Echt luisteren is zo veelzeggend.

Echt luisteren is zo veelzeggend.

Echt luisteren is zo veelzeggend.

Ben jij een goede luisteraar? Over het algemeen zijn mensen wel tevreden over hun luistervaardigheden. Opvallend is echter dat mensen in hun directe omgeving daar vaak anders over denken. De meeste problemen in de samenwerking en tijdens veranderprocessen ontstaan doordat mensen zich niet begrepen voelen. Zolang wij communicatie nog steeds direct koppelen aan spreken i.p.v. luisteren zal dit niet veranderen. Als mensen zich niet begrepen voelen, gaan de hakken in het zand. Niet gek natuurlijk. Waarom zou je je gaan bewegen in een richting waarin jij je niet begrepen voelt? Een groot misverstand hierbij is dat wij ‘je begrepen voelen’ verwarren met ‘gelijk willen hebben’. Op een enkele egocentrische uitzondering na, zijn de meeste mensen er helemaal niet op uit om hun gelijk te halen. Ze willen voor alles begrepen worden! Om iemand echt te begrijpen moet je luisteren. Echt luisteren is zo veelzeggend.

 Analyseer eens je eigen luistergewoonten aan de hand van de volgende statements:

“Ik streef er echt naar om beter te luisteren en pas dan te spreken.”

“Meestal heb ik vooraf nagedacht over het onderwerp en mijn gesprekspartner.”

“Als ik onzeker ben over dat wat ik wil gaan zeggen, luister ik eerst verder om
meer duidelijkheid en zekerheid te krijgen.”

“Ik stel vragen als ik meer wil weten van mijn gesprekspartner.”

“Ik stimuleer en kies een uitnodigende houding om iemand aan het spreken te krijgen.”

“Als ik luister, concentreer ik mij alleen op de spreker en ik doe geen dingen tussendoor.”

“Ik kijk mijn spreker voortdurend aan zonder hem in verlegenheid te brengen.”

“Ik blijf luisteren tot hij is uitgesproken. Pas dan denk ik na over een antwoord.”

“Ik val mensen niet in de rede, maar ik laat hen helemaal uitspreken.”

Blijf jezelf steeds afvragen: ben ik een goede luisteraar? Goed luisteren ervaart de spreker als een weldaad. Herhaal de woorden van de spreker om hem te bewijzen dat je een goede verstaander bent. Want wie spreekt zonder te begrijpen is een dwaas en maakt meer kapot dan hem lief is.


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.