Wie ben ik als er niemand kijkt?

Consultancywie ben ik zakenwijzer

Het woord ‘vertrouwen’ is het ‘scrabble woord’ met de meeste kernwaarde in organisaties. Als het goed gaat is vertrouwen dé verbindende factor. Als het slecht gaat het schrijnende gebrek eraan. Mensen zijn van nature niet zo van het vertrouwen. We zijn meer van de waarheidsvinding. Van het betrappen. Altijd weer op zoek naar addertjes onder het gras. Grootgebracht met kleine lettertjes, met vallen en opstaan en door schade en schande wijs geworden. Gevolg: we zijn steeds meer op onze hoede. We hebben een soort posttraumatische stressstoornis opgelopen van al die keren dat we zijn bedrogen en beetgenomen. Je komt het overal tegen; wantrouwen. Maar het is vernietigend voor menselijke verhoudingen binnen organisaties. Daarbuiten ook trouwens.

Gebrek aan vertrouwen

In veruit de meeste situaties (conflicten, organisatieverandering, leiderschapscoaching etc.) die ik ken is het centrale onderwerp: gebrek aan vertrouwen. ‘Mijn deur staat altijd open, maar ze mijden me’. ‘Er zat ze iets dwars, maar toen ik er als manager naar vroeg hield iedereen z’n mond’. ‘Ik spreek met al mijn medewerkers, maar ik weet nooit wat ze echt denken’. ‘Ik vraag altijd om feedback maar krijg alleen complimenten, nooit kritiek’.

Vertrouwen & integriteit
Vertrouwen is niet los te zien van integriteit. Groeien in persoonlijke integriteit is het vermogen om aan de buitenkant steeds meer te worden wie je aan de binnenkant wilt zijn. Gebrek aan vertrouwen is tegelijk vaak een gebrekkige integriteit. Het lastige aan ‘gebrek aan vertrouwen’ is, erkennen dat de bron hiervan gebrek aan betrouwbaarheid is. Te beginnen bij het management. AU!

Ongezonde cultuur
We hebben een verborgen agenda, houden dingen achter, bedienen ons van leugentjes om bestwil, verkondigen halve waarheden, zetten anderen op het verkeerde been, verdelen en heersen, ontkennen glashard de waarheid, manipuleren feiten, praten recht wat krom is, bewaren geheimen die het daglicht niet verdragen, beloven ‘ja’ maar doen ‘nee’ of niets, meten met twee maten, voeren heimelijke gesprekken en creëren zo een cultuur waarin iedereen uiteindelijk op z’n hoede is.

Vertrouwen is een werkwoord en integriteit een keuze. Als je vertrouwen als kernwaarde in je organisatie wilt laten functioneren, zul je moeten beginnen om eerst zelf betrouwbaar te zijn. Stel jezelf daarom de vraag: wie ben ik als er niemand kijkt?

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.