Hard voor weinig.

Iedereen is verkoper

Wat heb ik dat vaak gehoord én gezien; ‘hard voor weinig’. In gesprek met ondernemers kom je op een bepaald moment altijd een keer op kwetsbaar terrein. Bij aanvang zijn er de stoere verhalen en geweldige prestaties en overwinningen die zijn behaald. De geweldige orders, spraakmakende opdrachtgevers en imponerende omzetgetallen. De rijke historie van (familie) bedrijven wordt maar wat graag vertelt. En ja, de crisis is ook altijd een dankbaar onderwerp. Hoe zwaar het was en hoe ze deze hebben overleefd. Soms ternauwernood. Maar hoe dan ook, het oogmerk van elke onderneming is nog steeds en zal altijd zijn; winst. Pijnlijk pijnlijk. Niet zelden komt dan schoorvoetend de aap uit de zakelijke mouw: ‘al heel lang ploeteren we hard voor weinig’. Met even doorvragen zie je al snel een repeterend probleem. Vakinhoudelijk sterk, financieel zwak. Maar alleen met hard buffelen en hard werken bouw je geen financieel gezond bedrijf. Ik spreek regelmatig voor groepen ondernemers. En als ik dan de vraag stel wie een balans kan lezen én begrijpen, gaan beschamend weinig handen omhoog. En die paar die er omhoog gaan hebben vaak een financiële achtergrond. De meeste ondernemers begrijpen hun cijfers niet en hun financieel adviseurs zijn vaak alleen maar cijferverwerkers. Maar het begrijpen en interpreteren van cijfers maakt nu juist het verschil!

Als ondernemer ben je er niet als je alleen maar leunt op die oude vertrouwde accountant die al jaren lang je cijfers verwerkt. Prima als de boekhouding en loonadministratie op orde is, je periodiek fiscaal je belastingen netjes op tijd betaald en de jaarrekening keurig op orde hebt. Het is de basis die minimaal op orde moet zijn. Maar als jouw accountant eigenlijk je bedrijf niet kent en jouw cijfers niet weet te gebruiken als financieel gereedschap, dan is het al snel hard voor weinig.

De oude wereld van de financieel adviseurs en accountancy weten het. Ze verdwijnen! En in rap tempo. De klassieke cijferverwerkers verdwijnen in het grote zwarte gat van de automatisering. Alle financiële cijferverwerkingen worden geautomatiseerd en gedigitaliseerd.

De meeste ondernemers begrijpen hun cijfers niet en hun financieel adviseurs zijn vaak alleen maar cijferverwerkers. Maar het begrijpen en interpreteren van cijfers maakt nu juist het verschil!

Peter de Heer -

Als ondernemer heb je een winstcoach nodig. Die jouw bedrijf en businessmodel kent, die begrijpt waar je als onderneming goed in bent en je cijfers weet te interpreteren en begrijpt in de context.

Ga vandaag nog eens kritisch na hoe en op welke wijze jouw bedrijf financieel advies ontvangt. Door een cijferverwerker, of een winstcoach. Als toekomstgerichte ondernemer ben je elke dag bezig veranderingen en vernieuwingen door te voeren. Daarom ben je zo goed in je vak. Je begrijpt de markt, je begrijpt de wensen van klanten als geen ander. Je bent voortdurend bezig het beste uit je organisatie beschikbaar te maken voor je opdrachtgevers. Het kan en mag dan niet zo zijn dat de financiële component van je bedrijf alleen bestaat uit keurig op orde gebracht cijfers. Elk financieel software pakket kan dat foutloos en goedkoper voor je regelen dan je nu misschien laat verwerken door kostbare gedeclareerde uren via een extern kantoor.

Het is de hoogste tijd om ‘hard voor weinig’  om te zetten naar hart voor winstgevend. Zorg dat je snel beschikt over een winstcoach die je helpt het hart van je bedrijf winstgevend te maken zodat 1+1 gewoon weer 2 is.

Meer weten?
Wil je meer weten over dit onderwerp? Neem dan contact met ons op via 088-505 6000 of vraag gratis en vrijblijvend informatie aan via de groene button!

Vraag gratis informatie aan

Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vraag gratis informatie aan
Meer weten over dit onderwerp? Vul onderstaand formulier in en ontvang vrijblijvend meer informatie.

Naam *

Bedrijfsnaam *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Opmerkingen

X