranderen ons niet verder brengt en onzekerheid dominant is. Moedig daarom werknemers aan om verandering te omarmen door te focussen op de positieve impact die het zal hebben. Informeer en leg uit.

Geen enkele organisatie kan het zich veroorloven om stil te staan. Er zijn altijd nieuwe uitdagingen om aan te gaan en betere manieren om dingen te doen. Elke wijziging die je moet aanbrengen, moet echter met zorg worden gepland en geïmplementeerd, anders zou het meer kwaad dan goed kunnen doen!

Dat is waar verandermanagement om de hoek komt kijken. Het is een gestructureerde aanpak die ervoor zorgt dat veranderingen grondig en soepel worden doorgevoerd – en de gewenste impact hebben. In dit blog leggen we uit hoe je een positieve en productieve verandering in jouw organisatie kunt bewerkstelligen met behulp van vier kernprincipes voor succesvol verandermanagement.

Wat is verandermanagement?

Verandermanagement is gebaseerd op theorieën uit vele disciplines, waaronder psychologie, gedragswetenschappen, engineering en systeemdenken. En er zijn veel verschillende modellen om uit te kiezen. Het Change Management Model van Lewin verdeelt het veranderingsproces, bijvoorbeeld in drie hoofdfasen die bekend staan ​​als “unfreeze-change-refreeze”, terwijl het 8-stappen veranderingsmodel van Kotter een uitgebreidere gids voor verandering biedt. Maar zo kunnen we nog wel even door gaan. Modellen genoeg. Maar een model is een middel, niet het doel.

Een centraal idee van alle verandermanagement theorieën is dat een verandering nooit op zichzelf staat. Op de een of andere manier heeft verandering invloed op de hele organisatie en alle mensen erin. Maar met goed verandermanagement kun je iedereen aanmoedigen om zich aan te passen aan je nieuwe manier van werken en deze te omarmen.

De 4 principes van verandermanagement

Succesvol verandermanagement steunt op vier kernprincipes:

  1. Verandering begrijpen
  2. Wijziging plannen
  3. Verandering implementeren
  4. Communiceer verandering

Laten we elk van deze achtereenvolgens onderzoeken, samen met enkele hulpmiddelen en technieken die je kunt gebruiken om ze in de praktijk te brengen:

vrouw stress

Principe 1: Begrijp verandering

Om de voordelen van de verandering met succes te promoten, moet je ze zelf begrijpen. Denk dus aan:

  • Waarom je moet veranderen. Wat zijn je belangrijkste doelstellingen?
  • Wat zijn de voordelen van de verandering voor de organisatie?
  • Hoe zal het mensen positief beïnvloeden?
  • Welke invloed heeft dit op de manier waarop mensen werken?
  • Wat moeten mensen doen om de verandering succesvol te realiseren?

Het kan ook nuttig zijn om na te denken over de negatieve gevolgen van het niet doorvoeren van de verandering. Om de verandering te laten werken, moet er voldoende ontevredenheid (urgentie) zijn over de oude manier van doen. Maar mensen moeten er ook op kunnen vertrouwen dat de nieuwe aanpak beter zal zijn – en dat er een duidelijke route is om daar te komen.

planning

Principe 2: Planwijziging

Effectieve verandering gebeurt niet zomaar, en elk plan die je maakt, moet geschikt zijn voor jouw organisatie. De manier waarop veranderprojecten worden beheerd, kan van organisatie tot organisatie verschillen. Sommige hebben zeer rigide veranderingsmethoden, terwijl andere meer open en flexibel zijn in hun aanpak.

Over het algemeen moet je wel rekening houden met het volgende:

  • Hoe ga je ondersteuning en sponsoring van de verandering op hoog niveau beveiligen, betrekken en gebruiken?
  • Wie is het best geplaatst om je te helpen bij het ontwerpen en implementeren van de verandering? Heb je bijvoorbeeld externe expertise nodig? Of kun je interne middelen gebruiken?
  • Verandering is het meest effectief als je steun kunt krijgen van mensen in het hele bedrijf. Hoe ben je van plan dit te bereiken?
  • Denk ten slotte na over hoe succes eruit zou moeten zien. Hoe voorspel en beoordeel je de impact van de verandering die je moet doorvoeren? Welke doelen heb je nodig om dat te bereiken?
meeting

Principe 3: Verandering doorvoeren

Dus hoe ga je precies verandering teweegbrengen? Zoals we weten, zijn er veel verschillende strategieën die je kunt kiezen om verandering in de praktijk te brengen. Zo legt Kotter’s 8-Step Change Model uit hoe je een gevoel van urgentie in je acties kunt injecteren, zodat je momentum opbouwt en iedereen aanmoedigt om achter je veranderingen te staan.

Ondertussen herinnert de Change Curve je eraan om rekening te houden met de gevoelens van mensen terwijl jij je plan uitvoert. Het laat de fasen zien die we allemaal doorlopen tijdens organisatieveranderingen – van shock en ontkenning tot het punt waarop we volledig geïnvesteerd zijn in de nieuwe aanpak.

Welke tools je ook kiest, de volgende stappen kunnen je helpen om verandering op een positieve manier door te voeren:

  • Zorg ervoor dat iedereen die bij de veranderingen betrokken is, begrijpt wat er moet gebeuren en wat het voor hen betekent.
  • Spreek succescriteria voor de wijzigingen af ​​en zorg ervoor dat deze regelmatig worden gemeten en gerapporteerd.
  • Breng alle belangrijke belanghebbenden in kaart en identificeer degene die bij de verandering betrokken zullen zijn en bepaal hun mate van betrokkenheid.
  • Identificeer eventuele opleidingsbehoeften die moeten worden aangepakt om de verandering te implementeren.
  • Stel ‘veranderaars’ aan die zullen helpen om de nieuwe werkwijzen in te voeren – en die als rolmodel kunnen fungeren voor de nieuwe aanpak.
  • Vind manieren om de gewoonten van mensen te veranderen, zodat de nieuwe praktijken de norm worden.
  • Zorg dat iedereen tijdens het veranderingsproces wordt ondersteund.
Meeting team

Principe 4: Communiceer verandering

Communicatie kan een make-or-break onderdeel zijn van verandermanagement. De verandering die je wilt doorvoeren moet duidelijk en relevant zijn, zodat mensen begrijpen wat je wilt dat ze doen en waarom ze dat moeten doen. Maar je moet ook de juiste toon zetten, zodat je de emotionele reactie krijgt waar je op hoopt.

Het is een goed idee om de veranderingen die je plant te koppelen aan de missie- of visieverklaringen van jouw organisatie. Dit zal mensen niet alleen helpen om te zien hoe de verandering een positief effect heeft op het “grotere plaatje”, het zal hen ook een inspirerende, gedeelde visie op de toekomst bieden.

Zorg ook voor goed stakeholdermanagement. Dit zorgt ervoor dat je de juiste mensen op het juiste moment de juiste boodschap geeft om de ondersteuning te krijgen die jij nodig hebt voor je project.

Als je de verandering communiceert, hou dan rekening met het volgende:

  • Bewustwording (van de noodzaak tot verandering)
  • Verlangen (om mee te doen en het te ondersteunen)
  • Kennis (van hoe te veranderen)
  • Vermogen (om te veranderen)
  • Versterking (om de verandering op lange termijn te ondersteunen)
  • Wat kan verandering voorkomen?

Zelfs de best opgestelde plannen kunnen tegenslagen krijgen, dus wees voorbereid op problemen wanneer ze zich voordoen. Sommige mensen zijn misschien pessimistisch over jouw plannen, dus je zult elke weerstand tegen verandering moeten erkennen, begrijpen en aanpakken.

Je kunt zelfs tegen culturele barrières aanlopen om te veranderen. Als jouw organisatiecultuur verandering niet omarmt – of er zelfs tegen is – moet jij manieren vinden om flexibiliteit te belonen, rolmodellen voor verandering te creëren en jouw belangrijkste boodschappen blijven herhalen totdat de stemming begint te verbeteren. Veranderen is hard werken.

Welk leiderschap is het beste bij verandermanagement?

Er is geen ‘one-size-fits-all’-benadering van verandermanagement – dus er is geen perfecte manier om het te leiden. Maar over het algemeen is het belangrijk om authentiek te blijven en leiding te geven op een manier die bij jouw past. Je kunt jouw aanpak ook aanpassen aan de specifieke uitdagingen waarmee jouw organisatie wordt geconfronteerd – en het gedrag dat je probeert te veranderen.

  • Succesvolle veranderleiders vertonen doorgaans de volgende kenmerken:
  • Het vermogen om coalities te bouwen en vertrouwen te wekken.
  • Sterke communicatieve vaardigheden in elke fase.
  • Emotionele intelligentie om weerstand tegen verandering op te vangen en de persoonlijke moeilijkheden die mensen ermee hebben te erkennen.
  • Het vermogen om strategisch te denken en de verandering te koppelen aan het ‘grotere plaatje’.

Verandermanagement is een gestructureerde aanpak om verandering in een organisatie door te voeren. Het erkent dat verandering een pijnlijk proces kan zijn dat verstrekkende gevolgen kan hebben voor de organisatie en de mensen die ervoor werken.

De vier belangrijke principes samengevat:

  • Verandering begrijpen: om verandering effectief te laten zijn, moet je alle “ins en outs” van de verandering begrijpen. Bijvoorbeeld wat het is, hoe het wordt bereikt en waarom het moet gebeuren.
  • Verandering plannen: dit kan het bereiken van sponsoring op hoog niveau van het veranderingsproject omvatten, evenals het identificeren van bredere betrokkenheid en buy-in-mogelijkheden.
  • Verandering doorvoeren: als jij jouw plan komt uitvoeren, moet je ervoor zorgen dat alle betrokkenen weten wat ze doen. Dit kan het aanpakken van opleidingsbehoeften omvatten, het aanstellen van ‘veranderaars’, het bieden van ondersteuning (coach) aan mensen in de hele organisatie en het vaststellen van specifieke succescriteria.
  • Communiceer verandering: iedereen moet weten waarom de verandering plaatsvindt, er positief over zijn en begrijpen hoe ze succes kunnen behalen.

Verandermanagement

We zien dat business modellen hun houdbaarheidsdatum razendsnel bereiken. Jezelf steeds en opnieuw uitvinden is eerder een structurele activiteit dan een momentopname. Veranderen is een professie. Het staat en valt bij kennis en ervaring. Een verandering ‘proberen’ is killing voor een organisatie en haar werknemers. Mislukte veranderingen verscheuren organisaties. Het creëert moedeloze werknemers die er – na een aantal vergeefse pogingen – uiteindelijk niet meer in geloven.

Veranderingen moet je doen; en effectief, professioneel en met kennis van zaken uitvoeren. Veranderen is een vak. Kom eens praten als veranderen bij jouw organisatie op de agenda staat. Een vrijblijvend verkennend gesprek kan nooit kwaad. Bel of mail ons. We maken graag tijd voor je. Succesvol veranderen is ons vak.

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.