Het beste antwoord dat je kunt geven is nog altijd luisteren

OpleidenTraining Klantgericht en Commercieel Communiceren

Communicatie

Met de titel ‘ Verdrink geen dooie eend’ had schrijfster Marry de Gaay Fortman al snel de aandacht. Maar de kernboodschap van haar boek staat in de subtitel: ‘de kunst van beminnelijke doeltreffendheid’. Topadvocaat de Gaay Fortman is een vrouw in een mannenwereld. De motivatie voor het schrijven van het boek was de vraag: hoe kun je verbinding zoeken om succesvoller, slagvaardiger en innovatiever te worden? Want zo stelt zij; ”Wij communiceren niet effectief. Er wordt vaak op de man gespeeld en niet op de bal. We maken meningsverschillen persoonlijk. We willen winnen en laten anderen merken dat wij de winnaar zijn”. Haar advies: beminnelijke doeltreffendheid. Geen oorlogjes meer uitvechten. Focussen op een gezamenlijk doel en ruis die afleidt negeren. Verspil geen energie aan nutteloze negativiteit maar focus op een gezamenlijk doel: Getting to Yes!

Verbinding is de ultieme uitkomst van communicatie. Maar ja… Marry de Gaay Fortman heeft gelijk. Er wordt vaak gekozen voor communicatie die niet bepaalt doeltreffend is. We laten ons leiden door destructieve keuzes, met als gevolg dat we niet verbinden maar verbreken. We maken met onze egocentrische communicatie vaak meer kapot dan ons lief is.

Trainingen

In onze leiderschap en management trainingen is ‘luisteren’ een van de belangrijkste waarden en prioriteiten. Simpelweg omdat leiderschap en management gaat om het vermogen te kunnen verbinden. Alles wat valt te leren over communicatie kun je terug brengen naar 3 cruciale natuurwetten in verbindende communicatie: 1. vragen stellen, 2. luisteren en 3. begrijpen. Daar zit niets van jou of mij bij. Alles is gericht op die ander. Gericht op verbinden en focus op ‘Getting to Yes’.

[quote title=”We laten ons leiden door destructieve keuzes, met als gevolg dat we niet verbinden maar verbreken. We maken met onze egocentrische communicatie vaak meer kapot dan ons lief is.” Text=”” name=”Peter de Heer” name_sub=””]

Simon Sinek weet dat ook. Hij studeerde culturele antropologie en ruilde zijn carrière als advocaat al snel in voor de reclame. In 2002 richtte hij zijn eigen bedrijf op. Hij trok wereldwijde aandacht met zijn presentatie over leiderschap op TEDx en bekend als auteur van o.a. zijn boek: ‘Begin met het Waarom’.

Leiderschap en luisteren. Kennelijk een lastige combinatie en voor sommigen haast een onmogelijke opgave. Je oordeel uitstellen. Het indringende advies van Simon Sinek in het volgende filmfragment is glashelder; BE THE LAST TO SPEAK.

Stel je voor dat jij vanaf vandaag besluit je snelle oordelen op te schorten. Dat jij er voortaan voor kiest eerst vragen te stellen. Vragen te stellen en empathisch te luisteren. Om zo alles eerst te begrijpen. Echt begrijpen wat de spreker nou eigenlijk zegt en bedoelt. Zo intens luisteren, dat je eigenlijk achter het verhaal aan het luisteren bent. Want alleen daar – achter de gesproken communicatie – zit de boodschap die je eerst en voor alles moet begrijpen voor je spreekt. Als je dat doet besef je, dat het beste antwoord dat je kunt geven nog altijd luisteren is.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.