Medewerkers die structureel slecht presteren, komen voor ontslag in aanmerking. Maar zo simpel als deze openingszin is neergeschreven, zo weerbarstig is de praktijk. Voordat het ontslag van een medewerker op de agenda staat, is er vaak al het een en ander aan de hand geweest. De cruciale vraag is altijd weer: is alles wel gedaan om ontslag te voorkomen? Alleen als de reactie op deze vraag (aantoonbaar en met overtuiging) ‘JA’ is, kan ontslag pas een reële optie zijn.
10 vragen
Maar voor het zover is, zal de beslisser er verstandig aan doen eerst de volgende 10 vragen
(integer en objectief) te beantwoorden:
- Heeft de medewerker de noodzakelijke training ontvangen die nodig is om zijn
werk goed te kunnen doen? - Heeft de medewerker de noodzakelijke coaching en begeleiding ontvangen
die nodig was om goed te kunnen presteren? - Is het de medewerker duidelijk wat de organisatie van hem verwacht?
- Heeft de medewerker ruim voldoende positieve en negatieve feedback ontvangen?
- Heeft de medewerker steeds toegang gehad tot de middelen die nodig zijn
om goed te functioneren? - Heeft de medewerker de collegiale steun ontvangen die nodig was?
- Is de medewerker bij herhaling gewezen op het verschil tussen zijn huidige prestaties
en zijn persoonlijke- en bedrijfsdoelen? - Is er gedurende het beoordelingsproces contact geweest met collega-managers voor
een objectieve second opinion? - Is er van de tussentijdse (functioneren) gesprekken een dossier beschikbaar en is er bij conflict gerelateerde kwesties bemiddeling en mediation ingezet?
- Als ontslag wordt overwogen, is hierin de afdeling HR/personeelszaken
en een jurist/advocaat die gespecialiseerd is in het (nieuwe) arbeidsrecht c.q. ontslagrecht?
Kijk anders naar medewerkers
Overweeg pas een ontslagprocedure als aan het merendeel van bovengenoemde zaken is voldaan. En zeker aan die van nummer 9! Durf anders te denken over en te kijken naar medewerkers. Zeker als blijkt dat voor diverse eerdergenoemde onderdelen geen ‘JA’ kan worden ingevuld. Stel je oordeel ter discussie en raadpleeg objectieve derden.
“Het doel is niet werknemers uit het zadel te wippen, maar om hen paard te leren rijden.”
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte!