STUDIE: Als kritiek alleen over de verpakking gaat, is er kennelijk geen tekst op de inhoud.

STUDIE: Als kritiek alleen over de verpakking gaat, is er kennelijk geen tekst op de inhoud.

Kritiek leveren geeft nog al eens problemen. Velen hebben er moeite mee. We doen het te zuinig of overdrijven en creëren meer problemen. Kijk eens naar onderstaande checklist als jouw kritiek meer problemen creëert dan oplossingen.

Kijk eerst naar uzelf.
Voordat je tot de conclusie komt dat iemand anders jouw leven vergalt is het verstandig eerst je eigen gedrag aan een nader onderzoek te onderwerpen. Wat kan jijzelf doen om de situatie te verbeteren? Bedenk dat als wij met een vinger naar de ander wijzen er slechts één vinger in de richting van de “dader” wijst en de andere vingers in uw eigen richting!

Hebben anderen dezelfde problemen?
Ondervinden jouw collega’s dezelfde problemen of ben je het enige slachtoffer van bijvoorbeeld jouw baas of een vervelende collega? En hoe lossen deze personen het probleem op?

Neem het niet te zwaar op.
Jouw verblijf hier op aarde is relatief kort. Alle reden dus om er iets moois van te maken. Laat jouw humeur niet door anderen verpesten. Kies in ieder geval altijd voor een positieve en constructieve aanpak.

Wie is verantwoordelijk?
Behoort het probleem wel tot jouw eigen verantwoordelijkheden of ligt het eigenlijk op het terrein van iemand anders? Als dat laatste het geval is, overweeg serieus er geen aandacht aan te besteden.

Prioriteiten bepalen.
Mensen leren leven met allerhande problemen. Vraag je dus eerst af of het probleem dat jij wil aanpakken de moeite waard is. Wellicht zijn er veel belangrijkere zaken die om aandacht vragen en verspilt je tijd en energie aan een futiliteit.

Richt je op vooruitgang.
Zorg er voor dat je kritiek zodanig uit, dat anderen er werkelijk beter door gaan functioneren. De boel afbreken is heel makkelijk, positieve opbouwende kritiek leveren vergt meer vaardigheden.

Blijf altijd positief.
Verwacht niet dat jouw kritiek met luide welkomstkreten worden begroet. Verwacht weerstand. Accepteer als anderen het niet met u eens zijn. Denk altijd in termen van oplossingen. En creëer win-win situaties.

Denk er nog een keer over na.
Denk goed na over wat en hoe je het gaat zeggen. Kritiek leveren vergt enige tact.Wandel niet als de bekende olifant door de porseleinkast. Bedenk dat de meeste mensen meer tijd doorbrengen met hun collega’s dan met hun partner!

Lever kritiek zonder reserve. Maar doe het met TACT!

Peter de Heer -


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

 

 

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.