Digital Marketing

Meer dan 97% van alle Nederlanders maakt gebruik van internet. De afgelopen jaren hebben we dan ook gemerkt dat digitalisering ook binnen organisaties een steeds belangrijkere factor is geworden. Steeds meer bedrijven richten zich op online business, maar hoe zorg je er hierbij voor dat klanten jou online weten te vinden?

Als consumenten zijn we al jaren gewend aan het feit dat bijna alles online verloopt. Van het afsluiten van je hypotheek en het regelen van je bankzaken tot het doen van je wekelijkse boodschappen en het shoppen van je kleding. Maar hoe zit dat met B2B? Helaas zien we dat veel bedrijven nog moeite hebben met de online vindbaarheid en communicatie. Alleen een mooie website hebben is tegenwoordig niet meer genoeg. Gevonden worden is het nieuwe verkopen!

Online marketing

Steeds meer ondernemers beginnen het belang en de noodzaak van online marketing in te zien. Ze huren partijen in om een mooie website te laten bouwen en de gehele huisstijl en visuele communicatie gaat op de schop. Google Ads wordt ingezet voor (te)veel geld en ze richten zich steeds meer op socials. Als je al deze dingen doet, maar nog steeds geen aantoonbare resultaten terug ziet is simpelweg de cirkel nog niet rond.

Online marketing kun je er niet ‘een beetje bij doen’. Het zou een strategisch onderdeel moeten zijn van je ondernemingsplan. Als je het namelijk op de juiste manieren toepast binnen de organisatie en website, ga je snel successen behalen. Maar daar heb je hulp bij nodig van een professional met de juiste kennis en expertise van dit vak. En wij kunnen jou daarbij helpen!

Gratis website scan

Wil jij weten hoe het zit met de gezondheid, vindbaarheid en techniek van jouw website? Vraag dan een gratis online marketing scan aan! Wij maken dan een rapport op met de belangrijkste aandachtspunten voor jouw website.
Scan aanvragen

SEO – Search Engine Optimization

SEO is een verzamelnaam voor alle processen die bijdragen aan het organisch (op een natuurlijke manier) hoog scoren van een webpagina in zoekmachines. Want gevonden worden door je klanten op zoekwoorden gaat niet vanzelf of automatisch. Dit vraagt bepaalde online inspanningen. De term “organische resultaten” heeft betrekking op de pagina’s van jouw website die hoog scoren op basis van relevantie. En niet omdat je heel veel geld uit geeft aan een bedrijf achter de zoekmachine. Door effectief gebruik te maken van SEO technieken is het mogelijk om veel meer bezoekers te trekken naar jouw gewenste webpagina’s. En bezoekers zijn jouw potentiële klanten van morgen.

Waarom wil je een goede online vindbaarheid?

De helft van alle Nederlanders zoekt online naar bedrijfsinformatie
Van die Nederlanders zoekt 98% via Google of andere zoekmachines
Er liggen veel kansen – 57% van alle MKB bedrijven heeft haar website niet geoptimaliseerd
Mis niet de boot – 43% heeft dit dus wel al goed voor elkaar!
Online vindbaarheid hoeft niet duur te zijn – Traditioneel drukwerk is vaak duurder
De online consument bezoekt ook jouw zakelijke website en is gewend aan deze online ontwikkelingen.

Website vindbaar maken

Als je de online vindbaarheid wilt vergroten, moet de focus liggen op organische bezoekers. Dit zijn bezoekers die door middel van hun zoekopdracht in Google vanzelf bij jouw webpagina terecht gaan komen. Deze organische bezoekers hebben een aantal belangrijke eigenschappen en voordelen:

  • Organisch verkeer heeft gemiddeld genomen een hoger conversiepercentage dan andere kanalen.
  • Als je op belangrijke en populaire termen bovenaan staat in Google, zullen bedrijven sneller met je willen samenwerken. Dit straalt vertrouwen uit.
  • Organisch ranken draagt bij aan branding en naamsbekendheid. Zodra je merknaam verschijnt (of ze nu klikken of niet) zorgt dat voor herkenbaarheid, naamsbekendheid en de mogelijkheid om je merk te branden.
  • Veel zaken die je aanpakt om organisch goed te ranken, hebben ook een positieve invloed op de gebruikersbeleving (UX) en conversie.
  • Organisch verkeer levert op de langere termijn meer op dan betaald verkeer.
Digital marketing SEO

De 4 cruciale aspecten van SEO

Het SEO principe draait om 4 belangrijke aspecten;

1. Techniek

Met techniek bedoelen we dat de ‘code’ en ‘programmatuur’ van de website op orde moet zijn. De motor die onder de motorkap ligt moet goed draaien en geen errors bevatten. Het gaat hierbij om hoe de website presteert, hoe snel deze is en of alles goed wordt verwerkt. De status van je website of webshop drukken we vaak uit in ‘Site Health’….. Oftewel, hoe gezond is je website of webshop.

2. UX

Dit noemen we de User Experience. Oftewel, hoe ervaart de klant zijn bezoek aan jouw website. Klikken ze gelijk weg of blijven ze een tijdje? Is het online opdracht geven makkelijk of lopen ze hier in vast? Vinden ze makkelijk de weg? Of loopt men vast in hun zoektocht?

3. Linkbuilding

Met alleen een mooie website ben je nog niet klaar. Je kan een goede website hebben met de juiste producten, inspirerende content, goede prijs of juiste UX.. Maar als er in de buitenwereld niet over je wordt gesproken, zal Google je website niet als relevant beschouwen. In marketing taal noemen we dit backlinks. Dit zijn de externe websites die een link hebben naar jouw website. Hoe meer domeinen een link hebben naar jouw website, hoe relevanter en waardevoller de pagina wordt. Hier kunnen we een onderscheid maken in externe en interne links.

Externe links
Dit zijn de externe domeinen, dus andere organisaties/partijen, die iets over jouw organisatie zeggen op hun website. Dit kan een referentie zijn, een link naar een product of een share van een artikel. Hoe relevanter deze link of een link van een krachtige speler in de markt, hoe meer waarde dit toevoegt aan de posities.

Interne links
Naast backlinks is het ook belangrijk om op je eigen website een goede linkbuilding strategie te hebben. Er moet een duidelijke en logische samenhang zijn tussen al je pagina’s. Elke pagina zal op een andere zoekwoord scoren, maar door alle pagina’s op een logische manier met elkaar te linken versterk je dit.

4. Content

Het creëren van goede content is het allerbelangrijkste om relevant gevonden te worden door Google. Je moet de juiste teksten on-site & off-site maken om je bezoekers te informeren en te inspireren. De noodzakelijke content zoals Productpagina’s, Categoriepagina’s & Inspiratiepagina’s moeten op orde zijn. Daarnaast kun je enorm scoren door middel van een blog, nieuwsberichten, downloads, beelden en filmpjes. Zorg voor dagelijks/ wekelijks nieuwe aanvoer van de juiste content met de juiste zoekwoorden en je online vindbaarheid zal stijgen. Dat is een natuurwet in online marketing.

SEO trends

Hoger scoren in Google is tegenwoordig niet meer zo vanzelfsprekend. Google voert voortdurend updates uit die gevolgen kunnen hebben op je positie. Benieuwd naar wat de online marketing trends zijn?
Download gratis whitepaper

Veelgestelde vragen

Wat betekent SEO?

SEO (Search Engine Optimization) is in feite alles wat je doet om ervoor te zorgen dat je website zo hoog mogelijk getoond wordt in de organische zoekresultaten (niet-betaalde) van zoekmachines zoals bijvoorbeeld Google en Bing.

Wat zijn de belangrijkste aspecten van SEO?

Het SEO principe draait om 4 belangrijke aspecten:

  • Techniek (code en programmatuur van de website)
  • UX (User Experience; hoe ervaart de klant zijn bezoek)
  • Linkbuilding (Als de buitenwereld over jou spreekt, beschouwt Google je als relevant)
  • Content (Dagelijks/wekelijks nieuwe aanvoer van content met de juiste zoekwoorden zorgt voor een stijging van de online vindbaarheid)

Waarom is content zo belangrijk voor een website?

Hoe meer informatie (content) je deelt, hoe meer ‘voer’ er voor zoekmachines is om mee te werken. Als deze content goed aansluit bij de wensen en vragen van jouw klanten, dan zal je sneller hogere posities bij zoekresultaten behalen en dus sneller gevonden worden.

Vragen?

Voor meer informatie kun je ook contact met ons opnemen door te bellen of te e-mailen.

Vraag gratis informatie aan

Volg ZAKENWIJZER op LinkedIn en blijf op de hoogte!