Mensen willen helemaal geen gelijk. Ze willen begrepen worden.

Opleidenbegrijpen

In een serie van 7, maken we kennis met de schrijver Stephen Covey en zijn boek; de zeven eigenschappen van effectief leiderschap. Misschien wel het best verkochte managementboek ooit. Vandaag richten we ons op het belang van elkaar begrijpen. 

Eigenschap 5: Probeer eerst te begrijpen, dan begrepen te worden. (5-7)

Als we een probleem tussen mensen proberen te begrijpen, zeggen we vaak dat het aan de communicatie ligt. Dat is natuurlijk waar. Maar communiceren is meer dan praten met elkaar. Want praten lukt ons wel. Maar de echte reden is in bijna alle gevallen ons probleem met luisteren. We doen het allemaal, maar er zijn er maar weinig die luisteren om echt te begrijpen. Luisteren, vrij van je eigen (voor)oordelen is luisteren om echt te begrijpen. En nee, als je tegen iemand zegt ‘ik begrijp je’, is dat beslist niet hetzelfde als ‘ik ben het met je eens’. Iemand echt begrijpen is dat je in staat bent om in zijn/haar schoenen te gaan staan en je geheel te verplaatsen in zijn/haar situatie. Daarvoor moet je luisteren of je leven ervan afhangt. Je vrijmaken om niet alleen te horen, maar vooral weten waar het over gaat. Mensen willen helemaal niet als eerste gelijk hebben. Ze willen vóór alles eerst begrepen worden. Ze willen dat je hén begrijpt vanuit hún standpunt. Dat hoeft niet dé waarheid te zijn. Het is hún waarheid. Die willen ze met je delen en ze verlangen ernaar dat je dát begrijpt.

“Echt luisteren is toegewijd en inlevend luisteren, jezelf wegcijferen en al je opkomende gedachten en meningen opzij zetten.” Peter de Heer

Covey geeft in zijn boek een voorbeeld van de ‘indian talking stick’. De ‘praatstok’ die Indianen vroeger gebruikten bij hun vergaderingen. Degene die sprak was in het in bezit van de stok. De rest luisterden om te begrijpen. Want als je zelf wilde spreken moest je eerst in staat zijn exact samen te vatten wat de vorige spreker had gezegd. Pas als die tevreden was had je hem goed begrepen en kreeg jij de praatstok. Je mocht pas praten als je het had begrepen.

We zijn erg vaardig geworden in het suggereren van luisteren. We kijken ernstig en aandachtig, we hummen en roepen jaja, we luisteren naar wat we willen horen, schrijven quasi aandachtig aantekeningen in onze boekjes en proberen ons gezicht in een ernstige aandachtige plooi te houden.

Maar echt luisteren is toegewijd en inlevend luisteren, jezelf wegcijferen en al je opkomende gedachten en meningen opzij zetten. Alles is gericht op willen begrijpen.

Met luisteren om te empathisch luisteren zit je midden in je cirkel van invloed zegt Covey. Communiceren en luisteren is dus niet zenden en ontvangen. Het is begrijpen en verbinden.

Was deze blog voor jou interessant? Als dat zo is deel het dan met je vrienden, relaties en volgers.

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.