STUDIE: Bij zelflerende organisaties gaan de zijwieltjes eraf.

People Discussing Business Ideas - Brainstorming and Business Meeting

De tijd dat organisaties een op controle gebaseerde strategie voeren is zo goed als voorbij. De veranderingen gaan te snel voor een starre organisatiestructuur. In deze studie gaan we in op het fenomeen zelflerende organisaties als antwoord op veranderprocessen.

Leiders zijn visionairs die vooruitzien en in staat zijn de nieuwe snel opeenvolgende ontwikkelingen tijdig te ontdekken en een plaats te geven in de organisatie zelf. In deze ontwikkeling past een zelflerende organisatie. Deze zijn flexibeler, minder hiërarchisch en controlerend en daarmee veel beter in staat zich aan te passen. De volgende aspecten zijn belangrijke voorwaarden om van een strak gecontroleerde organisatie te groeien naar een zelflerende organisatie:

Objectiviteit
Binnen organisaties worden talloze beslissingen genomen die het naamkaartje subjectief verdienen. Deze beslissingen dienen belangen van personen in relatie tot macht, invloed en het eigen ego. Subjectieve beslissingen kunnen niet worden onderbouwd met feiten en harde bewijzen die het organisatiebelang dienen. Een belangrijk aspect van de lerende organisaties is nu juist, dat er objectieve beslissingen worden genomen die wel zichtbaar en meetbaar het bedrijfsbelang dienen. Objectiviteit staat los van emotie en persoonlijke belangen. De leider zal zelf hierin het voorbeeld moeten zijn.

Openheid
Zelflerende organisaties kennen geen drempel als het om de waarheid gaat. In talloze bedrijven is er openheid , maar tot zeker hoogte. Die laatste ‘10%’ van de waarheid houden we voor ons om reden van eigen belang of uit angst voor represailles. Kunnen uw collega’s en werknemers alles aan u kwijt, zonder dat zij hoeven vrezen voor eventuele gevolgen? Openheid staat voor het zonder angst zeggen wat men echt denkt en vindt. Zelfs als dit een negatieve boodschap voor de manager zelf is.

Teamwork
Zelflerende organisatie beschikken over zelfsturende teams. Zelf leren krijgt zo een natuurlijke overgang naar zelf sturen en doen. Veranderprocessen binnen organisaties krijgen alleen draagvlak als er een team achter staat. Veranderingen ga je samen in. Nooit individueel. Stimuleer en eis teamwork!

Hulpmiddelen
Informatie is het belangrijkste hulpmiddel voor zelflerende organisaties. Of het nu gaat om beleidsplannen en of financiële gegevens. Openheid en beschikbaarheid daarvan zijn nodig. De lerende organisatie groeit naar het zelfstandig kunnen nemen van beslissingen. Relevante en noodzakelijke informatie is een voorwaarde voor het nemen van succesvolle kwaliteits- beslissingen. Verschaf als management alle informatie die hiervoor nodig is.

Beloon zelflerend gedrag
Beloon het juiste gedrag. Zelflerende organisaties eisen zelflerende werknemers. Gedrag is de visuele uiting die dit zichtbaar maakt. Stop met het belonen van gedrag dat zich neutraal opstelt of afbreuk doet aan het zelflerende proces.

 

De zelflerende organisatie is in staat zelfstandig effectief kennis te vergaren en te gebruiken om verbeteringen aan te brengen.

Peter de Heer -


Auteur: Peter de Heer
Peter is trainer, docent, leiderschapscoach en oprichter van ZAKENWIJZER BV
Volg Zakenwijzer op LinkedIn en blijf op de hoogte

Share

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.