STUDIE: Bij zelflerende organisaties gaan de zijwieltjes eraf.

Consultancyorganisaties

De tijd dat organisaties een op controle gebaseerde strategie voeren is zo goed als voorbij. De veranderingen gaan te snel voor een starre organisatiestructuur. In deze studie gaan we in op het fenomeen zelflerende organisaties als antwoord op veranderprocessen.

Leiders zijn visionairs die vooruitzien en in staat zijn de nieuwe snel opeenvolgende ontwikkelingen tijdig te ontdekken en een plaats te geven in de organisatie zelf. In deze ontwikkeling past een zelflerende organisatie. Deze zijn flexibeler, minder hiërarchisch en controlerend en daarmee veel beter in staat zich aan te passen. De volgende aspecten zijn belangrijke voorwaarden om van een strak gecontroleerde organisatie te groeien naar een zelflerende organisatie:

Objectiviteit

Binnen organisaties worden talloze beslissingen genomen die het naamkaartje subjectief verdienen. En deze beslissingen dienen belangen van personen in relatie tot macht, invloed en het eigen ego. Subjectieve beslissingen kunnen niet worden onderbouwd met feiten en harde bewijzen die het organisatiebelang dienen. Want een belangrijk aspect van de lerende organisaties is nu juist, dat er objectieve beslissingen worden genomen die wel zichtbaar en meetbaar het bedrijfsbelang dienen. Daarnaast staat objectiviteit los van emotie en persoonlijke belangen. Dus de leider zal zelf hierin het voorbeeld moeten zijn.

Openheid

Zelflerende organisaties kennen geen drempel als het om de waarheid gaat. In talloze bedrijven is er openheid, maar tot op een zekere hoogte. Die laatste ‘10%’ van de waarheid houden we voor ons om reden van eigen belang of uit angst voor represailles. Kunnen uw collega’s en werknemers alles aan u kwijt, zonder dat zij hoeven vrezen voor eventuele gevolgen? Openheid staat voor het zonder angst kunnen zeggen wat men echt denkt en vindt. Ook als dit een negatieve boodschap voor de manager zelf is.

Teamwork

Zelflerende organisatie beschikken over zelfsturende teams. Zelf leren krijgt daarmee een natuurlijke overgang naar zelf sturen en doen. Veranderprocessen binnen organisaties krijgen alleen draagvlak als er een team achter staat. Veranderingen ga je namelijk samen in. Nooit individueel. Dus stimuleer en eis teamwork!

Hulpmiddelen

Informatie is het belangrijkste hulpmiddel voor zelflerende organisaties. Of het nu gaat om beleidsplannen of financiële gegevens. Openheid en beschikbaarheid daarvan zijn nodig. De lerende organisatie groeit naar het zelfstandig kunnen nemen van beslissingen. Relevante en noodzakelijke informatie is een voorwaarde voor het nemen van succesvolle kwaliteits- beslissingen. Dus verschaf als management alle informatie die hiervoor nodig is.

Beloon zelflerend gedrag

Beloon het juiste gedrag. Zelflerende organisaties eisen zelflerende werknemers. Gedrag is toch wel de visuele uiting die dit zichtbaar maakt. Stop met het belonen van gedrag dat zich neutraal opstelt of afbreuk doet aan het zelflerende proces.

 “De zelflerende organisatie is in staat zelfstandig effectief kennis te vergaren en te gebruiken om verbeteringen aan te brengen.” Peter de Heer

Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Meer weten?
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en ontvang wekelijks informatieve en inspirerende e-mails!

New call-to-action

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn aangegeven met *

Plaats reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.