Kies bij ziekteverzuim voor vertrouwen en laat de waarheid zichzelf ontmaskeren.

Vertrouwen

Ziekteverzuim in organisaties is geen bijkomstigheid. Verzuim – en zeker duurzaam verzuim – kan ingrijpende consequenties hebben. Niet in de laatste plaats financieel.

Onuitgesproken twijfel
Binnen onze verschillende kennisgebieden is gezondheid & verzuim een belangrijke activiteit. Als ARBO dienst  komen er bij ons dagelijks talloze ziekmeldingen binnen. En niet zelden bestaan er bij de leidinggevende twijfels. Onbegrepen verzuim heeft vervelende effecten op de relatie tussen werknemer en werkgever.
Ook die onuitgesproken twijfel van de leidinggevende. Je voelt dat als werknemer. Mensen hebben een feilloze antenne voor onuitgesproken boodschappen. Simpelweg omdat er zoveel manieren zijn waarmee wij onze twijfel over die ander kunnen uitstralen en communiceren, zonder daar woorden voor te gebruiken.

Snelle oplossing = beste optie
Vertrouwen is de basis voor samenwerking. Op onze beste momenten belijden we dat aan elkaar. En we geloven het ook oprecht. Maar menig verzuimmelding is omgeven van twijfel en wantrouwen. Soms direct bij aanvang. Soms als het verzuim langer duurt. Onzekerheid over de rechtmatigheid van ziekteverzuim is ook wel begrijpelijk. We weten al heel lang dat voor meer dan 80% verzuim een relatie heeft met gedrag.

Niet de medische aspecten, maar het gedrag van de mens is de grootste tegenstander in verzuim.
Dat gedrag kan zich in allerlei vormen manifesteren en verbinden met verzuim. Wantrouwen ligt dan op de loer.
Het is kennelijk erg verleidelijk om hier aan toe te geven. Het is natuurlijk veel gemakkelijker om de onrechtmatigheid van het verzuim te veronderstellen en te suggereren, dan deze snel en adequaat op te lossen. Maar zowel de werknemer als de leidinggevende hebben vaak zo hun eigen (drog)redenen zich met hun zelfgekoesterden standpunt in te graven, terwijl het snel oplossen van het verzuim voor beiden de beste optie is.

Focus op herstel
Het is verbazingwekkend hoe snel zieke werknemers reïntegreren als we samen het wederzijdse wantrouwen opheffen.
Geen focus op waarheidsvinding maar op herstel. Niet per definitie uitgaan van wantrouwen maar van vertrouwen zonder naïef te zijn. Natuurlijk spelen er meer aspecten die als versneller kunnen dienen. Maar een belangrijke handrem in verzuim is nog te vaak wederzijds wantrouwen. In verzuim gaat daarom communicatie niet over zenden en ontvangen, maar om luisteren, begrijpen en verbinden.

Meer weten?
Zakenwijzer is een gecertificeerde Arbodienst en specialist op het gebied van verzuimmanagement. Meer weten? Vraag dan via de groene button gratis en vrijblijvend meer informatie aan.

Vraag gratis informatie aan

 

Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

Vraag gratis informatie aan
Meer weten over dit onderwerp? Vul onderstaand formulier in en ontvang vrijblijvend meer informatie.

Naam *

Bedrijfsnaam *

E-mailadres *

Telefoonnummer

Opmerkingen

X