HOE LANG BLIJFT JOUW ONDERNEMING NOG ALLE BORDJES HOOGHOUDEN?

ConsultancyHOE LANG BLIJFT JOUW ONDERNEMING NOG ALLE BORDJES HOOGHOUDEN?

Samen doen waar we het beste in zijn

Ga in gesprek met ondernemers en ze vertellen jou hun verhalen. Waarom ze ondernemer zijn geworden bijvoorbeeld. Soms was dat een lang gekoesterde wens die in vervulling ging.

Of het ging automatisch: ‘Want wij zijn een familiebedrijf’. Veelal verhalen over successen en strijd.

De euforie van overwinningen, maar ook de lange slapeloze nachten. Die verhalen zijn vaak gemarkeerd. Vóór en ná de crisis. Vóór of ná het faillissement, de reorganisatie, fusie of overname. Ik woon in Zeeland en daar hebben de Zeeuwen het over vóór en ná ’53. Mijlpalen die diep ingrijpen markeren onze tijdslijnen. Vóór en ná.

Mijn ondernemersverhaal begon in 1995. Om precies te zijn in week 33. Een ontdekkingsreis van steeds beter begrijpen wat ondernemen is en waarom ik ondernemer wil zijn. Vóór ik mijn bedrijf startte werkte ik binnen mooie bedrijven in uitdagende en veelbelovende functies. Ik had er als werknemer mijn pensioen kunnen halen ‘met twee vingers in m’n neus’. Desondanks koos ik ná de ‘veilige zekerheid’ van een vaste baan, voor het avontuur van ondernemen, risico’s nemen en stappen in het duister zetten.

Inmiddels is het besef diep doorgedrongen dat de wereld razendsnel en blijvend aan het veranderen is. Leiderschap van een andere soort is het nieuwe rolmodel. Veranderprocessen dagelijkse kost. Sommigen maken zich zorgen: “Kan ik dit wel bijbenen?’.  Anderen zien het juist als een ultieme uitdaging. Ik snap die beide kanten wel. Ze zijn er namelijk allebei. Daarnaast zie ik ook veel bedrijven worstelen om alle onderdelen van de onderneming op gelijke snelheid te brengen met die nieuwe ontwikkelingen en veranderingen.

Ik geloof hier niet in. Nooit gedaan trouwens.

”De toenemende complexiteit van al die vraagstukken is misschien wel de grootste bedreiging en bottleneck voor veel bedrijven. ” Peter de Heer

 

Achter succesvolle organisaties staan succesvolle ondernemers. Ze weten feilloos waarom ze doen wat ze doen. Dat is hun drive en passie. Daarom staan ze elke morgen op en doen niets liever dan hun dromen waar maken. Als ik naar al die verhalen van ondernemers luister, gaan problemen en gedoe binnen de onderneming (bijna) nooit over het hart van de organisatie: hun core business, maar altijd weer over mensen, gedrag, conflicten, veranderprocessen, ziekteverzuim, financiële- en strategische vraagstukken, juridische kwesties… en noem maar op.

De toenemende complexiteit van al die vraagstukken is misschien wel de grootste bedreiging en bottleneck voor veel bedrijven. Het is volstrekt ongeloofwaardig geworden dat je op al die bedrijfsonderdelen – naast je corebusiness – alle bordjes omhoog weet te houden, van alles genoeg weet en steeds de juiste expertise in huis hebt.

 

Vóór en ná. Het is de hoogste tijd de tijdslijn weer eens te markeren met nieuwe verhalen. Vóór: toen we dachten dat we overal kennis van moesten hebben en alles vooral zelf moesten kunnen. Ná: toen we als organisatie besloten uitsluitend nog dat te doen waar we echt het beste in zijn en waar ons hart sneller van gaat kloppen. Na: toen we op een dag besloten sommige bedrijfsonderdelen aan professionals toe te vertrouwen die dáár hun corebusiness van hebben gemaakt. Vóór…toen we echt alles nog zelf deden. Ná…toen we samen gingen doen waar we het beste in zijn.

 

Was deze blog voor jou interessant? Deel hem dan met je vrienden, relaties en volgers.

 

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

 

 

 

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.