Kies bij ziekteverzuim voor vertrouwen en laat de waarheid zichzelf ontmaskeren.

Arbodiensttrust-blog-zakenwijzer

Ziekteverzuim in organisaties is geen bijkomstigheid. Verzuim – en zeker duurzaam verzuim – kan ingrijpende consequenties hebben. Niet in de laatste plaats financieel.

Binnen onze verschillende kennisgebieden is gezondheid & verzuim een belangrijke activiteit. Als arbodienst komen er bij ons dagelijks talloze ziekmeldingen binnen. En niet zelden bestaan er bij de leidinggevende twijfels. Onbegrepen verzuim heeft vervelende effecten op de relatie tussen werknemer en werkgever.
Ook die onuitgesproken twijfel van de leidinggevende. Je voelt dat als werknemer. Mensen hebben een feilloze antenne voor onuitgesproken boodschappen. Simpelweg omdat er zoveel manieren zijn waarmee wij onze twijfel over die ander kunnen uitstralen en communiceren, zonder daar woorden voor te gebruiken.

Snelle oplossing = beste optie

Vertrouwen is de basis voor samenwerking. Op onze beste momenten belijden we dat aan elkaar. En we geloven het ook oprecht. Maar menig verzuimmelding is omgeven van twijfel en wantrouwen. Soms direct bij aanvang. Soms als het verzuim langer duurt. Onzekerheid over de rechtmatigheid van ziekteverzuim is ook wel begrijpelijk. We weten al heel lang dat voor meer dan 80% verzuim een relatie heeft met gedrag.

Niet de medische aspecten, maar het gedrag van de mens is de grootste tegenstander in verzuim. Dat gedrag kan zich in allerlei vormen manifesteren en verbinden met verzuim. Wantrouwen ligt dan op de loer. Het is kennelijk erg verleidelijk om hier aan toe te geven. Het is natuurlijk veel gemakkelijker om de onrechtmatigheid van het verzuim te veronderstellen en te suggereren, dan deze snel en adequaat op te lossen. Maar zowel de werknemer als de leidinggevende hebben vaak zo hun eigen (drog)redenen zich met hun zelfgekoesterden standpunt in te graven, terwijl het snel oplossen van het verzuim voor beiden de beste optie is.

Focus op herstel

Het is verbazingwekkend hoe snel zieke werknemers re-integreren als we samen het wederzijdse wantrouwen opheffen. Geen focus op waarheidsvinding maar op herstel. Niet per definitie uitgaan van wantrouwen maar van vertrouwen zonder naïef te zijn. Natuurlijk spelen er meer aspecten die als versneller kunnen dienen. Maar een belangrijke handrem in verzuim is nog te vaak wederzijds wantrouwen. In verzuim gaat daarom communicatie niet over zenden en ontvangen, maar om luisteren, begrijpen en verbinden.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.